Poslední přípravné práce před odplutím Costy Concordie začaly dnes brzy ráno. Po nezbytných technických kontrolách se loď pomocí tažných plavidel pomalu otočila o 90 stupňů tak, aby její příď mířila k Janovu. Na moře se pak vypravila krátce po 11:00 SELČ, tedy dříve, než se předpokládalo. Poslední kotevní lano uvolnil z paluby tažné lodi Sarom VIII Jihoafričan Wietsman Roets. "Bylo mi velkou ctí Costu Concordii osvobodit," citovala ho agentura APA.

Odplutí zrezivělého ocelového kolosu z břehu přihlížely stovky lidí včetně desítek novinářů. Na rozloučenou se na ostrově rozezněly přístavní sirény a také kostelní zvony, lidé na mole tleskali. Na poslední cestu parníku požehnal místní farář Lorenzo Pascuotti. Po poledni byla loď z ostrova vidět už jen jako mlhavý obrys na horizontu, večer by měl parník minout ostrov Elba.

Výletní loď Costa Concordia s více než 4200 lidmi na palubě ztroskotala u toskánského ostrova Giglio v lednu 2012. Příliš se tehdy přiblížila pevnině, narazila do útesu a začala nabírat vodu. Zemřelo 32 lidí.

Práce na vyzvedávání obří lodi, která má hrubou tonáž kolem 114.000 tun, začaly loni v září, kdy ji technici napřímili. Před týdnem ji pak začali s pomocí systému přídatných nádrží, do nichž tlačili vzduch, zvedat nad hladinu. Podle původních plánů měla Costa Concordia od Giglia odplout v pondělí, kvůli pomalejšímu postupu přípravných prací, které zdrželo počasí, se ale musel start poslední cesty dvakrát odložit. Vyprošťovací akce dosud stála asi 1,5 miliardy eur (asi 41 miliard Kč).

Ačkoli vzdálenost mezi Gigliem a Janovem je 350 kilometrů, Costa Concordia bude potřebovat na její překonání čtyři dny. Může totiž jet maximální rychlostí dvou uzlů (3,7 kilometru v hodině). Na její palubě bude 12 lidí, další technici budou na průběh cesty dohlížet z desítky doprovodných plavidel. Pozornost se bude věnovat zejména tomu, aby z lodi neunikaly žádné chemické látky nebo zbytky paliva, které by mohly poškodit životní prostředí a mořský ekosystém.

Podle Nicka Sloanea, který práce na odtažení lodi řídí, se během první etapy cesty až k severnímu cípu Korsiky nečekají žádné větší problémy. "Potom vyplujeme na otevřené moře a to pro nás bude nejtěžších 48 hodin. Důležité bude hlavně to, abychom měli přesné informace o počasí," řekl. Zdárný průběh plavby může ohrozit zejména silný vítr nebo vysoké vlny.

"Jsme přesvědčeni, že všechno dopadne dobře," předpověděl italský inženýr Franco Porcellacchia. Optimismus si ale všichni zúčastnění šetří až na víkend, kdy má loď dorazit do cíle.

Podle dosavadního harmonogramu by měla Costa Concordia do Janova připlout v sobotu večer, v neděli dopoledne pak vpluje do přístavu. Na sešrotování téměř 300 metrů dlouhé lodi bude dva roky pracovat tisícovka dělníků.