Trailer na videohru Fallout 4 Youtube.com/Bethesda

Fallout je herní legenda, kterou nelze snadno popsat. Vyrostly s ní tisíce hráčů, naučila je milovat videohry, zalíbit si propracovaný postapokalyptický svět, vylepšování postavy a jejích schopností, prostě vše, co správné hry na hrdiny neboli RPG nabízejí. A po mnoha prosbách, modlách a dlouhých měsících nadějí je zde konečně toužebně očekávané pokračování.
Budete muž, nebo žena?

Příběh je od prvního okamžiku vtahující, po tvorbě vlastní postavy sledujete život ve strachu z atomové hrozby. Ten se brzy vyplňuje. Povrch se jenom hemží atomovými hřiby a hráč sleduje, jak se jeho rodina dostává na poslední chvíli do protiatomového krytu číslo 111. Jenže váš partner je zabit a syn unesen a pro hráče tím začíná sáhodlouhá cesta za pravdou a zkoumáním nového zničeného světa, který vám nic neříká, a boje proti neřádům i nejrůznější zmutované havěti.

Stejně jako předchůdci, je díkybohu i Fallout 4 rozsáhlým RPG v otevřeném světě, jenž vám zabere minimálně 25 hodin ke splnění hlavního příběhového režimu a minimálně dvojnásobek k tomu, ne-li déle, pro to, abyste splnili alespoň 80 % vedlejších misí a úkolů. Fallout 4 není hra na jedno odpoledne a už po pár hodinách hraní vám to dá najevo. Pokud na ni nemáte čas, neodmění vás. Toto je hra, které se musíte věnovat jako domácímu mazlíčkovi.

Pěkné zátiší

Opět lze zvolit mezi pohledem z první a třetí osoby při hraní, přičemž doporučujeme tu první, jelikož je z ní více vidět a lépe se míří. Zničená Země je vábivě nehostinná a depresivní. Obývají ji zmutované zrůdy, ať už jde o křížence krys a krtků, přerostlé mouchy nebo legendární Deathclawy a jinou havěť. Monster jsou kvanta, jsou děsivá, dobře designovaná a je radost je poslat do pekla. Nejzajímavější jsou legendární monstra, která vás potrápí více svou houževností, odolností a silou. Narazit na ně není ale jen tak, jde i o dílo náhody.

Vývojový systém u postavy je ve Fallout 4 rozsáhlý, zvolit si můžete jednotlivé atributy, které budete postupem času zvyšovat a vylepšovat. A to platí i pro vaše hustě vypadající brnění. Hra těmito vylepšeními za získané levely však nekončí. V dílně si můžete vylepšovat zbraně nebo si stvořit úplně nové. Ale to stále není vše, budete budovat vlastní obydlí pro přeživší atomové apokalypsy, budovat je, ochraňovat a udržovat, což je v čistě singlepayerovém RPG věc docela výjimečná. Nejlepší na vašem dobrodružství ale stále bude příběh.

Jeden ze spojenců
Nejde přitom jenom o hlavní dějovou linku, ale naopak o vedlejší příběhy plné emocí, které vás mnohdy zasáhnou ještě více než základní příběh. Záleží ale pouze na vás, zda tu a tam odbočíte mimo mapu a budete zkoumat pustinu. Fallout 4 vás za to vždy odmění. Ostatně, hra za věrnost odměňuje každou chvilku. Možná není tak rozsáhlá jako třetí díl, ale má svou vlastní osobitost, duši a náplň. Těžko si představit, že fanda série bude zrovna nad čtvrtým dílem ohrnovat nos.

Mnohem barevnější vizuální paletu ocení všichni hráči, kteří peskovali nad tím, že Fallout 3 je zelený jako brčál. Nebe je modré a celkově hra vypadá hodně dobře. Tedy pokud nebudete zkoumat detaily. Některé z vedlejších postav jsou hnusné jako noc, jejich animace je diletantská a do hry se nehodí. Při rozlehlosti hry jsme ale ochotni to prominout. Stejně tak jako největší neduh celé hry, a to velké množství bugů. Hra je technicky problémová, jak to jenom jde. Neustále se někde zasekáváte, propadáváte a musíte restartovat hru.

21 fotografií
Je nám to jasné, technické chyby jsou u těch nejrozlehlejších her tím nejtypičtějším problémem, ale přehlédnout je prostě nelze ani v takovém opusu jako Fallout 4. Naštvou vás a budete nadávat hodně dlouho. Hodnotit Fallout 4 není nic snadného, ale vězte, že i když to je herní veledílo, není bez chyb a svoje nadšence si najde především z řad RPG fanoušků. My můžeme bez výčitek doporučit, před všemi neduhy jsme varovali. Tohle je postapokalyptická hrůza i krása. Vy víte, jak to myslíme.

Obrovský otevřený svět plný dobrodružství
Spousta vedlejších úkolů
Vylepšování postavy, tvorba zbraní i obydlí