Evropský bič na piráty silnic: Vymáhání pokut ze zahraničí

Evropská unie si chce posvítit na řidiče, kteří v zahraničí jezdí jako prasata. Teď často vyváznou bez pokuty, protože je téměř nemožné je později dohledat. Ministři dopravy se ve čtvrtek shodli na sdílení informací o řidičích, ti budou tedy postihnutelní i doma.
Jde třeba o případ, že českého řidiče zachytí automatický radar kvůli překračování rychlosti v Belgii. Zatímco dosud belgické úřady téměř nemají možnost, nebo jen přes složité či nákladné procedury, zjistit totožnost daného člověka, nově by měly získat přístup k informacím z českého registru vozidel. Díky tomu by pak mohly odeslat pokutu.
Rychlost a jízda na červenou ano. Parkování ne
Dohoda se týká jen některých závažnějších přečinů. Jde o nepřiměřenou rychlost, jízdu na červenou, nepoužívání záchranných pásů či jízdu pod vlivem alkoholu. Právě ty jsou příčinou 75 procent úmrtí na silnicích v EU, zdůraznila Evropská komise.
Dále se to bude vztahovat i na protiprávní využití odstavného pruhu, řízení pod vlivem drog a neoprávněné používání mobilních telefonů za jízdy. U motorkářů tam bude spadat i nenošení ochranné přílby. Naopak špatné parkování tam zařazeno nebude.
K tomu, aby dohoda mohla začít platit, pak bude třeba i souhlas Evropského parlamentu. Ten však již podobnou věc navrhoval, tudíž návrh pravděpodobně projde. Zákon by mohl v roce 2013.
Jak by to fungovalo
Pokud člověk, na kterého se obrátí úřad ze státu, v němž spáchal daný přečin, nezaplatí, pak se tato země obrátí na úřady v jeho domovském státě. V EU už existují pravidla o vzájemném uznávání pokut, takže domovský stát "hříšníka" by pak měl pokutu od něj vymoci sám.
Komise podotkla, že pravděpodobnost, že dopravní přestupek spáchá řidič s cizí značkou, je třikrát vyšší, než že se ho dopustí domácí řidič. Problémy to vyvolává hlavně v zemích s velkým množstvím turistů. Třeba ve Francii přečiny spáchané cizinci dosahují kolem 25 procent, přičemž během největší turistické sezóny je to i 40 až 50 procent.
řidič je jenda osoba a držitel vozidla je druhá osoba. Takže jediné , co bude mít zahr. policie, je , spz vozidla. Takže dojde to k českým fízlům a ti zjistí jen , na koho je vozidlo napsané. Takže , např. bude rodina, sice auto je v SJM , ale nemůže být napsáno na oba a bude např. na manželku , jež nemá ŘP. Takže ona odpoví , vozidlo řídila osoba mne osobně známá , avšak blízká a jelikož dle Evr. úmluvy o lids. pr. a listině zákl. pr. a svobod není policií a úřady tázaný člověk povinen udávat své blízké , tak to skončí ad acta . Tudíž naprostá nerealisovatelná hloupost. Nebo sice bude mít jeden z manželů mít na sebe napsané vozidlo a současně ŘP,ale opět ení dle LZLPS povinen vypovídat proti sobě, tak ,že by to vedlo k sebeobviění. Nebo bude sie totožný majitee vozidla a součaně bude držitelemRP, ale , opět odpoví , vozidlo řídila osoba mne osobně známá,avšak blízká. I já dostal za stěrač , že řidič tohoto vozidla chybně parkoval (byl jsem natočen opačně , protože se mi vybouchala baterka a tak jsem již nemohl voidlo ve sněhu přetočit , bylo napravo , ale čumákem opačně. Držitel je má matka , ale já přišel na základě plné moci jako její zástupce , a pravil jsem , zastupuji majitele vizidla a prohlašuji,že auto řídila osoba mne osobně známá avšak blízká a úřední újmu na ní bych pociťoval jako vlastní.Takže polic. nic nezmohl a tak,aby to nemusil předávat na magistrát,tak jsme se dohodli,že se "jako"přiznám a on papír roztrhá.Pak jsme si podali ruce. Takže toto opatření je naprosto nesmyslné a právně nevymahatelné. Jak vidíte, obrana je jednoduchá , stačí se nedat a trvat na dodržování LZLPS.Ani když by obtěžovala polcie onoho státu řidiče vozidla , že "minule" nezaplatil pokutu, tak je nutno trvat, že on vozidlo neřídil a že je poze majitelme a aktuálním řidičem,ne tehdejším, dokonce nemusí být vůbec majitelem. Navíc, ani papír o zapůjčení(jeho vzhledú není aktivně vídnskou úmluvou 1968 upraven.Co přípafně požaduje tamní policii, je jen jejich svévolný zn