Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Duchovní se „obul“ do xenofobů: Jaké hodnoty chce česká pravice chránit?

Ochranu jakých „evropských hodnot“ mají na mysli čeští pravicoví extremisté? Láska k bližnímu to podle evangelického teologa Alexandra Fleka není.
Ochranu jakých „evropských hodnot“ mají na mysli čeští pravicoví extremisté? Láska k bližnímu to podle evangelického teologa Alexandra Fleka není.  (Autor: EPA/Profimedia - Jarmila Hluchá)
Autor: David Klempíř - 
16. listopadu 2015
21:00

Čeští pravicoví extremisté s oblibou tvrdí, že „musíme ochránit evropské křesťanské hodnoty“. Evangelický teolog a kazatel Alexandr Flek ale jejich vidění světa v rozhovoru pro Blesk.cz zpochybňuje. „Zajímalo by mne, jaké hodnoty mají na mysli,“ říká s odkazem na radikální názory na cizince. „Ježíš nedává žádné limity a hranice lidské lásky k bližnímu,“ dodává.

Jak na vás působí to, co se stalo v Paříži?

Zlo je zlo a s pozůstalými truchlíme. Teroristické útoky rozhodně neschvaluji, jsou dalším dokladem toho, že násilí je strašná, slepá ulička. Jako křesťanský duchovní byla mou první reakcí modlitba za trpící; zraněné a pozůstalé. Zároveň mám ale velmi na srdci, aby světová veřejnost nevzala tuto událost jako spouštěč agrese vůči jakékoliv skupině osob. Přesně to je totiž to, čeho chtějí teroristé dosáhnout. Jak dějiny i Písmo ukazují, člověk je schopen velkého zla a nejde přitom o nějaké „vnější“ zlo. V srdci každého člověka probíhá každodenní boj mezi dobrem a zlem.

Modlil jste se i za muslimské migranty v Drahonicích. Nebyla by vhodnější „bližší“ modlitba? Například za mír na Ukrajině?

A kdo vám řekl, že se nemodlím za mír na Ukrajině? Z podstaty věci je logické, že se modlíme za mír na celém světě. Bible nás přímo vybízí k tomu, abychom se modlili za všechny lidi. Ježíš říká, že co zasejeme, to také budeme sklízet. A „zlaté pravidlo“, abyste ostatním činili to, co chcete, aby činili oni vám, se objevuje v mnoha podobách a vírách.

Má modlitba účinek, je-li adresována člověku jiné víry?

Modlitba není ovlivňování člověka na dálku, je to osobní komunikace věřícího s Bohem. Je zcela v božích rukou a na jeho vůli, jak s modlitbami naloží. Znovu opakuji, že Ježíš ukazuje, že všichni lidé jsou sestry a bratři. Tím, že se stýkal nejen s Židy, ale i s pohany, a dokonce jim prokazoval akty boží lásky, překvapoval své současníky. A v „Kázání na hoře“ v Matoušově evangeliu Ježíš řekl: „Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.‘ Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují.“     

Myslíte, že by se za vás modlili či modlí muslimové třeba v Iráku či Sýrii?

Písmo nás učí modlit se za všechny lidi. Otázka, zda by ostatní udělali něco takové pro mne, není podstatná. Specifická věc v Ježíšově učení v křesťanství je mj. to, že nemáme žádné limity či hranice na lásku či službu bližnímu. Všechny vnímáme jako boží děti.

Souvisí v ČR extrémní názory na islám a uprchlíky s tím, že jsme převážně ateistická země?

Jsem o tom přesvědčený. A působí až komicky, když slyším v zemi, jež má k církvi rezervovaný vztah, názory, že je potřeba chránit „křesťanské hodnoty“. O čem to, prosím, tito většinou extremisté mluví? Křesťanskou hodnotou je právě láska k bližnímu. Pak se ovšem můžeme ptát, kdo je to ten „bližní“. A jsme u českého přísloví, že košile je bližší než kabát. To ale z pohledu křesťanství neplatí. Každý z nás volí v každý okamžik ve svém srdci mezi dobrem a zlem. A každý je nějakým způsobem hříšný. Také proto nás Bible učí modlit se slovy: „Odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům.“

Podívejte se na video modlitby za uprchlíky v Drahonicích:

Video  Hladovkáři  - Petr Novotný
Video se připravuje ...