Jumbo Jet se kvůli poruše vracel do Lipska, palivo vypouštěl na Českem? Úřady to popřely
Nákladní Boeing 747 se musel brzy po startu z letiště v saském Lipsku vrátit kvůli prasklému oknu. Letoun společnosti Atlas Air měl v pondělí namířeno do Tokia, ale musel nad Českou republikou v blízkosti německých hranic vypustit 110 tun leteckého paliva a vrátit se na letiště Lipsko/Halle, uvedl dnes německý bulvární deník Bild s odvoláním na německou službu bezpečnosti leteckého provozu (DFS). Další německá média však psala o vypuštění kerosinu nad východním Německem. Také mluvčí českého Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma na dotaz ČTK informaci Bildu popřel.
„Pilot hlásil v pondělí večer 'broken window', tedy rozbité okno. To může vést k poklesu tlaku. Proto byla uplatněna všechna bezpečnostní opatření podle protokolu,“ citoval Bild mluvčí DFS. Německá služba neupřesnila, které okno bylo poškozeno a co bylo příčinou.
Širokotrupý stroj známý také pod označením Jumbo Jet se musel rychle vrátit a před přistávacím manévrem se zbavit leteckého petroleje. Kvůli dálkovému letu měl totiž plné nádrže a pro předčasné přistání byl příliš těžký; musel proto podle německých zdrojů vypustit 110 tun paliva. Bild píše, že tak stalo nad českým územím.
Německý server t-online nebo veřejnoprávní stanice MDR uvedly, že DFS dostala hlášení o závadě, když byl letoun nad Českem a že stroj obrátil směr letu nad Brnem. Palivo však údajně vypustil až nad spolkovými zeměmi Sasko a Durynsko. Server t-online upřesnil, že nádrže letoun otevřel při přeletu nad Lužickými horami, když byl ve výšce 4300 metrů. Lužické hory se rozkládají na české i německé straně hranice.
„Nad Českou republikou dnes toto letadlo žádné palivo nevypustilo, věděli bychom o tom,“ řekl ČTK Klíma.
Takzvaný „fuel dumping“, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích. Večerní přistání v Lipsku bylo naštěstí bezproblémové, řekl podle Bildu mluvčí letiště Uwe Schuhart. Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí hodnotí německý Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) jako nikoli kritické, uvedl Bild.
Podle Klímy platí velmi přísná pravidla pro to, kde mohou letadla za letu vypouštět palivo. „Jsou velmi omezená místa, kde se to smí,“ uvedl. Podle Letecké informační příručky ŘLP je vypouštění paliva v českém vzdušném prostoru možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů. „Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti Řízení letového provozu oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva,“ stojí v příručce.
To bylo možné s benzínem, na který jely pístové motory. U petroleje pro proudové motory je takové spalování problém.