Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Jumbo Jet se kvůli poruše vracel do Lipska, palivo vypouštěl na Českem? Úřady to popřely

Aktualizováno -
16. srpna 2023
19:41
Autor: ČTK - 
16. srpna 2023
17:28

Nákladní Boeing 747 se musel brzy po startu z letiště v saském Lipsku vrátit kvůli prasklému oknu. Letoun společnosti Atlas Air měl v pondělí namířeno do Tokia, ale musel nad Českou republikou v blízkosti německých hranic vypustit 110 tun leteckého paliva a vrátit se na letiště Lipsko/Halle, uvedl dnes německý bulvární deník Bild s odvoláním na německou službu bezpečnosti leteckého provozu (DFS). Další německá média však psala o vypuštění kerosinu nad východním Německem. Také mluvčí českého Řízení letového provozu (ŘLP) Richard Klíma na dotaz ČTK informaci Bildu popřel.

„Pilot hlásil v pondělí večer 'broken window', tedy rozbité okno. To může vést k poklesu tlaku. Proto byla uplatněna všechna bezpečnostní opatření podle protokolu,“ citoval Bild mluvčí DFS. Německá služba neupřesnila, které okno bylo poškozeno a co bylo příčinou.

Širokotrupý stroj známý také pod označením Jumbo Jet se musel rychle vrátit a před přistávacím manévrem se zbavit leteckého petroleje. Kvůli dálkovému letu měl totiž plné nádrže a pro předčasné přistání byl příliš těžký; musel proto podle německých zdrojů vypustit 110 tun paliva. Bild píše, že tak stalo nad českým územím.

Německý server t-online nebo veřejnoprávní stanice MDR uvedly, že DFS dostala hlášení o závadě, když byl letoun nad Českem a že stroj obrátil směr letu nad Brnem. Palivo však údajně vypustil až nad spolkovými zeměmi Sasko a Durynsko. Server t-online upřesnil, že nádrže letoun otevřel při přeletu nad Lužickými horami, když byl ve výšce 4300 metrů. Lužické hory se rozkládají na české i německé straně hranice.

„Nad Českou republikou dnes toto letadlo žádné palivo nevypustilo, věděli bychom o tom,“ řekl ČTK Klíma.

Takzvaný „fuel dumping“, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích. Večerní přistání v Lipsku bylo naštěstí bezproblémové, řekl podle Bildu mluvčí letiště Uwe Schuhart. Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí hodnotí německý Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) jako nikoli kritické, uvedl Bild.

Podle Klímy platí velmi přísná pravidla pro to, kde mohou letadla za letu vypouštět palivo. „Jsou velmi omezená místa, kde se to smí,“ uvedl. Podle Letecké informační příručky ŘLP je vypouštění paliva v českém vzdušném prostoru možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů. „Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti Řízení letového provozu oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva,“ stojí v příručce.

Video  Kokpit Boeingu 747-8i  - Tadeáš Provazník
Video se připravuje ...

ANO_nam_bude_lip ( 17. srpna 2023 19:27 )

To bylo možné s benzínem, na který jely pístové motory. U petroleje pro proudové motory je takové spalování problém.

Mojmir Motycka ( 16. srpna 2023 23:11 )

Ale on to vypustil az nad Nemeckem. Od brna se vratil pres Vysocinu a Vychodocesky kraj do Nemecka. Nasledne kopiroval na nemecke strane statni hranici cca 80 km v nemeckem vnitrozemi az skoro na uroven Ase kde se otocil do nemeckeho vnitrozemi. Podle letovych parametru zacal vypoustet palivo az u Drazdan a pokracoval az v tom az na uroven Jena - Erfurt.
Takze ne, nad CR nevypustil ani kapku.

Annika ( 16. srpna 2023 22:14 )

Chemtrails?

Petr Kolar ( 16. srpna 2023 22:02 )

Neni nad hlupaky co radi poucuji a nevi, ze jde o rozdilne nazvy pro stejnou vec. http­s://cs­.wiki­pedi­a.or­g/wi­ki/Pe­trolej

Petr Kolar ( 16. srpna 2023 21:59 )

Neni nad to, kdyz kazdy kdo ma v zadku diru je expert na leteckou dopravu. A k tomu logicky i politolog, expert na nemecko - ceske vztahy a ekonomie.
Vypousteni paliva je zavedeny proces a diky tomu, ze se vypousti z urcite vysky, tak palivo nikdy na zem nedopadne - behem rozprachu se v atmosfere vypari. A protoze jsou nyni v Evrope hicy, tak vypar nastava uz ve vyssi vyskach atmosfery. Jinak na vypousteni paliva jsou vetsinou vyhraze oblasti (nejcasteji lesy) v blizkosti vetsich letist.

Zobrazit celou diskusi