Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Předčasný konec vzdušných obrů: Jak se recykluje Airbus A380

Autor: mav, CNN, swp - 
9. července 2023
20:00

Airbus A380 vstoupil do služby před dvěma dekádami, ale ač ho cestující milují, měl to od začátků spočítané. Příliš velký a kvůli čtyřem motorům i drahý, aerolinkám brzy přestal vyhovovat a daly přednost efektivnějším dvoumotorovým strojům. Superjumba se přestala vyrábět a některá už předčasně dosloužila. Jak se recykluje 285 tun, přibližuje web CNN.

A380 debutoval roku 2005, první provozní kus obdržela společnost Singapore Airlines v říjnu 2007. Nakonec Airbus postavil jen 251 kusů, daleko méně, než počítal. Poslední dokončil koncem roku 2021. Pandemie koronaviru těžce dopadla na cestování obecně, na největší airbus ovšem ještě o něco víc.

Třebaže se poptávka po cestování zase vrací, mnoho A380 se stále ještě do vzduchu nevrátilo. Některé to už naopak mají za sebou - aerolinky je poslaly do recyklace. Onen první kus Singapore Airlines už v listopadu 2017 podnikl svůj poslední let do Francie, kde byl rozebrán. „A380 je rozhodně jedno z nejmladších letadel, jaké se kdy recyklovalo,“ říká Geoff Van Klaveren, analytik letectví poradenské firmy IBA. „Normálně se pro dopravní letadla počítá s 25 lety provozu.“

120 tun hliníku

To největší dopravní letadlo světa - superjumbo se mu říká proto, že trumflo Boeing 747 Jumbo Jet - zvládá recyklovat jen pár firem. Nejvíc zkušeností (celkem přes 300 recyklovaných letadel) z nich má Tarmac Aerosave, jež má tři pracoviště ve Francii a Španělsku a částečně ji vlastní nadnárodní Airbus. Šest exemplářů A380 už rozložili a na sedmém pracují. Nejspíš pochází z flotily Air France, Singapore Airlines nebo Emirates.

„Recyklovat A380 je obtížnější v tom smyslu, že pro komponenty je jen omezený trh,“ konstatuje Klaveren. Na druhou stranu je drak (trup, křídla a ocas) z hliníkové slitiny, kterou lze recyklovat, na rozdíl od novějších kompozitních materiálů, z jakých je A350 nebo Boeing 787. „U těch se dnes drak recyklovat nedá, prostě se rozřeže a zakope nebo uloží,“ dodává analytik.

Recyklace začíná očištěním letadla - sůl by mohla vést ke korozi. Vypustí se všechny oleje, hydraulické kapaliny, motory se vypláchnou, jak uvádí video Simple Flying. 

Pak se začne rozebírat; napřed interiér. Mnohé části ještě lze použít. „Ještě budou létat v jiných letadlech,“ říká Lionel Roques, obchodní ředitel Tarmac Aerosave. To jsou mj. motory, podvozky, avionika (řídicí, navigační elektronika). Pečlivě se zkontrolují a zaevidují, stanou se z nich náhradní díly pro nadále sloužící A380. „Někdy je dáme školám či na výcvik, aby mohli noví mechanici či studenti trénovat se skutečnými součástkami,“ říká Roques.

Do sběrných surovin

Tato fáze procesu trvá několik týdnů. Následuje podstatně delší, několikaměsíční. „Pak vytřídíme všechny materiály - hliník, titan, měď - a pošleme je do příslušných recyklačních kanálů, v budoucnu se z nich vyrobí něco nového,“ vysvětluje ředitel. Jen hliníku je na superjumbu 120 tun (z celkové hmotnosti stoje 285 tun). Kvůli velikosti je zapotřebí velké zázemí i odpovídající vybavení. „Musíte být také opatrní co do bezpečnosti práce,“ doplnil Roques. „Když vám mechanik pracuje na horní palubě, je to fakt vysoko.“ Totiž nějakých 8,5 metru. I s ocasem je obr vysoký 24 metrů, jako sedmipatrový dům.

Tarmac hlásí, že usiluje o recyklaci „do posledního šroubu“, respektive aspoň 90 % hmotnosti letadla. „Samozřejmě některé kompozitní materiály nebo nebezpečné součástky zůstanou, ale bavíme se tak o něčím mezi jedním a třemi procenty, které půjdou na skládku,“ uvádí Roques. Recyklační firmě zaplatí zákazník řádově statisíce eur (miliony až nižší desítky milionů korun), záleží, jak přesně si ji představuje.

Některé komponenty lze zpeněžit lépe než recyklací: Tzv. upcycling znamená nalezení jiného využití pro tu kterou věc. Zrovna loni se Airbusu podařilo rozprodat spoustu součástek fanouškům. Do říjnové aukce dal přes pět set položek ze superjumba, které v letech 2008 - 2021 létalo ve společnosti Emirates, než mu covid přistřihl křídla.

Nadšenci v aukci kupovali různé předměty - funkční i jako dekorace: Bezpečnostní pásy, cedule Exit, světla, závěsy, dětské postýlky, konvice, nápojové vozíky, elektronické součástky i vyndané regály na zavazadla, ale i celé řady sedadel, schodiště či kusy motorů a trupu. Některé navíc pomalovali umělci. V aukci byly i skateboardy a surfy vyrobené z materiálů recyklovaných z téhož stroje.

Nejvíc vynesl celý bar z business class, 1,1 milionu korun. Zrovna z těchto příjmů ovšem zisky nebudou, Airbus je slíbil dát na charitu, jak psala CNN.

Pár A380 už to tedy má za sebou, jiné se naopak do vzduchu postupně vracejí. Řadu jich ostatně ve svých třech areálech zakonzervovala i právě firma Tarmac Aerosave. Rovněž se postará o výměnu motorů a dalších komponentů. Poptávka po recyklovaných součástkách tak jistě bude.

Video  Dopravní obr přiletěl do Prahy. Airbus A380 nově pravidelně létá do Dubaje.  - Blesk TV
Video se připravuje ...

Zobrazit celou diskusi