Náročné měsíce zhoršily psychiku seniorů: Sem volají, když se nemohou svěřit blízkým
Do práce už většinou nechodí, dny tráví doma nebo na zahradě, občas se za nimi zastaví děti nebo vnoučata. Při víkendových návštěvách ale často nestačí probrat hlubší témata, která v současnosti seniory tíží. Staří lidé se navíc bojí, že kdyby se svěřili, tak svou rodinu jen „zatíží“. Alternativou je zavolat na Senior telefon. „Starší lidé mohou mluvit o všem, co třeba nedokážou říci ani svým blízkým, protože se třeba stydí o svých obtížích hovořit,“ řekla Blesk Zprávám jedna z konzultantek.
Možnost bezplatně a v jakoukoliv denní hodinu zavolat a popsat svůj problém nabízí nezisková organizace Život 90. Konzultantky a konzultanti denně přijmou přes 40 hovorů. Typickým volajícím je osoba starší 60 let v nepříznivé zdravotní, sociální či rodinné situaci, která vytočí 800 157 157.
V hovorech se senioři a seniorky často radí, jak si požádat o státní příspěvky. Délka hovorů se na Senior telefonu pohybuje v průměru kolem 10 minut.
„Některé situace ale vyžadují delší čas, hlavně pokud se v hovoru objeví silné emoce nebo jde o složitý problém. Příkladem jsou sebevražedné myšlenky nebo potíže v mezilidských vztazích,“ řekla Blesk Zprávám vedoucí Senior telefonu Aneta Mundok Nitschová.
„Byly to hovory o osamělosti a truchlení, doprovázíme je v duševních obtížích nebo bolesti, která pramenila z dlouhodobých zdravotních obtíží. Ale řešíme s nimi i domácí násilí nebo nefunkční rodinné vztahy. Volající zmiňují také finanční nouzi a související špatné a nedůstojné životní podmínky,“ dodala.
Někdy však volají i ti, kteří o seniory pečují. Nebo například sousedé, kteří potřebují radu, jak starší osobě v okolí pomocí.
Psychické obtíže, které starší lidé prožívají, se podle konzultantek Senior telefonu nemění. Psychickou nepohodu senioři zažívali i před nástupem koronaviru. „Emoce jsou stejné, ať je to strach z války, nákazy koronavirem nebo velká obava a stres ze samoty či stáří samotného,“ uvedla Mundok Nitschová.
Přesto však uplynulé náročné období všechny potíže umocnilo. Pracovníci linky důvěry Senior telefon pozorují, že stoupá intenzita, s jakou se na ně klienti a klientky obrací. Životních výzev, kterým musíme všichni čelit, je podle nich čím dál víc. „Pro mnoho lidí je náročné se s tím vyrovnat.“
Senioři, a nejen oni, prožívali během covidu a nyní i s válkou na Ukrajině vyšší míru úzkostí a depresí. Nárůst hovorů kvůli válce na Ukrajině zpozorovali hlavně před samotným vypuknutím konfliktu na Ukrajině a následně během prvních dnů invaze. „Lidé vnímali vzrůstající napětí,“ řekla Mundok Nitschová.
„Obraceli se na nás starší lidé s obavami, jestli bude dostatek potravin a zda nám také hrozí konflikt nebo jaderná válka. Měli velký strach o své blízké žijící v zahraničí, hledali možnosti, jak lidem na Ukrajině pomoci, sdíleli také své vzpomínky na rok 1968,“ doplnila.
Shoduje se s ní jedna z konzultantek v tom, že během obou náročných událostí se senioři báli o blízké a svou i jejich budoucnost. Velký strach mají také z ekonomického dopadu současné situace. Na mnoho otázek ale nedokáže odpovědět nikdo, stejně jako v době, kdy začínala pandemie koronaviru.
Senioři volají i kvůli dezinformacím
Kromě toho se situace rychle měnila, a tak konzultantky a konzultanti poskytovali aktuální informace, když si volající senioři potřebovali ověřit, co je pravda. Senior telefon tak starší lidé nezřídka volali kvůli dezinformacím, když nevěděli, jak s nimi naložit.
„Setkáváme se s tím, že si klienti najdou nepravdivé informace na internetu, nebo když se mezi sebou baví známí a přátelé. Chtějí si ověřit, zda je skutečně pravda to, co ,jedna paní povídala',“ uvedla konzultantka. V takových případech se snaží poskytnout vysvětlení a doporučuje spolehlivé informační zdroje.
Zároveň bylo potřeba seniory podporovat, aby neseděli příliš dlouhou dobu u zpráv a dbali na denní režim. „Radili jsme jim, aby trávili čas s blízkými a v případě, že se nebudou cítit dobře, aby vyhledali odbornou pomoc, například zavolali na linku důvěry,“ vysvětlila Mundok Nitschová.
Jaké hovory jsou pro oslovenou konzultantku nejtěžší? Překvapivě nejde o sebevražedné telefonáty, uvedla jedna ze zaměstnankyň, i když tyto hovory jsou opravdu velmi těžké.
„Pro mne jsou často velmi náročné telefonáty s klienty, kteří se na nás obrací opakovaně. Je to těžké v tom smyslu, že jejich situace zůstává z různých důvodů často dlouhodobě neměnná, a tak cítím bezmoc nebo frustraci. Klient se z našeho pohledu nikam neposouvá,“ vysvětlila.
U krizových hovorů a situací ale konzultantka cítí, jak velký smysl linka má. „Ale pak si uvědomím, že v danou chvíli je pro každého problém něco jiného, a proto jsou i ,každodenní potíže´ našich klientů důležité. Přestože se zrovna nejedná o život nebo ohrožení zdraví,“ popsala.
Někteří lidé volají i pravidelně, někdy denně, většinou se stejnými problémy. Jiní také volají opakovaně, ale v nepravidelných intervalech. Zpravidla to jsou lidé, kterým už Senior telefon pomohl a ví, že se na ni mohou v náročné situaci obrátit a dostane se jim pomoci.
Konzultantka se setkává i s hovory, které jí samotné udělají radost. „Potěší nás, když s námi lidé sdílí, že se jim podařilo vyřešit svou situaci. Když třeba překonali náročné životní období nebo se cítí lépe,“ svěřila se pracovnice. I v nelehké době tak vidí, že se přece jen něco daří.
Mrzí ji, že se někdy senioři zdráhají zavolat. „Mnoho lidí má pocit, že jejich problém není až tak moc závažný, aby se s ním svěřili někomu jinému nebo požádali o pomoc. Zbytečně se pak potom kvůli té skromnosti trápí,“ sdělila.
„Na Senior telefonu klientům poskytujeme bezpečný prostor a podporu. V krizi velmi pomáhá, když na to člověk není sám,“ vyzvala staré lidi, ať se nebojí vytočit číslo 800 157 157, které je zdarma a dostupné nonstop.