Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Škodovka zastaví na týden výrobu, chybí čipy. Zaměstnanci zůstanou doma za 85 procent platu

Autor: ČTK - 
16. září 2021
09:30

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od 27. září zcela zastaví na celý týden výrobu ve všech třech svých závodech v České republice. Důvodem je nedostatek čipů, které se používají v palubní elektronice. Uvedl to dnes týdeník Škodovácký odborář.

Firma podle odborů plánovala hromadnou dovolenou na pondělí 27. září, protože v úterý 28. je svátek svatého Václava. Zaměstnanci by tak s víkendem měli čtyři dny volna. „Zároveň na to navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn sedmnácti a osmnáctisměnného systému. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden,“ uvedly odbory.

Zaměstnanci dostanou za zrušenou směnu 85 procent průměrného platu, do kterého se započítávají například i mimořádné roční bonusy. Jsou tak na úrovni svého denního výdělku. Podle Povšíka ale hrozí, že se bude muset snížit náhrada mzdy, pokud se bude situace nadále zhoršovat. Lidé pracující ve Škodovce by pak podle něj dostávali například 80 procent průměrného platu. Stanovené minimum náhrady mzdy činí 60 procent.

Podle odborů jsou odstávky v továrnách koncernu Volkswagen po celém světě. „Částečně jsou preferovány některé vysokomaržové společnosti jako Porsche a Audi. Plánované odstávky jsou důležité zejména pro plánování dodavatelů a logistických toků,“ uvedl Povšík.

Odstávka ve výrobě se využije k opravě vytížené okružní křižovatky v Mladé Boleslavi v Průmyslové ulici, kterou stavbaři zároveň rozšíří o jeden pruh. „To výrazně uleví dopravě a urychlí výjezd od 13. brány. V běžném provozu by taková stavební úprava vyvolala neskutečný chaos,“ uvedl Povšík.

Podle vyjádření odborového předáka se situace s čipy mírně lepší, továrny v Malajsii již obnovily jejich výrobu, ale zatím ne na maximum. Povšík odhaduje, že do konce roku se plná výroba včetně přesčasů nerozjede. „Situace pravděpodobně nebude konsolidovaná ani v roce 2022, minimálně na začátku roku v prvním a druhém kvartálu,“ uvedl.

Povšík zároveň prohlásil, že odbory ve spolupráci s firmou udrží zaměstnanost na nejvyšší možné úrovni. „Možná dojde k dílčím přesunům zaměstnanců, ale vždy pod plnou kontrolou odborů KOVO ve Škoda Auto,“ uvedl. Horší situace podle něj hrozí s přechodem na elektromobilitu, když bude počet zaměstnanců odpovídat typům přidělených produktů v rámci koncernu. „To, co se nyní děje s čipy, zvládneme,“ dodal.

V tomto týdnu stojí výroba také v kolínské Toyota Motor Manufacturing Czech Republic, i zde je důvodem nedostatek čipů. Výroba malých vozů Toyota, Peugeot a Citroën by se měla obnovit v neděli 19. září večer, tedy noční směnou na pondělí.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

frantacizek ( 16. září 2021 17:43 )

problém se nyní stávají elektroauta podle mě, pač ty firmy musí plnit nějaký závazek daný v EU stran přeorientování se na jejich výrobu do roku 2035 a snižování uhlíkové stopy, popř. ta dražší typu Porsche, pač tam je spotřeba těch čipů u jednoho elektroauta nebo nadstandardního modelu až desetinásobná oproti výroby klasického automobilu.
Ale už dávno tady měly stát továrny na výrobu těch čipů a nemáme být závislí na Číně, tomu nerozumím, proč to tak je i v jiných odvětvích. Jestli je chce Západ držet ekonomicky v klidu, to se dá i v omezeném množství, takhle spíše přerostou přes hlavu..

frantacizek ( 16. září 2021 17:38 )

pokud to bude trvat ještě půl roku, jak se předpokládá, jak jsem četl na zahraničním portále, tak jsem zvědav, co to udělá s naší ekonomikou, kde je automobilový průmysl tuším 11% HDP a jen Škodovka se na tom podílí snad polovinou. Závislejší na automobilovém průmyslu už jsou snad už jen bratja Slováci..

Tara-Tara ( 16. září 2021 11:22 )

kolikrát mám pocit, že auto je kromě kastle a sedaček jen z čipů, řídících jednotek a jiné elektroniky, která když se podělá, tak se třeba ani nedostanete z auta ven...nějak mám pocit, že díky těm debilním rozhodnutím o ekologii a elektroautech se začíná nad automobilkami nějak smrákat...to ale jistě nebude vadit odborům ve Škodě, aby si zase vyřičeli nejlépe 20ti procentní zvyšování platu, že

krapotkin ( 16. září 2021 11:10 )

Nesvádějte to na čipy. Můj Forman jezdí bez nich - je to ještě poctivý čtyřhrnek a zbaští něco mei 4,5 až 6 litry. Jde spíš o to, že o nevzhledné a žíznivé tříválce není zájem. Já bych si popelnici s motorem, co vydrží 100 000 km za ty nekřesťanský prachy nekoupil.

Zobrazit celou diskusi