Loď uvízlá v Suezu má dopad i na Čechy: Hrozí zdražení benzínu či kávy, říká ekonom

Autor: Dagmar Machotová - 
27. března 2021
20:15

Svět dostal tento týden další varování před nebezpečím jménem „závislost na globálních dodavatelských řetězcích“. Stačila jedna havárie jedné lodi a chaos mezi Šanghají a Los Angeles s přestupem v Rotterdamu je na světě. Podle prvních odhadů nebude dopadů ušetřena ani Česká republika. Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy se v horizontu dvou týdnů projeví následky havárie u stojanů čerpacích stanic v Česku.

Ever Given není jen tak nějaká nákladní loď. Je to jedna z největších kontejnerových lodí na světě s prostorem pro 20 000 kontejnerů. A Suezský průplav není jen tak nějaká vodní cesta. Jedná se o zásadní kanál spojující asijské továrny s bohatými zákazníky v Evropě, a také významný kanál pro transport ropy. 

Hodina za miliardy

Agentura Bloomberg vyčíslila každou hodinu, kdy lodě na obou stranách průplavu stojí, na 400 milionů dolarů (téměř devět miliard korun).

„Havárie přišla v nejméně vhodnou dobu, navíc jsou tam komplikace, protože na lodi jsou živá zvířata,“ komentuje situaci pro Blesk Zprávy ekonom Lukáš Kovanda. Na jedné z lodí, která uvízla v lodní „zácpě“ je totiž 92 tisíc živých ovcí, které se plaví z Rumunska do Saúdské Arábie.

„S ohledem na to, že odstranění havárie se nyní odhaduje na minimálně deset dní, musejí se z kontejnerů dostat jako první ta živá zvířata,“ vysvětluje Kovanda.

Škoda just-in-time 

Za hlavu se teď nejspíš chytá ta část průmyslu, která se spoléhá na tzv just-in-time dodávky (minimální zásoby na skladu jak na vstupu tak výstupu výroby, pozn. redakce). V České republice se to týká třeba podniku Škoda Auto nebo TPCA.

„Problémy a přetlak v mezinárodní přepravě z důvodu pandemie covid-19 pozorujeme už od konce loňského roku. Škodovka musela v důsledku nedostatku čipů, které dováží z Asie dokonce omezit výrobu, říká Kovanda. Podobný problém řešila před pár týdny TPCA, která měla problémy dostat čipy z USA kvůli mrazům v Texasu. To vše podle Kovandy způsobí tlak na cenu, kterou v konečném důsledku zaplatí spotřebitel. 

Video  Ekonom Kovanda řekl, jak to bude s krizí v příštím roce. A letušky poslal na pole sbírat brambory  - Pavlína Horáková, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Dražší paliva a káva?

První věc, kterou podle Kovandy pocítí český spotřebitel ve své peněžence, pokud se nepodaří havárii odstranit během deseti dnů, budou dražší paliva, a to už za týden nebo dva. „Už teď je téměř jisté, že řidiči zaplatí víc za benzín a naftu. Zdražení bude v řádech desítek haléřů,“ vypočítává Kovanda.

Kromě průmyslu se havárie nejspíš podepíše i na ceně kávy. „Veškeré kávové boby, které se převážejí z východní Afriky či z Asie do Evropy, putují právě Suezem. Evropští odběratelé a výrobci kávy nemají dostatečné zásoby, tudíž delší blokace průplavu znamená výpadky v produkci, a tedy tlak na růst cen,“ řekl Blesk Zprávám Kovanda.

poky-f ( 28. března 2021 00:00 )

Zobrazit celou diskusi