Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Schillerová zasedla s kalkulačkou a počítá zrušení superhrubé mzdy. Rada varuje před kolapsem

Aktualizováno -
7. srpna 2020
14:05
Autor: ČTK - 
7. srpna 2020
09:44

Ministerstvo financí počítá v souvislosti se zrušením superhrubé mzdy s několika variantami snížení daně z příjmu zaměstnanců v rozmezí od 15 do 19 procent. Ministryně Alena Schillerová (za ANO) zároveň uvažuje o zrušení takzvané solidární přirážky a jejím nahrazení progresivním zdaněním. Schillerová to řekla v rozhovoru pro dnešní Lidové noviny (LN). odle Národní rozpočtové rady (NRR) nadstandardní zvýšení důchodů a zrušení superhrubé mzdy, o kterém uvažuje při přípravě rozpočtu na příští rok vláda, ohrožují bez úpravy ostatních parametrů střednědobou i dlouhodobou udržitelnost veřejných financí. Zároveň rada doporučuje, aby byla rozpočtově významná opatření prezentována a přijímána až v situaci, kdy bude připravena střednědobá strategie konsolidace veřejných rozpočtů. 

Podle ministryně není pochyb o tom, že superhrubá mzda bude zrušena. „Ale do jaké míry se změní zdanění, o tom se musíme pobavit,“ uvedla. Ministerstvo zvažuje několik variant sazeb daně z příjmu. „Určitě budu pracovat s variantou 19 procent, to je v programovém prohlášení vlády. A pak budu odstupňovávat jednotlivé sazby až po těch 15 procent,“ uvedla Schillerová.

V případě patnáctiprocentní sazby daně z příjmů zaměstnanců by výpadek příjmů do státního rozpočtu byl kolem 90 miliard Kč. „Něco z toho se vrátí na DPH, protože lidé s vyšší výplatou více utratí. Takže řekněme minus 76 miliard,“ uvedla Schillerová. Pokud by daň byla 19 procent, pak by výpadek na příjmech rozpočtu byl podle původního návrhu z roku 2018 kolem 27 miliard.

V souvislosti se zrušením superhrubé mzdy je podle Schillerové potřeba vyřešit i sedmiprocentní solidární přirážku. Platí ji lidé, kteří mají plat vyšší než čtyřnásobek průměrné mzdy, tedy přibližně nad 140 000 Kč. „Pokud rušíme superhrubou mzdu, měli bychom se nějak postavit i k solidární přirážce. Jediná cesta je progresivní zdanění. Nevidím důvod, aby vysokopříjmoví lidé platili 15 procent,“ uvedla ministryně. Progrese by podle ní měla být výhodnější než dnešní efektivní zdanění, které je 20,1 procenta, ale vyšší než 15 procent. O snížení odvodů na sociální a zdravotní pojištění ministryně neuvažuje.

Schillerová LN rovněž řekla, že kvůli konsolidaci státního rozpočtu poznamenaného koronavirovou krizí chystá sérii návrhů provozních úspor pro jednotlivá ministerstva. „Chci vrátit nespotřebované platové nároky z neobsazených míst, které si resorty šetří na odměny, ale také peníze, které nespotřebovaly na investice,“ uvedla. Změnit by se podle ní mohlo také zdanění hazardu.

Premiér Andrej Babiš (ANO) o víkendu uvedl, že počítá od příštího roku se zrušením superhrubé mzdy a zavedením 15procentní daně. Takový krok by podle ministerstva financí příští rok vedl k výpadku příjmů rozpočtu 90 miliard korun. Nyní je efektivní zdanění pro zaměstnance 20,1 procenta. Zároveň premiér uvedl, že by chtěl přidat penzistům až 500 korun měsíčně nad zákonnou valorizací. Ta by měla příští rok činit 840 korun.

„Samotné snižování daňového zatížení práce považuje NRR za žádoucí. Zároveň je však nutné zmínit, že hlavním důvodem jeho vysoké hodnoty v ČR není daň z příjmů, ale zákonné pojistné. Proto se rada domnívá, že úprava zdanění práce by měla být součástí komplexnějších změn v daňovém a pojistném systému,“ uvedla rada.

V případě nadstandardního růstu důchodů rada upozornila, že důsledkem takového kroku by bylo další zvyšování povinných výdajů rozpočtu, což by snížilo prostor pro aktivní rozpočtovou politiku v jiných oblastech.

V případě, že by nešlo přitom jen o jednorázový nárůst penzí, zatíží to podle rady veřejné finance i v dalších letech. „Systém, který byl v posledních dvou letech v přebytcích, se tak dostane do hlubších deficitů a bude nutné jeho financování zajistit z jiných než pojistných příjmů. Kromě toho by šlo už o třetí rok v řadě, kdy by bylo zákonné schéma prolomeno. To vzbuzuje otázku, proč vlastně toto zákonné valorizační schéma vůbec existuje, resp. jaký je jeho význam,“ uvedla rada. Dodala, že opakované překračování zákonné valorizace by v budoucnu mohlo sloužit i jako argument, proč například v případě nedostatku finančních prostředků zákonnou valorizaci nenaplnit.

Rada dále upozornila, že již nyní jsou veřejné finance v nerovnováze, která by se zmíněnými opatřeními ještě prohloubila. Stav veřejných financí by pak byl neudržitelný, a to ani po schváleném rozvolnění limitů rozpočtové politiky na následujících sedm let. Každý rok se totiž počítá s jejich částečnou konsolidací. Přijetí navržených opatření by navíc podle rady téměř jistě vymazalo prostor pro nárůst investičních výdajů krytých z národních zdrojů.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

MAMKA2316 ( 9. srpna 2020 09:02 )

Měli by jsme zavést progresivní zdaněni jak to je ve většině vyspělých státech ale pravicový blok je proti !!!! PROČ ASI ?

PPP150W ( 7. srpna 2020 14:36 )

Asi bych to lépe nevyjádřil.

rapid15 ( 7. srpna 2020 12:37 )

Já zas nevidím důvod, aby vysokopříjmoví lidé platili vyšší daň. Byli ztrestáni za to, že jsou chytřejší, výkonější, šikovnější. Dopláceli na to, že nějaký zaměstnavatel dává zaměstnancům místo platu všimné, protože musí zajistit svoji rodimu na 3 generace dopředu.
Ty redukční hranice při výpočtu důchodu jsou také pekné svinstvo a další trest pro schopné. Ve výsledku po "solidárním" okleštětní mají vzhledem k tomu, kolik si vydělavali ti s vysokými příjmy relativně nízký důchod a občané s nízkými příjmy mají relativně vysoký důchod .

Zobrazit celou diskusi