Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Návrat do Čáslavi zvládly už 4 a 5 gripenů. Kdy za nimi dorazí i porouchaná stíhačka?

Autor: ČTK - 
3. ledna 2020
15:05

S odstraněním závady u gripenu, který při návratu z pobaltské mise na estonské základně Ämari ve čtvrtek zůstal na letišti Šiauliai v Litvě, se počítá v následujících dnech. Stroj tak nadále zůstává na litevské základně, uvedl v pátek Jakub Šimíček z oddělení komunikace s veřejností generálního štábu Armády ČR. Další letoun, který ve čtvrtek kvůli nepříznivému počasí přistál na záložním letišti v Pardubicích, v pátek před polednem přeletěl na mateřskou základnu v Čáslavi. Celkem se z Estonska do ČR mělo vrátit ve čtvrtek pět gripenů.

„Stroj, na kterém byla identifikována závada při tankování paliva, zůstává nadále v litevské základně Šiauliai a s odstraněním závady se počítá v následujících několika dnech,“ uvedl Šimíček. „Ještě analyzujeme závadu a řešíme optimální způsob, jak zabezpečit přelet letounu,“ řekl v pátek Tomáš Maruščák z generálního štábu.

Podle velitele čáslavské základny Petra Tománka stíhačka nepřistávala nouzově, šlo o standardní přelet na letiště a závada se objevila při doplnění paliva.

Gripen, který přes noc zůstal v Pardubicích, původně měl přiletět ve čtvrtek v podvečer, protože se účastnil slavnostního ceremoniálu v Ämari. Přelet do Čáslavi se uskutečnil v pátek před polednem, informoval Šimíček. Ve čtvrtek odpoledne na domovské základně přistály tři stíhačky.

K čemu musely gripeny vzlétnout?

Čeští piloti s letouny JAS-39 Gripen působili na základně Ämari od začátku září. Nebe nad Litvou, Lotyšskem a Estonskem střežili v aliančním systému protivzdušné a protiraketové obrany. Podle Tománka byla pobaltská mise úspěšná. Čeští stíhači absolvovali 13 ostrých vzletů, což je podle velitele standardní číslo.

Video  České gripeny při cestě na Island v roce 2015  - Armáda ČR
Video se připravuje ...

Startovali například k letadlům, která nesplňovala podmínky pro let nad mezinárodními vodami či nepoužívala identifikační kódy. Piloti gripenů je museli identifikovat. Ve vzduchu čeští piloti strávili také stovky hodin při cvičných letech.

Do Česka se kromě gripenů vrátila také první část personálu, druhá polovina jednotky přiletí za týden. Podle Tománka se mise účastnilo kolem 75 vojáků. České stíhače vystřídají na estonské základně příslušníci polských vzdušných sil s letouny F-16. Pro české letectvo byla estonská mise šestým střežením spojeneckého vzdušného prostoru. Kromě Pobaltí čeští stíhači třikrát působili na Islandu.

Tara-Tara ( 3. ledna 2020 18:50 )

jejda...hračka za nepředstavitelné prachy se porouchala ? copk budou chudaci piloti te delat ????

salto ( 3. ledna 2020 17:52 )

Úspěšnost je tedy 80%. Skvělý výsledek. Je vidět, že naše armáda je ve skvělé formě a připravena bránit svou vlast.

cernochbubu ( 3. ledna 2020 15:42 )

To bude jenom banalita . někde se stratili klíčky od nádrže.

Zobrazit celou diskusi