Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Kiku pohltí XXX Lutz, Ikea má dál zůstat jedničkou. Ale nábytkáři zmínili změnu

Autor: ČTK - 
27. května 2019
14:55

Kamenné obchodní domy s nábytkem budou podle tajemníka Asociace českých nábytkářů Tomáše Lukeše muset změnit obchodní strategii, aby odolaly konkurenci internetových prodejců. Nabízejí totiž podle něj levnější a mnohdy i méně kvalitní nábytek. Konkurenční boj o zákazníka a ceny byl už dlouho vyostřený, řekl Lukeš. Že se některé řetězce sloučí, se dalo čekat, uvedl v souvislosti s pátečním oznámením prodeje obchodních domů Kika konkurenčnímu rakouskému řetězci XXX Lutz. K němu patří i další nábytkářská značka Möbelix.

Sloučení těchto tří velkých značek pod jednoho majitele podle Lukeše neovlivní dominantní postavení, které si v České republice se svým desetimiliardovým obratem drží Ikea.

Dvaadvacet zahraničních poboček Kika kupuje od rakouského holdingu Signa tamní nábytkářský řetězec XXX Lutz, uveřejnil v pátek server Heute.at. Ten patří spolu s Möbelixem firmě XLMX obchodní s.r.o. Získá tak prodejny Kika v Maďarsku, na Slovensku, v Rumunsku včetně devíti českých. Obchod ještě musejí schválit antimonopolní úřady jednotlivých států.

Otázkou ale podle Lukeše je, jak nový majitel, jehož tržby se v ČR předloni pohybovaly kolem 2,2 miliardy korun, se značkou Kika dále naloží. Pochybuje o tom, že bude chtít značky sjednotit, protože by se připravil o část trhu. Myslí si, že se změna zákazníka nedotkne.

Na internetu je méně kvalitní zboží, ale levnější

K dalším velkým tuzemským prodejcům patří Sconto, Jysk a Asko-Nábytek. Podle kvalifikovaného odhadu Asociace českých nábytkářů může mít šest největších nábytkářských řetězců přibližně čtvrtinový, maximálně třetinový podíl na tuzemském trhu. Celkové loňské tržby z prodeje nábytku v ČR podle asociace činily 37,65 miliardy korun.

V segmentu prodeje s nábytkem se podle Lukeše stále více prosazují internetoví prodejci, kteří nabízejí cenově dostupnější a mnohdy méně kvalitní zboží. Kamenné obchodní domy s nábytkem se proto podle Lukeše budou muset v příštích letech jinak profilovat a změnit obchodní strategii. „Otázkou je, jakou zvolí cestu a zákazníkovi nabídnou ještě více služeb, lepší kvalitu nábytku včetně dražších elektrospotřebičů, kování i kvalitnějších povrchů,“ řekl Lukeš.

Kika bude muset kuchyňská studia odložit

Kika nedávno otevřela obchodní dům v Českých Budějovicích a pražských Nových Butovicích, což ovlivnilo její hospodaření. Předchozí ztrátu prohloubila na 67,2 milionu korun. Tržby za prodej zboží jí ale ve finančním roce končícím loňským zářím vzrostly o 11,8 procenta na 1,85 miliardy korun. Jak prozradil finanční ředitel firmy Petr Laurich, plány, které obchodní dům měl na vybudování sítě specializovaných kuchyňských studií v menších městech, se kvůli změně vlastníka zatím neskuteční.

Asociace také uvedla, že loni se přímo v ČR vyrobil nábytek za 46,34 mld. korun, přičemž roste i objem výroby a daří se exportu zejména na vyspělé trhy - do Německa, Slovenska, Francie a Velké Británie. Upozornila však, že už třetím rokem klesá cena importovaného nábytku zejména z Číny a Polska, což má vliv i na chování zákazníků.

Zobrazit celou diskusi