Historici: V českých školách jsou moderní dějiny zanedbané, dějepis není prosovětský

20. 2. 2019
22:35

Dějepis na českých školách není prosovětský, ale jeho výuku mohou ovlivňovat názory konkrétních učitelů. Shodli se na tom dnes historici na semináři o výuce dějepisu, který uspořádal sněmovní školský výbor v reakci na poznámku v loňské výroční zprávě Bezpečnostní informační služby (BIS), že ve školách se učí prosovětská verze moderních dějin. Podle odborníků by se na výuku moderních dějin mělo ve školách najít více času. Na tom, jak to udělat, se zcela neshodli.

Podle autora oblíbených učebnic dějepisu Petra Čorneje nemůže být v současném pojetí českého dějepisu o sovětské interpretaci dějin žádná řeč. Prioritou po roce 1989 bylo naprosto přehodnotit výklad, který do té doby existoval a vrátit české dějiny do souvislostí s evropskou civilizací a kulturou, řekl. „Při tvorbě učebnic (dějepisu) jsme byli absolutně svobodní,“ doplnil ho historik a spoluautor učebnic Milan Hlavačka.

Výuka dějepisu nicméně podle historiků nemůže být zcela neutrální, protože její výklad ovlivňují jednak hodnoty křesťansko-židovské civilizace, ke které česká společnost patří, a dále i názory a postoje jednotlivých učitelů. Čornej ovšem současně upozornil, že by výklad dějin neměl preferovat zájmy žádných politických stran, hnutí, náboženství či konfesí.

Málo času na moderní dějiny

Výkladu moderních dějin by odborníci doporučovali věnovat více času. Čornej a Hlavačka by proto zkrátili zejména učivo o pravěku a starověku, včetně některých částí antiky.

K možnosti zpětného výkladu dějin od moderních dějin do minulosti se oba odborníci vyjádřili skepticky. Hlavačka uvedl, že dějiny jsou souhrn příčin a následků. „Dějiny 20. století nebude možné pochopit bez vědomí událostí, které mu předcházely," doplnil ho historik Vít Vlnas. Naopak Petr Pánek z portálu Modernidejiny.cz oponoval, že na středních školách, jako jsou gymnázia, by obrácený výklad dějin měl smysl a žáky by víc bavil.

„Žák, který chce udělat střední školu, tak by se měl zejména orientovat v tomto světě. Takže já bych se vůbec nebál toho, kdyby z těch čtyř let na gymnáziích se dva roky učily moderní dějiny a ty další dva roky byly spíš seminární pro ty, které to víc baví,“ řekl Pánek. Na odborných školách by se podle něj děti mohly učit jen moderní dějiny. Klasický výklad od nejstarších k nejnovějším dějinám by ponechal na základních školách.

Video Psychiatrička o rozhovoru s Palachem: „Byl přesvědčený, že přežije" - Blesk TV
1080p 720p 360p

Hlavačka podotkl, že výklad dějepisu se na různých úrovních škol často opakuje. Při možných úpravách učiva by se proto zaměřil také na to, aby se omezilo toto opakování již probrané látky například po přechodu ze základní na střední školy. Když žáci nebudou probírat na střední škole dějiny zase od pravěku, o kterém se učili už na základní škole, zbude více času na moderní dějiny, uzavřel.

Obsah učiva ve školách určují takzvané rámcové vzdělávací programy, které v roce 2005 nahradily dřívější osnovy. Podle zjištění České školní inspekce jsou v současnosti přeplněné, a učitelé tak nestíhají vše dobře odučit. Od roku 2016 se proto mluví o potřebě jejich modernizace. Změny připravuje Národní ústav pro vzdělávání, který patří pod ministerstvo školství. Debatu o možných úpravách chce ministr školství Robert Plaga (ANO) zahájit na konferenci 28. února.

Video 17. listopad: „Selhává paměť a ostražitost lidí,“ varuje sociolog - Markéta Volfová, Lukáš Červený, redakce Blesk
1080p 720p 360p

agfor ( 21. února 2019 15:49 )

Neměl ten bambula spíš napsat, že moderní dějiny dosud nejsou popsané tak, jak to vyžaduje vládnoucí garnitura ?

gabreta ( 21. února 2019 11:28 )

Ani za bolševika se dějepis neohýbal, jako v současnosti! Ale dneska prostě není žádoucí, aby mladí měli přehled o minulosti a jen se jim tlučou do hlavy "Světlé zítřky" víc než za totáče! A stejně, jako jsem vysvětloval dětem souvislosti tenkrát, vysvětluji vnoučatům dneska! Bohu žel, koloběh demagogie pokračuje a v ještě větším měřítku!!

Bystrozraky ( 21. února 2019 10:15 )

Tak toto by určitě neprošlo, protože teď je třeba za všechno vinit komunisty. že nám tady postavili atomové elektrárny, první dálnice, spousty bytů, že disidenti byli placeni ze západu, že nikde nedělali a měli dolary, že tady byl pořádek. Ano, myslím si, jako Vy, že výuka dějepisu zase zůstane v rodinách.

pekaaaros ( 21. února 2019 10:07 )

cesky_novinar: a to ti učitelé dějepisu chodí na speciální školení do Ruska? nebo je školej v českých filiálkách?

pekaaaros ( 21. února 2019 09:56 )

Absolventi gymnázií ještě jakž takž tuší, že byli zlí komunisti a po hrdinské revoluci přišlo období blaha, které trvalo do pádu Nečasovy vlády.. Ale když se jich zeptáte, co to byly Harvardský fondy, divoká privatizace, Viktor Kožený, Promopro, H systém, tak to už netuší.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa