Učitele pobouřil ministerský plán. Magistry bez „peďáku“ za katedrou nechtějí

Autor: Nikola Forejtová - 
11. února 2019
06:07

Pobouření v řadách kantorů vyvolala plánovaná novela z pera ministerstva školství, která má mezi učitele pustit i magistry bez pedagogického vzdělání. Změna má podle představ ministerstva vyřešit kritický nedostatek učitelů, jenže podle těch povede leda tak k větší fluktuaci a k nekvalitní výuce. Podle novely by mohli za katedrou na 2. stupni základních škol a na středních školách být i ti, kdo mají magisterský titul z jiných než pedagogických oborů. 

Proti části legislativní novinky se otevřeně postavila například Pedagogická komora, školské odbory i rektoři vysokých škol. V praxi má umožnit to, aby zájemce o kariéru ve školství začal učit a pedagogické vzdělání si doplnil během dalších až tří let.

„Učitel může absolvovat program učitelství uskutečňovaný vysokou školou ve formě celoživotního vzdělávání nebo studijního programu. Škola mu bude také poskytovat zvýšenou podporu v adaptačním období, na které obdrží škola finanční prostředky,“ přiblížila pro Blesk Zprávy plán mluvčí resortu školství Aneta Lednová.

Doplnění vzdělání v rámci kurzů nebo náhodných přednášek ale nepřipadá pedagogům dostačující. Studenti pedagogické fakulty musí věnovat minimálně celé tři semestry, což představuje více než 3000 hodin, praxím a studiu učitelské přípravy, psychologie a oborové didaktiky – což je zevrubná příprava na jeden nebo dva předměty, které budou moci učit. Na jiných fakultách se tohle nenaučí,“ vyjádřil se o novele předseda Akademického senátu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Antonín Jančařík.

„Peďáky“ podle Jančaříka trénují člověka nejen v oboru, který si vybral, ale také v tom, jak se má chovat k dětem. A dále v tom, jak učit a co pro ně může znamenat, když se jim do třídy dostane problémové dítě.

Přibrat si k mateřské škole i tu základní? Učitelka kroutí hlavou

„V novele navíc je, že může učitel z mateřské školky učit i na první stupni základní školy, což je naprostá hloupost. Děti do věku šesti let mají úplně jiné potřeby, než ty starší,“ vyjádřila se pro Blesk Zprávy také Veronika Mullerová, učitelka základní a střední školy.

Vystudovaní pedagogové vnímají v novele určitou nespravedlnost. Ještě před pár lety si museli již zaměstnaní učitelé dodělávat své vzdělávání a nyní jsou pro ně roky dřiny za správnou kvalifikaci „zbytečnou“ ztrátou času.

„Neumím si představit, že to pomůže. Do škol takhle nebudou chodit motivovaní lektoři, ale přijde tam člověk s magisterským titulem, který se ve svém oboru neuchytil a dost pravděpodobně školství opustí, až se mu ta pravá nabídka naskytne,“ dovozuje učitelka. Podle ní to povede jedině k vyšší fluktuaci učitelů.

Ministerstvo se hájí: Řešíme podstav

Ministerstvo školství se hájí, že potřebuje vyřešit především kritický podstav v profesi. „Pro zařazení nepedagogů do výuky volá část pedagogické veřejnosti, zejména zástupci ředitelů škol,“ řekla ministerská mluvčí Lednová.

Jenže s tímto výrokem ale oslovení pedagogové nesouhlasí. Například Jančařík tvrdí, že nepotkal jediného učitele, který by s takovým přístupem souhlasil. Dodal také, že počet nekvalifikovaných učitelů se nevyřeší tím, že je někdo nazve kvalifikovaným. O kvalifikaci totiž rozhodne ředitel té školy, kde by se magistr pokoušel dostat do světa školství. 

„V ČR máme více jak 300 regulovaných profesí, kde si kvalifikaci musíte získat certifikovaným studiem. To, že o kvalifikaci rozhodne ředitel, je naprosté vybočení z celoevropské legislativy,“ dodal pro Blesk Zprávy Jančařík, který sám vyučuje matematiku a fyziku.

„Novela mě tolik nepřekvapila, sama vidím, jaký je nedostatek učitelů problém, ale nesouhlasím s tím zněním. Ať je to třeba přechodné opatření, ale ať už proboha vláda udělá nějaká opatření, která vydrží dlouhodobě,“ řekla nám učitelka Veronika. Dodala přitom, že se těžko i tento nepedagogický pracovník ve školství udrží, když bude pobírat jenom 60 procent průměrného vysokoškolského platu.

Ifka86 ( 11. února 2019 19:30 )

Příspěvky zde jsou většinou agresívní a vulgární. Pisatelé nedodržují pravidla,hlavně slušného chování. Administrátor asi nefunguje,měl by kontrolovat hlavně vyjadřování pisatelů. Ministryně Valachová zavedla tzv.inkluzi,neboli společné vzdělávání všech dětí,včetně těch se spec.vzdělávacími potřebami.Hodně pisatelů zde ukazuje svou neodbornost a primitivnost.Je to jako ve školách s některými problematickými dětmi. Ale i s těmi si musí pedagogové jako profesionálové poradit,včetně jejich mnohdy nesoudnými rodiči. Nejspíš neuvěříte,ale hlavně z toho jsou učitelé vyhořelí. Na to,jak málo peněz MŠMT dává přímo do škol a učitelům v porovnání s ostatními státy Evropy (nemyslím korupční toky úplně jinam...),tak pedagogové dosahují kvalitní výsledky. Stížnosti na chod všech škol od MŠ po VŠ směřujte na MŠMT a vládu,třeba elektronicky. Ti jsou za vše zodpovědní aneb ryba páchne od hlavy...Učitelé se snaží za výplaty menší než mají řemeslníci a prodavačky udržet neše školy (hlavně ty základní) na té nejlepší úrovni. Snažte se je podpořit,neútočte. Kéž by se situace ve školství v ČR zlepšila. Děti jsou naše budoucnost. Za to učitelé hlavně bojují,platy jsou na druhém místě.

ralfa2 ( 11. února 2019 15:09 )

Před pěti lety si známá, téměř 50letá vychovatelka v školní družině musela udělat maturitu z vychovatelství, protože měla obor pro mateřské školy. Podotýkám skoro po 20 letech praxe v družině. A dnes ty samé by chtěli poslat učit? Tak to mně hlava nebere. Ode zdi ke zdi.

kukuku ( 11. února 2019 15:07 )

Říkávalo se, "Kdo něco umí, tak to dělá. Když to neumí, tak to aspoň učí." Na pedáky chodili ti, kteří by normální vysokou nezvládli. Teď se dožadují 130% průměrného platu a to vše při 2 měsících prázdnin.

vihor ( 11. února 2019 14:45 )

Učitelé na základních a středních školách nejsou žádní velcí specialisté v oboru, ale hlavně "herci" režimu. V Česku stále přetrvává ten pohled na státní školy jako kvalitnější a soukromé školy jako méně kvalitní. Proto se logicky i státem kvalifikovaní učitelé cítí jako nadřazená skupina. Ale postupně se kvalita vzdělání bude přesouvat směrem od státních škol do soukromých, jako je tomu ve vyspělých západních zemích. Státní školství bude stále víc zahlceno balastem všemožných předpisů, takže nebude vůbec schopno kvalitně učit. To už je vidět v Německu či Rakousku, kde státní školství degraduje pod přílivem imigrantů, kteří neumí ani jazyk.

franz ( 11. února 2019 14:00 )

Tzv. vysokoškoláci z pedáků byli a jsou ostudou všech vysokoškolsky vzdělaných lidí. Z toho lze dovodit i jejich schpnosti učit a povýšeně jednat s rodiči. Středoškoláci by určitě podobné vlastnosti neměli a rodiče i jejich děti by byli určitě v pohodě.

Zobrazit celou diskusi