Zdražení až na 2 tisíce a nákup přes internet. Stát chystá revoluci u dálničních známek
Od roku 2021 se zbaví řidiči klasických nalepovacích dálničních známek a nově se bude jejich platba evidovat v databázi SPZ. Tu budou kontrolovat buď mýtné brány či policisté s mobilními nebo statickými kamerami. Řidiči budou za známku navíc platit přes internet nebo v aplikaci. Informaci přinesly Lidové noviny. Stát chce tímto ušetřit na nákladech a zároveň zvýšit příjmy efektivnější kontrolou neplatících řidičů. Návrh novely zákona o pozemních komunikacích je hotov, projednáván bude v únoru.
Zastaralý systém nalepovacích známek funguje kromě Česka už jen ve Švýcarsku, Rumunsku, Bulharsku a na Slovinsku. Podobný systém internetové platby přitom zavedlo Slovensko, Rakousko a Maďarsko.
Od změny si vláda slibuje jednak snížení nákladů na technologie a provoz, jednak zvýšení příjmů z dálničních známek díky lepší kontrole. Problém by však mohl nastat v případě vymáhání neplatičů ze zahraničí. S tím má problémy například Slovensko. „Zatímco v případě vymáhání pokut například za překročení povolené rychlosti s tím není problém, vymáhání kamerou zjištěného nezaplaceného dálničního poplatku od cizince není zatím v tuzemsku právně vyřešeno,“ řekl pro Lidové noviny mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Majitelé elektromobilů platit nebudou
Především kvůli starším řidičům a seniorům však zůstane možnost zakoupit známku například na poštách nebo benzinových stanicích. Řidič pouze nadiktuje svou SPZ, kterou prodejce zadá v reálném čase do databáze. Nezměněné zůstávají také varianty délky platnosti – bude možné koupit známku na jeden rok, tři měsíce a 10 dní.
Nově se rozšíří i kategorie vozidel, která jsou z platby dálnic vyjmuta. Kromě policejních vozů, hasičů a sanitek budou zdarma po dálnicích nově jezdit i elektromobily.
Známka může zdražit až na 2000 korun
Novela silničního zákona pak nakonec otevírá vládě možnost zdražit cenu roční dálniční známky, a to z nynějších 1500 na pravděpodobných 2000 Kč. „Už od roku 2012 je výše ročního poplatku stanovena na horní hranici současného limitu, a není tak možno reagovat na obecný růst nákladů souvisejících s výstavbou, opravou a údržbou zpoplatněné dopravní infrastruktury a na růst inflace v posledních letech,“ píše se v důvodové zprávě k chystané změně zákona.
Vážení přátelé ANO. Vláda začala MAKAT.