Celková zanedbanost dopravních staveb na území metropole je podle náměstka Scheinherra na výši až 34 miliard korun, přičemž největší manko je v mostech, kterých má Praha 760. V nejhorším stavu jsou Libeňský most, Palackého most a most Závodu míru. V současnosti je jasné, že v minulosti hojně diskutovaný most z Libně do Holešovic v havarijním stavu se bude opravovat. Jasněji podle náměstka bude na konci března, kdy skončí studie proveditelnosti opravy, kterou realizuje Kloknerův ústav.

Překvapivou informací z hlediska staveb přes Vltavu je plánovaná rekonstrukce historického Karlova mostu v centru metropole. Byť toto přemostění nedávno prošlo rozsáhlým zásahem, řešila tato oprava pouze povrch.

„Nyní bude muset být přikročeno k rekonstrukci konstrukčních částí Karlova mostu, k rekonstrukci oblouků. Příprava akce je závislá na dostupnosti kamene. Sháníme co nejkvalitnější kámen, aby práce mohly začít. Kameny budou vysouvány z oblouků a ty špatné nahrazovány. Ty, co ještě vydrží, se vrátí zpátky,“ vysvětlil plánovaný zásah Adam Scheinherr. Zmiňovaná oprava je na počátku příprav, a tak se s ní na letošní rok nepočítá.

Štěrboholská spojka

Co však řidiče omezí velice brzy a zásadním způsobem, je rekonstrukce povrchu Štěrboholské spojky. Ta je podle náměstka primátora pro dopravu v kritickém stavu, poslední velký zásahu tu totiž proběhl roku 1997. „Silnice tu měla být rekonstruována už před 4 lety, nakonec k tomu ale nedošlo. Je nezbytné tuto akci realizovat, dojde tu k omezení na 2+1 jízdní pruh,“ uvedl k zásahu Adam Scheinherr. Omezení je zde naplánované od letošního března do října.

K Barrandovu

Obdobné potíže čekají na řidiče v ulici K Barrandovu, konkrétně ve spodní části v souvislosti s mostní konstrukcí podél tramvajové trati. Tady od března do října proběhne oprava povrchu vozovky s omezením dopravy do jednoho jízdního pruhu. Součástí budou také diagnostické práce na samotné mostní konstrukci. V návaznosti na tento zásah se počítá i s rekonstrukcí tramvajové trati v Nádražní ulici.

Nejvýznamnější investice

Mezi nejdůležitější dopravní investice stále patří dobudování Pražského okruhu. Zde chce Adam Scheinherr udělat vše pro to, aby se mohlo začít stavět co nejdříve. Projekt je ve fázi výkupu pozemků. Prioritu má také dostavba Městského okruhu, kde probíhají projekční práce.

Diagnostika Libeňského mostu skončí na konci března.
Autor: Tonda Tran

V neposlední řadě se mezi zásadní investice řadí stavba metra D, která jen v úseku Pankrác – Depo Hostivař spolkne přes 40 miliard korun. „Letos zahajujeme výstavbu. Byl vyhlášen vítěz zakázky na geologický průzkum, v rámci kterého budou vznikat stavby, které následně využijeme pro samotnou realizaci tunelů,“ popsal náměstek primátora.

Mosty a tramvajové tratě

Mezi nové stavby se řadí i chystaný Dvorecký a Rohanský most. Pro Dvorecký most se v současnosti hledá projektant, podle odhadů Adama Scheinherra by se do 4 let mohlo začít stavět. Mírné zdržení čeká dokončení nové Trojské lávky, která se oproti předchozím předpokladům dokončí a veřejnosti otevře až na jaře příštího roku.

Stále se plánují také nové tramvajové tratě. Nejspíš nejdůležitější akcí v tomto ohledu je návrat tramvají na Václavské náměstí ve směru od Muzea. Možná už letos začné výstavba tratě z Modřan do Libuše, v přípravách je i tramvaj z Barrandova do Slivence a dvě smyčky v Hostivaři a Zahradním Městě.

Co dalšího Prahu ještě čeká:

V plánu jsou také opravy mostu na Horoměřické ulici (září až prosinec), na Ořešské ulici přes Pražský okruh (únor až listopad), na ulici U Hostivařského nádraží (duben až červen) a na Líšnické ulici (duben až srpen). Ve všech případech řidiče čekají částečné uzavírky.

Hlávkův most, most Legií, Palackého most, Barrandovský most, Čechův most, Mánesův most či most Závodu míru čekají diagnostiky a přípravy oprav. Na Jiráskově mostě budou od května do června vyměňovány mostní závěry.

Chystá se zahájení stavby propojky Lipnická - Ocelíkova v Praze 14, která má spojit obchodní zónu na Černém Mostě s Vysočanskou radiálou, a tím odvést část dopravy mimo obytnou zástavbu. Podobný cíl má plán Hostivařské spojky na jihovýchodě metropole.

Opravy letos čekají také Českobrodskou, Proseckou, Strakonickou, Poděbradskou či Kutnohorskou ulici. Rovněž budou vytvořena protihluková opatření na ulicích 5. května (březen až říjen) a Spořilovská (červenec až prosinec).

Opravy čekají také tramvajové tratě na Vinohradské ulici (březen až červenec), Nádražní ulici v úseku Lihovar - Smíchovské nádraží (červenec až listopad), v úseku Bubenské nábřeží - Komunardů (říjen až listopad), na křižovatce na Strossmayerově náměstí (duben až květen), na Plzeňské ulici (červen až červenec) a na křižovatce ulic Na Poříčí a Těšnov (srpen až září).

V síti metra jsou plánovány výměny pražců v úsecích Pražského povstání - Pankrác (Velikonoce a přelom června a července) a Vyšehrad - Pražského povstání (konec října). Chystají se i celkové opravy stanic Karlovo náměstí nebo Opatov.

V rámci Pražské integrované dopravy chce město rozšiřovat bezkontaktní platební terminály, pokračovat v obnově vozového parku a náboru řidičů, dokončit integraci Středočeského kraje a elektrifikovat autobusovou linku 140.

Fotogalerie
9 fotografií