Letenky do Thajska zlevní: Cestovky kvitují Babišovu snahu o přímou linku
Případné zavedení přímé letecké linky z Bangkoku do Prahu, o kterém tento týden jednal premiér Andrej Babiš (ANO) v Thajsku, by zvýšilo zájem českých turistů o tuto destinaci. Zároveň by zlevnily letenky, jak uvedly v neděli cestovní kanceláře. Přímé spojení společnosti Air Asia by mohlo začít fungovat do Vánoc. Thajsko je dlouhodobě jedno z nejoblíbenějších turistických destinaci mezi Čechy.
„Z Bangkoku léta denně velké množství vnitrostátních linek na thajské ostrovy a cestujícím by se tak významně zkrátil čas strávený na cestě do cílové destinace,“ uvedla Eva Němečková z Firo-tour.
Thajsko už teď patří mezi nejvyhledávanější exotické destinace mezi českými turisty. „Předpokládáme, že zavedení přímé linky do Bangkoku by tento zájem ještě zvýšil,“ dodal mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. Pokud bude tato linka zavedena, tak ji CK určitě bude chtít využívat, dodal.
Podle ředitele Čedoku Jana Koláčného má vyšší konkurence vždy dopad na cenu. „Kromě toho, že společnost Air Asia se profiluje jako nízkonákladový dopravce a lze tedy od něj očekávat cenově příznivou nabídku, sama existence přímého letu by přiměla i další letecké dopravce, kteří nabízejí lety s přestupem, k úpravě jejich cen. Lze tedy očekávat, že zavedení nové linky by vedlo ke snížení ceny letenky na uvedené trase,“ uvedl Koláčný.
Čedok nyní nabízí možnost cestovat do thajských letovisek s přestupem v katarském Dauhá. Podle Koláčného si většina klientů přeje cestovat s co nejmenší ztrátou času. Bude tak záležet na tom, jakou návaznost letů a v jaké ceně bude společnost Air Asia nabízet na přípojných letech z Bangkoku do míst jako je Phúket, Krabi a další.
První linka do Evropy
Ročně do Thajska zamíří letecky z Prahy desítky tisíc lidí. „Nejvíce cestujících míří do Bangkoku, odkud přejíždějí do dalších thajských destinací. Stoupá ale zájem i o cesty na další letiště. Řada lidí se do Thajska vrací už po několikáté a velkoměstu se proto už vyhýbají,“ uvedla obchodní ředitelka letenek Student Agency Věra Janičinová.
Do Bangkoku cestuje 67 procent lidí mířících do Thajska z ČR, následují Phúket (16 pct), Koh Samui (devět pct) a Krabi (šest pct). Průměrně Češi tráví v Thajsku podle Student Agency 22 dní.
Dosud nejvíce cestujících směřujících do Thajska využívalo aerolinky Emirates s přestupem v Dubaji, a to až 40 procent. Další cestující odbavily Qatar Airways s přestupem v Dauhá (20 pct), Aeroflot s přestupem v Moskvě (13 pct) a Turkish Airlines s přestupem v Istanbulu (deset pct).
Pražské letiště uvádí, že potenciál pro linku z Prahy do Bangkoku byl v roce 2017 až 34 400 pasažérů. Pro společnost Air Asia, s jejímiž zástupci tento týden jednal Babiš, by to byla první linka do Evropy.
V diktaturách bývá pro turisty levněji, protože normálně by tam nikdo nejel a ty režimy potřebují tvrdou zahraniční měnu. Ta Babišova přímá linka je také pěkný příklad toho s jakými gaunery obchoduje. Ale jak se říká, vrána k vráně sedá. Thai Air Asia je něco jako Agrofert. Většinu tam vlastnily záhadné schránkové firmy, sloužící hlavně pro skrytí skutečných vlastníků, kterými byli zřejmě různé vládní struktury a s nimi spjatí mafiáni, mj. i ze Singapuru. Nyní většinu vlastní firma King Power, což je monopolní provozovatel předražených "duty free" obchodů na největších thajských letištích. Monopol získala s podporou bývalého krále pod podmínkou, že bude část zisku odvádět vládním strukturám. Majitelem byl Vichai Srivaddhanaprabha, který si za "nastřádané" peníze koupil třeba i fotbalový klub Leicester City. Ovšem v říjnu 2018 zemřel při záhadné nehodě vrtulníku při odletu ze svého stadionu. Asi neodváděl mafii dost. Babiš se asi cítí ve svém živlu.