Čtvrtek 28. března 2024
Svátek slaví Soňa, zítra je Velký pátek / Taťána
Oblačno, déšť 14°C

Slevové šílenství: Češi utratili v e-shopech 45 miliard za Vánoce a vrhli se na výprodeje

Aktualizováno -
27. prosince 2018
20:24
Autor: ČTK, simao - 
27. prosince 2018
07:40

V obchodech začala po Vánocích hlavní vlna výprodejů. Dnes se otevřely i velké kamenné prodejny, které musely být ze zákona od poledne Štědrého dne zavřené. Slevové akce, pomocí kterých se obchodníci snaží opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží, budou pokračovat i v lednu.

„Dnes jsme otevřeli všech 94 prodejen. Zájem zákazníků o výprodeje se projevil okamžitě. Hned v prvních dnech se návštěvnost meziročně zvýšila o více než 40 procent a objednávky v e-shopech se navýšily o 34 procent,“ řekla dnes ČTK mluvčí Datartu Iva Pavlousková. Největší zájem je podle ní o mobilní telefony, televize a velké domácí spotřebiče, z těch pak hlavně o sušičky prádla.

Hračkářství Bambule a Sparkys nabídlo v povánočních výprodejích slevy až 60 procent. Prodejny s elektrem Electro World zlevnily tisíce produktů ze všech kategorií. „Tedy telefony, televizory, velká a malá bílá technika, počítače, nebo herní konzole a mnoho dalších kategorií zboží,“ uvedl mluvčí firmy Petr Jiras.

Vyprodávají i kosmetiku a spotření zboží

Obchody Albert zahrnuly do výprodejů několik tisíc položek nepotravinového zboží, kosmetických balíčků i cukrovinek. „Přichystali jsme výprodeje kosmetiky, hraček či drobné elektroniky a dalšího spotřebního zboží,“ uvedla mluvčí řetězce Barbora Vanko.

Řetězce Tesco do slev zařadily domácí potřeby, elektroniku, oblečení nebo kosmetiku. „Povánoční slevy jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Důvody jsou výhodnější ceny a větší klid při nakupování,“ uvedl manažer spotřebního zboží Teska Aleš Pavlík.

Akční ceny na vybrané zboží ze zimní kolekce nabídly prodejny C&A Moda. Slevy mají dosahovat až 50 procent. „Ode dneška do konce prosince nabídneme povánoční slevu 30 procent na všechny bundy a kabáty, včetně již zlevněných,“ uvedla mluvčí Veronika Kovaříková.

Vzhůru do obchoďáků

Pro obchodní centra představuje období kolem Vánoc nejvyšší návštěvnost. Například brněnská Galerie Vaňkovka letos očekává překročení hranice 14 milionů nakupujících. Zatímco průměrný denní počet návštěvníků se v celoročním úhrnu pohybuje okolo 40 000, kolem Vánoc je toto číslo i dvojnásobné.

„Ve dnech od 27. prosince až do konce roku očekáváme až pětinásobný nárůst návštěvnosti i tržeb oproti běžnému dni,“ dodal ředitel nákupního centra Freeport Fashion Outlet u Znojma Jan Procházka. Řada obchodníků nečekala na povánoční období a slevové akce spustila již dříve.

Například diskonty Lidl zahájily výprodeje spotřebního zboží již před Vánoci. Také obchody Deichmann spustily slevové akce v polovině prosince.

Není sleva jako sleva

Srovnávač cen Heureka.cz během listopadových slev na tzv. černý pátek ale upozornil, že některé slevy, které se zdají vysoké, nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Ze statistik společnosti Shoptet vyplynulo, že velké e-shopy reálně zlevnily v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejichž cena přirozeně klesá.

Rekordních 45 miliard

Tržby internetových obchodů přitom letos v předvánočním období od začátku října do 23. prosince stouply meziročně o více než pětinu na rekordních 45 miliard Kč. Loni ve stejném období byly 38 miliard Kč. ČTK o tom dnes informovala Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Prakticky hned po Štědrém dnu pak odstartovaly výprodejové akce i nejrůznější e-shopy. „Češi si pod stromeček často přejí hotovost, kterou využijí právě pro nákup zlevněného zboží. Internetové obchody samozřejmě tento trend vnímají. Na jedné straně je třeba uvolnit sklady od sezonního zboží, na straně druhé jde o opravdu zajímavé obraty, kterých e-shopy dosáhnou,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„Letošní vánoční sezona přinesla společnosti Kasa.cz meziroční navýšení tržeb o 20 procent. Průměrná hodnota objednávky se ve srovnání s loňskými Vánocemi zvýšila o 11 procent. Mezi nejprodávanější produkty patřily chytré telefony, herní konzole, espressa, dotykové tablety, robotické vysavače nebo sušičky prádla,“ sdělila dnes ČTK manažerka komunikace Kasa.cz Andrea Jankovcová.

Pozor na triky prodejců

Manažer portálu Zboží.cz Milan Šmíd připomněl, že v povánočních slevách se často objevují hlavně starší modelové řady produktů. Vyplatí se proto podle něj si zkontrolovat, zda zboží odpovídá současným trendům v elektronice a podporuje technologie, které jsou dnes běžné. „Prodejci v povánočních slevách zpravidla nenabízejí s velkými slevami zboží, které se dobře prodávalo v období Vánoc. To tedy příliš nezlevňuje,“ podotkl.

Velkou výhodou pro nakupující v internetových obchodech je podle Vetyšky možnost srovnat si aktuální ceny zboží mezi jednotlivými e-shopy, a předejít tak nejistotě, zda objednávají opravdu výhodně.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

donlabuznik ( 19. března 2019 23:21 )

Také dost často nakupji na základě slevových kupónu, občas totiž narazím na https://slevovykupon.net/ takový, díky kterému dokážu na jedné objednávce ušetřit i několik set korun a to je podle mě opravdu značná úspora peněz.

provokaterka ( 28. prosince 2018 00:10 )

Zastavárny budou přeplněné.

Zobrazit celou diskusi