Kanál Dunaj-Odra-Labe by stál 600 miliard. Kamionů by zmizel jen zlomek, ukázala studie

Autor: ČTK, nkov - 
9. 11. 2018
13:08

Vodní koridor Dunaj-Odra-Labe by podle optimistických odhadů odvedl z tuzemských silnic zhruba 5000 nákladních aut denně, znamenalo by to pokles silniční nákladní přepravy o necelá dvě procenta. Vnitrozemská vodní doprava by naopak posílila o osm procent. Podrobné výsledky studie dnes novinářům společně s jejími tvůrci představil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Nejdříve by se mohlo začít stavět v roce 2030 na oderské větvi u Ostravy.

Projekt, který má stát 582 miliard korun, dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, proti jsou naopak ekologové.

Ministr dnes upozornil, že projekt je zatím ve fázi šetření jeho možných dopadů. „Studie řekla, že je to realistický projekt, má smysl se jím zabývat, ale že bychom v tuhle chvíli rozhodli, že se bude stavět, tak v takové situaci rozhodně nejsme,“ dodal.

Propojení tří řek by bylo podle studie ekonomicky efektivní. Koridor není možné posuzovat pouze z dopravního hlediska, ale má i své hydrologické a ekologické výhody, řekl Ťok. „Námitky, že kanál odvede vodu a bude tady sucho, nejsou pravdivé,“ zdůraznil. Podle šéfa plánování na ministerstvu dopravy Luďka Sosny se studie ekologickým námitkám věnovala nad rámec klasických studií proveditelnosti. Projekt bude hodnocen i v rámci vyhodnocení vlivu na životní prostředí EIA.

Podle tvůrců studie se ukázalo, že propojení Dunaje s Odrou je téměř za všech okolností efektivní. Jejich napojení by vyšlo na 281 miliard korun. Labská větev by stála 301 miliard korun a v některých metodických posouzeních vyšla jako neefektivní. Studie počítá na přímých úsecích s průměrnou rychlostí deset km/h. Lodě by mohly převážet zejména sypké materiály, hnojiva, ocel, dřevo nebo obilí.

Podle Martina Pavla ze Společnosti Sweco Hydroprojekt, která studii zpracovávala, se dá o průplavu hovořit jako o uzavřené soustavě rybníků, mezi nimiž jsou jednotlivé plavební komory vybavené úspornými nádržemi a čerpacími stanicemi. Průplav samotný má objem vody 73 milionů metrů krychlových, což odpovídá přibližně objemu vodní nádrže Rozkoš. Po napuštění bude kanál dotován vodou pouze pro krytí výparů. I bez doplňování vody bude podle tvůrců studie koridor splavný v případě kritického sucha přes dva měsíce.

 

Podporu kanálu vyslovila Agrární komora, podle které by pomohl při hospodaření s vodou a měl by pomoci v boji s kritickým suchem. Prezident komory Zdeněk Jandejsek uvedl, že pomocí koridoru by mělo být možné zvyšovat průtoky pro okolní toky a doplňovat vodu pro zavlažování a umožnit převádění vody mezi jednotlivými povodími.

Domluva se sousedy

Stát by na případné realizaci kanálu chtěl spolupracovat i s evropskými státy. Polský ministr námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Marek Gróbarczyk zájem své země na mezinárodním spojení nedávno potvrdil. Ministerstvo bude jednat také se Slovenskem, jehož část Dunaje chce studie využít. Ťok se nebrání pomoci ani dalších evropských zemí jako například Francie, která bude stavět nový průplav na Seině.

Výsledky studie nyní projedná monitorovací výbor složený ze zástupců ministerstev, univerzit, krajů a dalších subjektů včetně zástupců Slovenska a Polska. Vláda by studii měla dostat v únoru příštího roku.

Ekologové si myslí, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy. „Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla. Divím se, že v době, kdy zápasíme o každou kapku vody v krajině, tyhle megalomanské betonářské nápady může někdo seriózně položit na stůl,“ řekl již dříve ČTK Jan Piňos z Hnutí Duha.

Video Bohumil Pečinka: Dunaj-Labe-Odra - Reflex.cz
1080p 720p 480p 360p 240p

Doporučujeme
willi48 ( 10. listopadu 2018 10:32 )

Poslechnou, Ťuk, přestanou blouznit. Ono úplně stačí o čem sní ten váš podvodník, zloděj, lhář a spolupracující Bureš. Podívej se v jakém stavu máš železnici a silnice. Tam laskavě napři svoji pozornost. Chceš se zapsat do dějin jako velký stavitel ještě větších vodních staveb, zatím se zapíšeš do dějin jako likvidátor železniční a silniční dopravy.

zdenek43 ( 9. listopadu 2018 16:37 )

jedineeeeee CO ZASTAVI tu """ megalomanie """ . . je tooooooooo, ze CESKO NEMA P R A CH Y ....... jak jednoduche a proste ......... Cesko nema prachy ani na stavbu-dooooostavbu Temelina - az 500 miliard - polovina statniho rozpoctu ............ 10.2018 - Životnost Dukovan by se podle Babiše mohla o deset let prodloužit ...... Životnost Jaderné elektrárny Dukovany by se mohla prodloužit o deset let. Náklady by byly 20 miliard korun, nový jaderný blok by stál zhruba 200 miliard korun. V úterý to uvedl premiér Andrej Babiš...... +++ Případný nedostatek elektřiny lze prý překlenout výstavbou plynové elektrárny za zhruba 15× nižší cenu. „Česko dodnes vyváží celou produkci jaderné elektrárny Temelín. Energie je dost a máme dost času na rozhodování,“ tvrdí zástupce minoritních akcionářů ČEZu. +++

sandy1 ( 9. listopadu 2018 14:15 )

Nejlepším doporučením pro realizaci tohoto projektu je negativní stanovisko ekoteroristů z hnutí Duha - jejich velké úspěchy - velkochov kormoránů na Mušově a ohnisko vzniku ptačí chřipky , dodnes hledaná devastace přírody při vybudování tunelu na obchvatu Plzně , dodnes očekávaná ztráta zdrojů pitné vody na Žitném ostrově po dobudování vodního díla atd atd -

bobeszchaloupky ( 9. listopadu 2018 13:47 )

a dopadne to jako s železniční kamionovou přepravou

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud