Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

KFC naštvalo Čechy. Objednali si pochoutku Chizza, v krabici našli „humáč“

Autor: ula - 
7. října 2017
05:20

Ostré kritice českých zákazníků čelí na Facebooku řetězec rychlého občerstvení KFC. A to kvůli svému novému pokrmu Chizza za minimálně 119 korun. Strávníky restaurace láká na nezapomenutelný chuťový zážitek i za pomoci fotografií. Lidé si ale stěžují, že ve skutečnosti Chizza nevypadá tak jako na obrázcích. Na pohled je to přímo „humáč“. Že se servírované jídlo od fotografií liší až příliš, připouští i odborníci oslovení Blesk.cz.

Kromě ne příliš lákavého vzhledu vadí zákazníkům i fakt, že Chizza, ve které má být podle informací řetězce zapečený salám, sýr, kousky kuřete a houby, obsahuje těchto ingrediencí velmi málo. Své zkušenosti dokládají fotografiemi z různých poboček.

„Dal jsem si tu práci a rozpitval to, na co jsem čekal 20 minut,“ píše na FB KFC jeden z diskutujících a přikládá i fotografii, kde je vidět, že v Chizze je pouhých 22 gramů masa.

Kolik je masa v Chizze? 22 g, zjistil jeden ze strávníků. Kolik je masa v Chizze? 22 g, zjistil jeden ze strávníků. | Facebook KFC

Další zákaznice dokládá obrázkem, že ingredience nejsou často rozpečené, jak řetězec slibuje. A okraje jsou suché.

Fotografie Chizzy od zákazníků z různých poboček KFC Fotografie Chizzy od zákazníků z různých poboček KFC | Facebook KFC

Pod palbou kritiky je i cena. Chizzu pořídíte za 119 korun a výše, záleží na velikosti a také na pobočce.

„Dnes jsem vyzkoušel 26cm Pepperoni a musím říct, nikdy víc. Z osmi kousků byly čtyři skoro prázdné (cca 3/4 kolečka salámu, lžíce omáčky, půl plátku sýra a jakýsi malý drobek kuřecího masa) a čtyři ucházející. Za 179 korun je toto opravdu výsměch a KFC tímto u mě končí,“ píše na Facebooku zákazník z Brna.

Právník: I přehnaná reklama má své meze

Blesk.cz oslovil časopis dTest, který se zabývá ochranou spotřebitelů, zda je přijatelné, že jídlo vypadá úplně jinak než ve vizuálu. A k posouzení přidal i fotografie z Facebooku KFC od zákazníků.

„Podávané jídlo by mělo v zásadě vypadat stejně jako na obrázku. Drobné odchylky jsou samozřejmě možné s ohledem na dovolené obvyklé reklamní přehánění v případě, že je z hlediska průměrného spotřebitele toto přehánění rozpoznatelné,“ řekl právník Lukáš Zelený.

„Lze dovodit, že vizuál obvykle bude vypadat lépe než jídlo servírované, bude nasvícený, pokrm bude vypadat větší. To vše lze považovat za obvyklé reklamní přehánění, které je dovolené,“ zmínil Zelený, který ale připustil: „Zaslané fotografie však servírovanému jídlu téměř neodpovídají, a proto se domníváme, že zde nelze hovořit ani o dovoleném reklamním přehánění.“

Vizuál je podle právníka nabídkou podle § 1732 odst. 2 občanského zákoníku, kterou spotřebitel akceptoval. Tím vznikla mezi stranami smlouva. Prodejce má povinnost dodat spotřebiteli pokrm v souladu se smlouvou.

„Tedy jídlo odpovídající vizuálu s ohledem na dovolené reklamní přehánění. Vámi zaslaný rozdíl mezi pokrmy servírovanými fastfoodem KFC a vizuálem považujeme za nepřijatelné,“ domnívá se Zelený.

Podívejte se, jak to vypadá, když obsluze v zahraničí povolí nervy:

Video  Obsluha KFC napadla nespokojené zákazníky.  - Youtube.com
Video se připravuje ...

KFC: Budeme dál školit zaměstnance

„Chizzu připravujeme ve všech restauracích podle jednotné receptury a vždy čerstvou. Vážíme si zpětné vazby od našich hostů a jednotlivé podněty řešíme individuálně na restauracích,“ řekl Blesk.cz Petr Adamec, marketing manager KFC.

„V reakci na podobnost stížností na Chizzu, ať už na sociálních sítích, či v restauracích, připravujeme další školení našich zaměstnanců speciálně pro tento produkt, aby byli hosté spokojení,“ uvedl Adamec.

Někteří lidé se přesto nediví, že jídlo ve skutečnosti vypadá jinak. A argumentují tím, že pokud má někdo v názvu rychlé občerstvení, musí samozřejmě zaměstnanci jídlo připravit v rekordním čase, a jídlo tak nemůže logicky vypadat stejně jako v reklamě.

Stejný název pro jiný produkt

Jako jeden z prvních upozornil na Chizzu autor YouTube kanálu JdemeŽrát.

„Co se týče školení, tak to by asi neuškodilo ještě před začátkem prodeje, ale chybami se člověk učí,“ reagoval na prohlášení KFC autor videa a dodal: „Za mě byl největší problém v tom, že používají stejný název jako předtím v jiných zemích, ale prodávají vlastně úplně jiný produkt.“

Na to zákazníci na Facebooku také upozorňují, že Chizza vypadá v zahraničí úplně jinak. KFC reagovalo, že o jiném složení Chizzy v zahraničí ví, ale u nás chtělo vyzkoušet něco jiného, zároveň ale nevyloučilo, že v budoucnu se u nás objeví Chizza v zahraničním provedení.

Máte právo reklamovat pokrm?

„Ano, neboť neodpovídá ujednané jakosti a provedení a neodpovídá předloze. Jde tedy o vady pokrmu. Zákazník má právo se domáhat, aby mu byl připraven pokrm nový, který bude odpovídat vizuálu, případně na slevu z ceny pokrmu,“ odpovídá na tuto otázku Zelený a pokračuje: „Není-li prodejce schopen nový pokrm odpovídající vizuálu připravit, má právo zákazník na vrácení peněz (odstoupení od smlouvy). Pokud bude chtít vrátit peníze, musí zákazník prodejci vrátit pokrm.“

A pokud obsahuje jídlo nedostatek masa? „Nedostatek masa bude vadou pouze v případě, že prodejce deklaruje určité množství masa a toto nebude splněno. Pokud by tomu tak bylo, měl by zákazník opět právo na reklamaci,“ radí právník.

SZPI: Na základě fotografií vyhodnocení neposkytujeme

Pokud má zákazník pocit, že dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele, může dát podnět dozorovému orgánu.

„Řetězce rychlého občerstvení jsou v rámci dohod o efektivním rozdělení kontrol primárně pod dozorem krajských hygienických stanic. Případy klamavého vyobrazení potraviny, respektive pokrmu, se Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) při kontrolách zabývá. Ke každému případu je nutné přistoupit individuálně s přihlédnutím ke specifickým okolnostem případu, a to na základě úřední kontroly, na základě fotodokumentace SZPI vyhodnocení poskytovat nemůže,“ řekl tiskový mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Řetězec KFC už před časem čelil kritice za rozvoz jídla. Ačkoliv tvrdil, že rozvoz je zdarma, zákazníci okamžitě zjistili, že za rozvoz je účtován poplatek.

JakeSnaps ( 17. října 2017 05:57 )

Víš...ono není moc příjemný po dni ve škole pijít na brigádu..a vidět ty otrávený ksichty ostatních,že na jídlo musí počkat pět minut.Já zacelej den nemám ani chvilku volna...od 50-230 na nohou, dom se dostanu předpůlnocí.Já si nestěžuji,ale všichni chtějí ať se naši zaměstnanci usmívají.Já se ptám jak?! Když si všichni furt jen stěžují a mračí se na nás...a my toho v devět večer už taky máme dost

Monikay ( 9. října 2017 10:11 )

Na to je naprosto jednoduché řešení, nechodit tam a nekupovat to.

JakeSnaps ( 8. října 2017 12:19 )

Prasaty?Co to je ? :O Věř,že člověk co dělá ve fastfoodu,se stravování tam vyhýbá nejvíc, jak jen to jde ;)

ellenic ( 8. října 2017 09:20 )

nika70 Ananas nebyl zase až tak neznámý, nejen jako kompot jsem ho jako dítě mívala, když ho maminka koupila před Vánocemi, nebo ho vozil děda jako kapitán nákladní plavby z Hamburku, ale i syrový. Nebylo to často, ale také jsem ho zažila i před rokem 1991. S kivi souhlasím, to skutečně kdysi k sehnání u nás nebylo .

nika70 ( 8. října 2017 00:54 )

No jo, jsme východní země a tak dobrý prase všechno spase. Když jsem v roce 1991 nastoupila do první Billy v ČR, kterou k nám přišli založit Rakušáci, nezapomenu nikdy, když se navezlo ovoce a mezi nimi ananas a kivi. A otázka na nás zaměstnance od nich zněla: Víte, co to je? Jak se to jmenuje? Myslím, že od té doby se pohled na nás Čechy ve světě nezměnil. Je potřeba pro to něco dělat. Nejsme žádná Béčka!

Zobrazit celou diskusi