Dárky jsou pro Čechy o Vánocích nepodstatné. Těší se na volno a jídlo
Čas strávený s rodinou a přáteli, příjemné strávení Vánoc nebo dobrý pocit z dárků, tak to jsou podle průzkumu společnosti Median pro Čechy nejdůležitější faktory hodnocení trávení vánočních svátků. Dárky a jejich hodnota pak mají patřit mezi nejméně podstatné faktory. Data potvrzuje i prosincový výzkum společnosti PPM Factum, podle něhož je pro polovinu Čechů na dárcích důležitý hlavně dobrý pocit.
Nejdůležitějším faktorem příjemného strávení Vánoc je podle respondentů čas strávený s rodinou a přáteli, a to jak délka tohoto času, tak kvalita jeho strávení. „Naopak mezi nejméně podstatné faktory se řadí obdržené dárky, a to zejména jejich množství a hodnota, protože vynalézavost a osobní charakter dárků je pro 40 % respondentů důležitým faktorem,“ říká v průzkumu sociolog a analytik společnosti Median Daniel Prokop. Více než polovina lidí na Vánocích oceňuje délku pracovního volna a pochutnání si na tradičních vánočních pokrmech.
Vnímání důležitosti vztahů o Vánocích potvrzuje také průzkum společnosti PPM Factum. „Konzumně (tedy Vánoce = dárky) vnímají nastávající svátky jen 4 % české veřejnosti. Naprostá většina (79 %) populace se naopak kloní k tomu, že Vánoce jsou hlavně o setkávání s blízkými,“ uvádí průzkum prováděný na počátku prosince.
Téměř pro čtvrtinu Čechů je důležitá praktičnost dárku
Až 12 % Čechů si podle něj nemá připouštět vánoční stres a shon a pro 63 % jsou svátky hlavně o klidu a rozjímání. Klid a rozjímání mají s Vánoci spojené především starší lidé, ale také osoby s nižšími příjmy. Polovina lidí, přesně tedy 51 %, si podle průzkumu myslí, že dárek by měl obdarovanému přinést hlavně dobrý pocit. Naopak hlavně užitek pro obdarovaného preferuje čtvrtina (24%) populace.
Na podporu dobročinných organizací přispívá během Vánoc přibližně polovina (59 %) populace. Dárek ve formě pomoci dobročinné či neziskové organizaci by potěšil třetinu (33 %) lidí, více než čtvrtina dotázaných Čechů se naopak k takovému dárku staví negativně.
Zvyšuje se zájem o dárky ve formě příspěvků pro neziskové organizace
Právě důležitostí dobrého pocitu z dárku si lidé z Člověka v tísni vysvětlují stoupající oblibu charitativního e-shopu SkutečnýDárek.cz. „Ke středeční půlnoci si u nás koupilo dárek 6300 lidí za 7,5 milionu korun, což je o tisíc lidí a jeden milion více než loni,“ říká šéf fundraisingu Člověka v tísni Tomáš Vyhnálek.
Loni přitom Češi nakoupili v e-shopu Člověka v tísni dárky za rekordních 13,5 milionu korun. 80 % z nich se prodá před Vánocemi a za osm let fungování tu už dárky nakoupilo přes 50 tisíc lidí. „Nejvíce se prodávají zvířata, z nich pak nejčastěji kozy a kuřata. Skvěle jdou také levnější dárky, jako jsou pomůcky pro děti nebo kanystry na vodu,“ dodává Vyhnálek.
Jen přes internetové objednávky dárků utratí Češi 31 miliard
Nárůst tržeb kromě neziskových nadací ale zaznamenávají v letošním vánočním čase i obchody. Češi v obchodech o zlaté adventní neděli utratili o desítky procent více peněz ve srovnání s předešlým stříbrným adventním víkendem i oproti loňsku. „Počet návštěvníků se o víkendu vyšplhal na více než 20 tisíc, proti loňsku jde o nárůst o 16 procent,“ uvedla marketingová manažerka nákupního centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku Anna Karásková. Podobně rostly i útraty zákazníků.
V Alze padlo historické týdenní maximum, kdy tam zákazníci nakoupili za více než miliardu korun za jediný týden. Také Slevomat zažil nejsilnější týden v roce. Meziročně byly prodeje o 30 procent vyšší. Podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos Češi ve vánoční sezoně utratí na internetu rekordních 31 miliard Kč.
I do píče , den volna pro mně znamená až do úterka večer volno ,a to bude po svátcích i po pohotovosti .A jestli něco dostanu je mi šuma fuck .Banda se bude snažit ale je jim to hovno patný.