První chyby EET. Některé kasy posílají Babišovi tržby vícekrát
Podnikatelé se obávají, že budou muset státu zdanit větší tržby, než jaké skutečně měli. U novinky v podobě elektronické evidence tržeb (EET) se objevují první chyby, Finanční správa totiž některé účtenky eviduje vícekrát. „K chybě dochází na straně pokladního zařízení, nikoliv na straně Finanční správy,“ uvedla pro deník MF DNES Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství. Středeční vydání deníku na chyby upozornilo.
Podnik Státní pokladna, který EET spravuje, zaznamenal podle informací MF DNES podobný problém u více dodavatelů kas. Potíže mohou mít podle odhadů redakce nejméně stovky klientů. „Při zpětné kontrole na daňovém portálu jsem zjistil, že 1. prosince je evidována tržba z naší provozovny 35 tisíc, ale na přehledu na našem pokladním systému je cca 22 tisíc. Po dotazu na správce systému mi bylo řečeno, že nejsem jediný,“ říká Jaromír Šorf, provozovatel restaurace.
„Měli jsme odeslanou tržbu za druhý týden v prosinci šest tisíc a 51 účtenek, jenže na Finanční správě to ukazuje 30 tisíc a 200 účtenek,“ píše na Facebooku ve skupině „EET výměna zkušeností“ provozovatelka jedné moravské restaurace, Helena Bystroňová-Surmová. Bojí se, že teď bude muset státu zdanit pětkrát větší tržbu, než skutečně inkasovala. Některé účtenky totiž systém evidoval víckrát.
Podnikatelé mají na webu eTržby.cz po přihlášení možnost nahlédnout na svůj účet EET u Finanční správy a porovnat ho s údaji o tržbách, které ukazuje jejich pokladna. A v řadě případů data nesedí.
Chyba je prý na straně pokladního zařízení
Finanční správa o problému ví a slibuje, že podnikatelé na daních nezaplatí nic navíc. „S vícenásobným evidováním tržby se setkáváme. Z komunikace s poplatníky a z prověřování jednotlivých případů je zjevné, že k chybě dochází na straně pokladního zařízení, nikoliv na straně Finanční správy,“ říká pro MF DNES Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství. Duplicitní tržby podle ní systém rozpozná a nezapočítává je do celkové sumy tržeb.
Finanční správa uklidňuje, že danit budou podnikatelé jen skutečně obdržené příjmy. Za vícenásobně evidované účtenky by měli však do systému nejen poslat storna, ale také si připravit pro případnou kontrolu důvěryhodné vysvětlení a podklady, například v podobě účtenek. Storna totiž mohou vyvolat podezření u kontrolorů.
Jak dochází k problémům?
Informační systém Finanční správy hodnotí tržbu jako duplicitní pokaždé, když nesedí některý ze šesti údajů na účtence – DIČ, označení provozovny, označení pokladního zařízení, pořadové číslo účtenky, datum a čas přijetí platby, celková částka tržby.
Stačí proto, aby pokladna při opakovaném zaslání stejné tržby přiřadila účtence jiné pořadové číslo nebo jiný čas, a tržba se automaticky eviduje znovu.
„Docházelo k tomu zejména při větším vytížení serveru EET nebo pomalém připojení. Zákazník si jednoduše myslel, že volbu tisku účtenky nepotvrdil správně, protože mu účtenka kvůli delší odezvě nevyjela, a odeslal ji znovu,“ vysvětluje pro MF DNES Jiří Grund, mluvčí služby O2 eKasa, aktuálně největšího dodavatele řešení pro EET na trhu. Firma kvůli tomu upravila software a doporučuje zákazníkům, aby si aktualizaci do pokladny stáhli.
VŠE O EET ČTĚTE NA BLESK.CZ ZDE >>
Tady půjde opravdu o problém programu. Komu zlobí jeho eet pokladna, zkuste eettisk (to běží na Windows mě) - 2x stejnou účtenku nepošle a nic nestojí, zvažte to minimálně jako zálohu za velkou kasuv případě poruchy.