Výrobci nápojů, potravin, ale také hygienických přípravků změnili objem nebo velikost balení, cena však zůstala původní. Týká se to různých čokoládových tyčinek, chipsů, kávy, piva, tvrdého alkoholu nebo deodorantů. Co za změnou stojí a šidí zákazníka? Se zprávou přišel server Aktuálně.cz. Europoslankyně Olga Sehnalová, která má na starosti ochranu spotřebitele, připustila, že k tomu docházelo už v minulosti. Na problém se snaží upozornit kampaně „Nekupujte vzduch“.
Zmenšili chleba, sušenky, nanuky, pivo i limo. Kde nás výrobci už „natáhli“?
1.Sládkova limonáda
Sládkova limonáda měnila velikost z 500 ml na 400. Ke změně přistoupili proto, že zákazníci volali po praktičtějším menším balení, uvedla pro Aktuálně.cz PR manažerka pivovarů Staropamen Denisa Mylbachrová. Výrobce doporučil snížit koncovou cenu. Vyšší cena bude výsledkem rozhodnutí daného obchodníka.
Europoslankyně Olga Sehnalová, která má na starosti ochranu spotřebitele, upozornila Blesk.cz, že k takovým změnám nedošlo poprvé. „Obalové triky se netýkají jen nižší gramáže za stejnou či vyšší cenu, ale také i většího obalu při stejném obsahu. Upozorňují na ně i spotřebitelské kampaně jako například ,Nekupujte vzduch’, která probíhá v České republice,“ uvedla.
2.Deodorant Old Spice
Deodorant Old Spice se zmenšil téměř o čtvrtinu z 65 ml na 50. Za zmenšením objemu stojí podle výrobců růst nákladů na produkci. Cenovou politiku podle Eleny Bulgakové z Procter & Gamble přizpůsobují různě. Některým výrobkům zvyšují cenu, jiným sníží při zachování stávající ceny objem.
„Klamání spotřebitele je obecně definováno jako praktika, kvůli níž spotřebitel učiní ekonomické rozhodnutí, které by jinak neučinil,“ řekla Špátová.
3.Jar
Jar se z původního litrového balení snížil o 100 ml, původní půllitrové lahve mají dnes o 50 ml méně. Změnu zdůvodnil výrobce Procter & Gamble lepší recepturou, která vytváří více pěny a umyje tak stejně talířů.
„U snižování gramáže neexistuje jednotný výklad na to, zda se může jednat o klamání spotřebitele, a bylo by nutné posuzovat konkrétní výrobky. V Německu na toto téma existují i soudní rozsudky. U nás, pokud je mi známo, se dosud žádný dozorový orgán k postihu těchto praktik neodhodlal,“ vysvětlila Špátová.
4.Magnum
5.Míša
6.Heineken
Pivovar Heineken snížil objem u plechovkového piva z 500 ml na 400 ml, v tomto případě klesla také cena. Týká se to piva Krušovice, Březňák, ovocného piva Zlatopramen a Starobrno. Prodejci na doporučení společnosti Heineken reálně snížili cenu o tři až deset procent.
Lahvové pivo Heineken mělo podle zákazníků také snížit objem. Výrobce piva to však popřel s tím, že se 400 ml Hineken prodává na českém trhu od roku 2013.
7.Nutella
Lískooříšková pomazánka Nutella se změnila na přání zákazníků, kteří si stěžovali, že nezkonzumují takové množství najednou a pomazánku nechávají stát i několik týdnů, než koupí novou. Její gramáž tak klesla ze 400 gramů na 350.
8.Rýže od Vitany
9.Deli
10.Tatranka
Tatranky taktéž změnily svou gramáž, a to z padesáti na 47 gramů. „Změna souvisela se snahou o zlepšení nutričních hodnot výrobku, kdy byly z polevy a z náplně odstraněny hydrogenové tuky a současně byl snížen poměr náplně ve výrobku, což se projevilo snížením jeho hmotnosti o tři gramy, uvedla mluvčí společnosti Mondelez za ČR Gabriela Bechynská.
11.Káva Jacobs 3v1
Sáček kávy Jacobs 3v1 vážil 18 gramů a jeho objem se zmenšil na 15,2 gramu. Výrobce uvedl, že jde i s menší gramáží vytvořit nápoj o stejném objemu jako dřív. Dodal také, že kvalita kávy je zachována a změněna byla jen mléčná složka.
12.Žvýkačky Orbit
Dózy se žvýkačkami Orbit obsahovaly padesát kusů, nyní je v dóze 46 dražé.
Radikální změnou prošly tyčinky Mars s karamelem a nugátem. Do roku 2013 vážily 62,5 gramu, poté se jejich hmotnost snížila o víc než 10 gramů a teď má 47 g.Společnost Wringley, která tyčinky vyrábí, argumentuje tím, že se snaží vést ke zodpovědné konzumaci, ale také tím, že ceny surovin se zvyšují a pro zachování kvality je třeba mít optimalizované balení.
13.Granko
Společnost Nestlé, která vyrábí rozpustné kakao Granko, zmenšila jeho objem z půl kila na 450 gramů. Firma to vysvětlila optimalizováním výroby, aby dosáhla nejlepších nákladů na výrobu. Prodejcům doporučili, aby maloobchodní cenu snížili o devět procent.
14.JoJo medvídci
Také JoJo medvídci od stejné společnosti zmenšily své balení, a to ze 100 gramů na 80. Výrobci udávají jako důvod zdražení hlavní surovinu – cukr. Cenu nezvyšovali, protože se báli, že ztratí zákazníky, proto zvolili změnu gramáže.15.Kit Kat
16.Ledové kaštany
17.Brambůrky Bohemia
Velké balení brambůrků se snížilo ze 160 na 150 gramů už v roce 2010. „V této době jsme přecházeli z čistě palmového oleje na směs kvalitního slunečnicového a palmového oleje. Naším cílem bylo spotřebiteli přinést více kvalitní a chutný brambůrek za stejné peníze. Tyto vyšší náklady jsme byli nuceni jen částečně promítnout do snížení gramáží, aby nedošlo k navýšení koncové ceny,“ řekl pro Aktuálně.cz Ondřej Široký za Intersnack.
18.Tuzemák Božkov
19.Fernet Stock Citrus
20.Tatarka Agricol
21.Šumava od Delty
Krájený chléb Šumava se podle čtenářů Aktuálně.cz zmenšil z 500 gramů na 400 gramů. Výrobce Penam to popírá. „Není pravda, že bychom velikost chleba zmenšili. Na trh dodáváme různé velikosti v různých cenových hladinách,“ řekl pro Aktuálně.cz Martin Dolský z marketingového oddělení Penam.
22.Rama
Takže Delta pekárny jsou taky Bureše. Dobré vědět, čemu se vyhnout.