Sobota 19. června 2021
Svátek slaví Leoš, zítra Květa
Polojasno 32°C

Proti usnutí za volantem rádio ani otevřené okno nepomůže. Co naopak ano?

Autor: ula - 
29. října 2016
20:10

Dvaadvacetiletý řidič na Hodonínsku zřejmě usnul za volantem a zastavil ho až opuštěný dům. Vznikla tak půlmilionová škoda, ale naštěstí se nic vážnějšího nestalo. Podle statistik každý pátý řidič už někdy usnul za volantem, podle různých studií je totiž přibližně také každá pátá nehoda způsobena únavou. Pokud budete ignorovat varovné příznaky, může přijít mikrospánek. Několikavteřinový stav nevědomí nastává nečekaně a má často tragické následky.

Řidiči obecně neradi přiznávají, že za volant usedli natolik unavení, že následkem toho usnuli a havarovali. Zjistit, kolik nehod vzniklo kvůli mikrospánku, je tak obtížné. 

„V loňském roce zavinili řidiči motorových vozidel celkem 78 201 dopravních nehod vyšetřovaných Policií ČR. Jen v 984 případech přiznali, že byli unaveni, usnuli či měli náhlou fyzickou indispozici,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Přibližně čtvrtina řidičů přiznává, že alespoň jednou za volantem usnuli. Čtyři procenta řidičů přiznávají usnutí za volantem během posledního roku. Profesionálové dokonce ve 20 procentech. Polovina šoférů udává, že jsou někdy tak unavení, že téměř usnou.

Únava je jako alkohol

Dopravní odborníci se nicméně shodují, že únava a následné usnutí za volantem nejsou zase tak řídkými jevy. Zahraniční průzkumy naznačují, že právě únava je příčinou vzniku 10 až 25 procent dopravních nehod.

„Únava vede ke snížení pozornosti, prodlužuje reakční doby. Rovněž tak zhoršuje paměť a úroveň zpracovávání informací, má negativní vliv na koordinaci provádění příslušných úkonů. Obecně pak klesá ochota vykonávat potřebné úkony, komunikace řidiče s okolím se zhoršuje. Její vliv na výkony řidiče jsou tak podobné jako u alkoholu. To s sebou nese mimo jiné i 3–8krát vyšší pravděpodobnost účasti řidiče na dopravní nehodě se zraněním,“ vysvětluje Budský.

Nadprůměrně často jsou účastníky dopravních nehod, na jejichž vzniku se podílela únava:

  • osoby mladší 25 let,
  • jedinci, kteří trpí poruchami spánku,
  • dálkoví řidiči,
  • profesionální řidiči,
  • jedinci pracující na směny.

Pár sekund nepozornosti stačí

Mikrospánek nastává zpravidla v důsledku akutního nevyspání či dlouhodobějšího období nespavosti. Trvá zpravidla v řádu sekund. Poté následuje buď probuzení, nebo usnutí. Během mikrospánku automobil ujede desítky až stovky metrů bez toho, že by byl řízen, takže jak tato epizoda dopadne, bývá věcí náhody.

Nebezpečné ale může být i vlastní probuzení, kdy řidič procitne a může zareagovat zmateně či panicky, tedy naprosto nepřiměřeně momentální situaci.

Nejhorší je čas od půlnoci do čtyř ráno

Obecně se ví, že se zvýšeným rizikem vzniku nehody vlivem únavy se setkáváme v hlubokých nočních hodinách. Nejnebezpečnější je období od půlnoci do čtvrté hodiny ranní. Méně se však už ví, že nás může únava překvapit i během dne – nejčastěji mezi druhou až čtvrtou hodinou odpolední.

Co považují sami řidiči za nejefektivnější taktiku při boji s počínajícími příznaky únavy? Nejčastěji se jedná o přerušení jízdy a následný krátký spánek, případně – je-li to možné – o požádání někoho ze spolucestujících, aby převzal řízení.

„Bohužel však v praxi jsou zpravidla aplikována méně efektivní řešení – pootevření okének vozidla, případně zvýšení výkonu klimatizace, rozhovor se spolucestujícími, zesílení zvuku radiopřijímače nebo krátká přestávka spojená s občerstvením či několika kondičními cviky,“ říká Budský. To je ovšem nedostačující, což potvrzují i četné zahraniční studie. 

10 rad pro bezpečnou jízdu

  1. Při delších jízdách si každé dvě hodiny naplánujte minimálně 15 minutovou přestávku.
  2. Nejkrizovější jízda je mezi 2. a 4. hodinou ranní i odpolední.
  3. Vyhněte se tučným jídlům, způsobují útlum. Řízky si nechte na jindy.
  4. Dostatečně pijte, ale pozor na energetické nápoje. Často mohou soustředění spíš zhoršovat.
  5. Pozor na léky, které užíváte. V běžném provozu nemusejí znamenat problém, ale při zátěži se může jejich efekt projevit.
  6. Otevření okna, ani hlasitá hudba únavu nezažene.
  7. Bdělý spolujezdec je důležitý. Spánek je nakažlivý.
  8. Pomáhá pohyb, o pauze se protáhněte a zacvičte si, v autě alespoň občas změňte sklon sedačky. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů.
  9. Neřiďte déle než 10 hodin denně.
  10. Pokud musíte řídit v noci, dopřejte si předtím alespoň čtyřhodinový spánek.

Podívejte se na nehody, které pravděpodobně zavinil mikrospánek:


zrcadlo1 ( 29. října 2016 22:00 )

 Z vlastni zkusenosti doporucuju chroupani syrove mrkve. Pokud prestanete premyslet pri jizde o blbostech a myslite jen na to, jak jste unaveny- tak zastavit a vyspat se

Zobrazit celou diskusi
Další videa