Ženy v podnikání drtí muže. Jsou šťastné, pečlivé a nechtějí se „napakovat“

Autor: bud - 
17. října 2016
05:37

Zdá se vám, že ve svém okolí vidíte stále více žen, které se vrhají do podnikání? Není to jen dojem, žen podnikatelek je rok od roku stále více. Aby mohly ženy skloubit starost o rodinu a vydělávání peněz, zakládají malé obchůdky a kavárny, věnují se poradenství nebo vyrábějí oblečení či jiné drobné výrobky. Jen loni v Česku přibylo bezmála 8000 podnikatelů a mužů z toho byl jen zlomek.

Dlouho pracovala jako poštovní doručovatelka, ale kvůli nespokojenosti a zdravotním problémům musela odejít. Michaela Schneedorferová je dnes majitelkou malého pražského obchodu s kořením a nedávno spustila také internetový obchod. Své podnikání postavila na osobním přístupu a zatím se jí daří. A hlavně už je zdravá a šťastná.

Eva Moravcová se zase do podnikání vrhla, když byla na mateřské dovolené. Chyběly jí stylové, funkční a cenově přijatelné oblečky pro dceru. A protože se dříve živila módním návrhářstvím, začala si je vyrábět sama. Nyní už své vlastní tepláky, kalhoty nebo bundy nabízí i ostatním maminkám, a dokonce má vlastní značku oblečení. „Časově to bylo spolu s malým dítětem hodně náročné, ale pustit se do podnikání mi dodalo potřebnou rovnováhu a rodina to ve finále také ocenila,“ řekla Eva portálu Ženy s.r.o.

Touha po svobodě

Žen a dam, které se vrhají do podnikání, je rok od roku více. Jen v roce 2015 přibylo v Česku 7223 nových podnikatelek, zatímco nových podnikatelů-mužů bylo jen 609, cože je 12krát méně. Zatímco počet mužů v podnikání od roku 2011 víceméně stagnuje, v případě žen je to přesně naopak. Dnes je jich 707 tisíc, dalších 934 tisíc jich má živnostenské oprávnění.

„Ženy vstupují do podnikání velmi zodpovědně, jejich hlavní motivací není mimořádný úspěch a společenské postavení, ale pragmaticky sledují efekt pro rodinu a vyšší stupeň nezávislosti,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků (ASMP).

Právě motivací k začátku podnikání se podnikatelky liší od mužů. Většina z nich (78 procent) se tak rozhodla proto, aby získaly svobodu v uspořádání pracovní doby, případně aby se mohly rozhodovat nezávisle na ostatních (66 procent). Finanční stránku nebo společenskou prestiž zmiňuje jen menšina žena.

Šťastné ženy podnikatelky

A možná to je také důvodem, proč svého rozhodnutí zpravidla nelitují. Pokud jde o spokojenost s prací, jsou totiž podnikatelky mnohem spokojenější než ženy, které mají běžné zaměstnání – způsob práce vyhovuje více než tří čtvrtinám (76 procentům). V případě zaměstnaných žen je to jen třetina. Alespoň to vyplývá z rozsáhlého průzkumu, který si nechaly zpracovat ASMP, ministerstvo průmyslu a Ženy s.r.o.

Podle závěrů ženy nejčastěji v podnikání míří do oblasti služeb a následuje drobný obchod. Nejméně se pak zaměřují na výrobu věcí, a to s výjimkou drobných ručních výrobků.

Ženy při podnikání často uvažují velmi hospodárně a snaží se předcházet riskování. „Tím se podstatně odlišují od mužů, kteří jdou za vyššími cíli, ale rovněž s větší dávkou rizika,“ myslí si Havlíček. Podle něj jdou ženy do podnikání skromně, nemají přehnané mínění o svých dovednostech a rády přijmou rady, jak se posunout a jak zaujmout zákazníky.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud