Marksová si chce šoféry usmířit osmi korunami za hodinu navíc. Odbory: Málo

Autor: ČTK, sou - 
4. září 2016
16:30

Šoféři linkových autobusů by si mohli vydělat alespoň 79 korun, respektive 87 korun a 20 haléřů za hodinu. Takový je návrh ministerstva práce a sociálních věcí Michaely Marksové (ČSSD) před pondělním jednání se zástupci nespokojených řidičů autobusů a zaměstnavatelů. Sazba zaručené mzdy u šoférů by se měla posunout ze třetí do čtvrté a případně páté platové skupiny. Odborům to ale nestačí.

Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je navýšení současných zaručených mezd o necelých osm korun na hodinu nedostatečné. Odbory na jednání s ministerstvem přišly s požadavkem navýšení platů na 130 korun na hodinu. Alternativně pak požadovaly zrušení institutu čekání, kdy šoféři pobírají zpravidla polovinu obvyklé mzdy a započítání celého času stráveného v práci do normální pracovní doby. 

Řidiči linkových autobusů se proti nízkým mzdám bouří dlouhodobě. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny, autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.

Kromě zrušení institutu čekací doby navrhlo ministerstvo v podkladech pro pondělní jednání zvýšení peněz během čekání na spoj na 70 až 80 procent mzdy vyplácené za řízení, což odpovídá i návrhu Svazu průmyslu a dopravy ČR. Zároveň úřad řidičům nabídl zavedení příplatku za ztížené pracovní prostředí. 

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů, není ale úplně jasné, jaká část šoférů protesty aktivně podporuje. Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina. Zástupci zaměstnavatelů ze svazu dopravy naopak uvádějí, že se protesty a hrozby stávkou týkají zejména společností, které nejsou sdruženy ve svazu. 

Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní 1. čtvrtletí byla 26 480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22 425 korun.

hejhej ( 5. září 2016 13:20 )

Kolik berou řidiči ministrů a předsedy vlády ?? V každé autě jede jenom jeden, takže minimální zodpovědnost na rozdíl od řidičů autobusů.

zadnice ( 5. září 2016 10:07 )

79,- Kč na hodinu? To by bylo pro Marksovou trochu moc za její "přínosy". Pro chlapa s rodinou je to opravdu velmi málo!

pohlavnenakazenajusa ( 5. září 2016 07:58 )

Máme nejhorší vládu od r.1989

mote ( 4. září 2016 20:59 )

pro chlapi od volantu: jezdil jsem 8 let venku. Pro Itala na slovenskou smlouvu. Měsíc venku-10 dní doma-čistá ruka 2100,-euro. Potom 3 týdny venku-10 dní doma-1500,-euro. Všichni jsme řvali, Slováci nechávali kamiony po Evropě a odcházeli domů. Čecháčci makali. Nakonec jsme odešli všichni. Doma mi nabízeli na auto do 3,5 tuny 100,-Kč/hod. Srandisti. Řekl jsem, dejte 150,-Kč/hod.čistého a budu uvažovat. Ted dělám ve fabrice za 135,- kČ/hod. A MÁM KLID. Odbory řidičů jsou k hovnu. Vykašlete se na ne a požadujte min. 150,-Kč/hod. Jinak nech si jezdí sami. Věřte, že Vám ty peníze dají až jím to bude na dvoře stát. Když to jde "venku" na kamionech, tak to půjde i u nás!!!!! Chce to odvahu a výdrž!!!!

aluman ( 4. září 2016 20:16 )

Dokud nevymřou ti, co volí takto špatně, nikdy nebude lépe. Babiš je zloděj, Okamura neschopný kecal a komunisti jsou rádi, že berou peníze za nic a děsí se toho, že by museli ve vládě něco dělat, jelikož na to nemají.

Zobrazit celou diskusi