Odškodnění za zpožděné autobusy se o roky odkládá. Diví se tomu i dopravci

Autor: Matěj Smlsal - 
10. května 2016
06:15

Pokud se autobus, který má jízdu delší než tři hodiny, zpozdí o více než 120 minut, měl by cestující této vnitrostátní linky dostat kompenzaci. Alespoň to požaduje nařízení EU. Jenže ministerstvo dopravy se nyní rozhodlo odložit zavedení kompenzace o další roky. Důvod? Aby chránilo dopravce. Ti se ale tomuto kroku sami diví.

Nařízení EU vstoupilo v platnost v roce 2013 s tím, že členské země mohou dvakrát uplatnit čtyřletou výjimku. Toho využilo ministerstvo jednou a nyní se chystá podruhé. Zapracovalo ji do návrhu novely silničního zákona. Pokud projde, až do roku 2021 se cestující kompenzací u vnitrostátní dálkové dopravy nedočkají.

Rezort Dana Ťoka (za ANO) tvrdí, že tím chce chránit dopravce. Kompenzace totiž nemá mít jen jednoduchou podobu vracení peněz.

„Je třeba mít na paměti, že se jedná o právo cestujících požadovat po dopravci odpovídající pomoc – například i zajištění oblečení, jídla a občerstvení, hotelového a jiného ubytování,“ vysvětlil Blesk.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Povinnosti, které evropské nařízení po dopravcích vyžaduje, by autobusoví dopravci v Česku nebyli za tohoto stavu schopni plnit vůbec nebo jen s nepřiměřeně vysokými finančními náklady,“ dodal Neřold.

Někteří dopravci odškodňují sami od sebe 

Odkladu kompenzací se ale sami dopravci diví. „Samozřejmě že bychom byli připraveni cestujícím poskytovat tyto kompenzace. Nutno říct, že zpoždění o více než 120 minut jsou jen výjimečná. Podle nás to ekonomiku dopravců výrazně neovlivní,“ sdělil mluvčí společnosti Arriva Roman Smetka.

Ten zároveň upozorňuje na fakt, že určité kompenzace existují už v letecké i železniční dopravě. „Pokud mají být autobusy konkurenceschopné, je vhodné spustit tento systém i zde,“ dodal s tím, že Arriva plánuje zavedení odškodnění i bez ohledu na to, zda novela zákona projde.

Například ve žlutých autobusech RegioJet dopravce odškodňuje cestující od začátku. Když mají zpoždění delší než hodinu, jedou lidé zdarma.

„V případě mezinárodních linek, pokud dojde z viny RegioJetu ke zpoždění, které vyžaduje zajištění noclehu, se staráme i o přenocování cestujících. Povinné zavedení kompenzací by tak znamenalo pouze úpravy systému, který již máme dlouhodobě nastaven,“ uvedl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

A Leo Express, který už kromě vlaků provozuje i autobusy, má systém kompenzací také nastavený dlouhodobě. „Při zpoždění nad 120 minut vracíme 50 procent z ceny jízdenky. Pokud spoje výjimečně rušíme, vracíme cestujícím 150 procent jízdného,“ uvedla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Kompenzace by museli platit minimu lidí

Odložení kompenzací se diví také Svaz cestujících v osobní dopravě. Podle jejich údajů jezdí dálkovou dopravou v Česku asi 35 milionů lidí za rok, ale průměrná ujetá vzdálenost činí 40 kilometrů.

Pokud tedy odškodnění mají zavést u linek, které jedou déle než tři hodiny a které se zpozdí o více než 120 minut, dotklo by se to asi tak jednoho procenta cestujících.

„Podle našich odhadů by na potenciální kompenzaci dosáhlo 300 tisíc cestujících. Navíc není na denním pořádku, aby všechny autobusy nedojely. Naopak se to bude týkat možná tak jednoho autobusu denně,“ uvedl prezident svazu Miroslav Vyka.

On osobně nevidí důvod, proč udělovat výjimku. „Například na zavedení elektronické evidence tržeb se živnostníci také budou muset připravit. Navíc teď některé společnosti už nějakým způsobem cestující kompenzují, takže by se to alespoň sjednotilo,“ dodal Vyka.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Koronavirus

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

petram11 ( 10. května 2016 12:00 )

Tak toto odmítli a přitom naprostou kravinu z EU přijali bez jakékoliv připomínky - řidiči si budou muset povinně měnit reflexní vesty za nové s lepším odrazovým materiálem! Komu tedy to ministerstvo vlastně slouží?

bizon_pepa ( 10. května 2016 08:53 )

Ani se Ťokovi nedivím. Dopravci by zřejmě odškodnění následně požadovali po státu. Protože to co tady Daniel zatím provedl je neskutečné.

havran2 ( 10. května 2016 08:49 )

To by ty firmy položilo.u nás jsou zpoždění každý den!

lesnismes ( 10. května 2016 07:33 )

Zivot v cechii je proste zkorumpovane svinstvo od A az do Z.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud