Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Proč motorkáři umírají? Jsou špatně připravení na ostrý provoz, tvrdí expert

Autor: sou - 
7. srpna 2016
19:23

České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v Evropské unii. Pravděpodobnost jejich usmrcení při nehodě je až 24krát vyšší než u cestujících v osobních automobilech. Od vzniku samostatné České republiky jich na českých silnicích zemřelo už přes dva tisíce. Podle výsledků celoevropského projektu RIDERSCAN, který oslovil 31 tisíc řidičů motocyklů, si jen 17 % myslí, že by měl být každý na jízdu v provozu výborně připraven.

Od roku 1993 do konce loňského roku zemřelo na českých silnicích 2 184 motocyklistů, dalších 14 970 bylo zraněno těžce a 46 146 lehce. Z těchto statistik tak vyplývá, že každá jedenáctá oběť dopravní nehody byla právě z řad motorkářů. 

„V roce 2015 bylo při nehodách usmrceno 660 osob (do 24 hodin po nehodě), každá sedmá jela na motocyklu. Bilance prvního pololetí je milosrdnější. Z celkem 230 obětí nehod bylo 25 motocyklistů, tj. každý devátý zemřel za řídítky svého stroje. Přesto však je to výrazně více, než činí průměrný podíl za uplynulých 23 let,“ uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. 

Svůj díl viny měl dosavadní způsob přípravy nových jezdců v jedné stopě a provádění jejich řidičských zkoušek. Od začátku letošního roku se celý systém radikálně změnil, a přiblížil se tak standardu běžnému v ostatních státech. Jedná se o první krůček, jenž by měl napomoci zvýšit úroveň bezpečnosti na našich silnicích. 

Na miliardu ujetých kilometrů je v Česku přes 250 mrtvých motorkářů

„A možná ještě jeden faktor stále sehrává svou negativní roli – nízká dobrovolná účast na zdokonalovacích kurzech určených jezdcům v jedné stopě. Zatímco průměrně 66 procent respondentů odpovědělo, že se nikdy podobného kurzu nezúčastnili, v České republice se jednalo o 80 procent,“ upozorňuje šéfinstruktor motorkářského projektu Učme se přežít Vladimír Mašek. 

V  evropském průměru smrtelných nehod motorkářů se Česká republika řadí k lepším státům, ale v případech počtů obětí na ujetou miliardu kilometrů je situace výrazně horší. Zatímco například ve Švýcarsku se jedná o 39,2 mrtvého, Švédsku 43,9, Německu 59,5 a Francii 72,4, v České republice je to několikanásobně více - 252,6 usmrceného. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD také vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro českého motorkáře 24x vyšší než pro cestující v automobilu, dodává Budský. 

Řadu cenných poznatků přinesl celoevropský projekt RIDERSCAN realizovaný Federací evropských motocyklistických asociací FEMA a spolufinancovaný Evropskou komisí, který probíhal od listopadu 2011 do dubna 2015. Osloveno bylo více než 31 tisíc motocyklistů z 18 států, včetně České republiky. Například jízdu na motocyklu považuje ve srovnání s jízdou v automobilu za rizikovější 83 % českých respondentů. 

Jen 3 % Čechů hledá za bezpečností motocyklistů kvalitní přípravu řidičů aut

Názor, že jízda na motocyklu není nebezpečnější než ostatní druhy dopravy, ale je to spíše o správném přístupu a chování účastníků silničního provozu, zastává 68 % Čechů. 12 % pak souhlasilo s tím, že bezpečnost silnice pro motocyklisty závisí především na příslušných dopravních úřadech odpovědných za zlepšování kvality dopravního prostředí. Jen 17 % si myslí, že jízda na motocyklu je nebezpečná, a proto by měl být každý motocyklista na jízdu v provozu výborně připraven. 

Za bezpečností motocyklistů hledá jen zhruba 3 % dotazovaných Čechů kvalitní přípravu řidičů automobilů a jejich pozornost v silničním provozu. Celoevropský projekt zkoumal i názory motocyklistů na vliv moderních asistenčních systémů na jejich bezpečí v silničním provozu. „To, že nové technologie zvyšují úroveň bezpečnosti silničního provozu, přispívají ke zlepšování životního prostředí a snižují výskyt dopravních zácp, si myslí 53 % Čechů,“ uzavřel Budský.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi