Mrtvé děti na silnicích? Jejich podíl byl loni nejvyšší za posledních devět let

Autor: ČTK, sou - 
26. února 2016
22:05

Počet dětí ve věku do 14 let usmrcených při dopravních nehodách loni stoupl na 18 z předloňských 14. Zvýšil se také jejich podíl na celkovém počtu obětí, vyplývá to z údajů, které poskytl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Velkým problémem je podle něj chování dětských cyklistů, ti jsou nebezpeční a navíc nedbají na povinnost používat přilbu.

Podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod u dětí loni dosáhl 2,73 procenta a byl nejvyšší za posledních devět let. Průměrný podíl za dvacet let od roku 1995 činí 3,01 procenta. Loni zemřelo 13 dětí jako spolujezdci, pět dětí jako chodci, žádné dítě ale nezemřelo jako cyklista. 

Těžce zraněno bylo loni při dopravních nehodách celkem 125 dětí, z toho 63 připadá na chodce a 37 na spolujezdce. Přes dva tisíce mělo zranění lehké. Navíc dětští chodci zavinili 436 nehod, při nichž zemřel jeden člověk. 

„Velmi pozitivním zjištěním je, že nezemřelo žádné dítko neusazené v autosedačce,“ informuje Budský s tím, že je třeba neustále pamatovat na to, že autosedačky významně snižují riziko vážného zranění dětí. 

Řidiči musí mít podle Budského stále na paměti, že děti nejsou zmenšenou kopií dospělých. „Reagují dvakrát pomaleji, často zkratkovitě, zcela neadekvátně konkrétní situaci. Především děti ve věku do 11 let jsou v provozu nevyzpytatelné. Přemýšlejí a jednají jinak než dospělí,“ upozornil. Rodiče by měli dbát na dostatečnou viditelnost nejmenších pro řidiče, děti zviditelní třeba pestře zbarvené oblečení.

Děti nemají na kole povinné přilby

Velkým problémem je podle Budského chování dětských cyklistů. Cyklisté z řad nejmenších zavinili loni 211 nehod, tedy osm procent z celkového počtu nehod způsobených cyklisty. Tři čtvrtiny nehod s těžkým zraněním si zavinili sami. Navíc 59 procent těžce zraněných dětských cyklistů nemělo na hlavě přilbu. 

„Velký podíl zavinění nehod ze strany nejmenších cyklistů a překvapivě vysoké procento těch, kteří nepoužívají ochrannou přilbu, jsou varováním. Varováním, že ne všude je dopravní výchově věnována náležitá pozornost,“ uvedl Budský. 

V mezinárodním srovnání je bezpečnost dětí na silnicích v České republice průměrná.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi