„Pavouk“ na skle, prasklý výfuk: Za co vám nově seberou namístě „techničák“?
Poškozené brzdy, pavouk na předním skle, koroze nosných částí vozidla nebo prasklý výfuk. To je jen hrstka důvodů, kvůli kterým budou řidičům od začátku května odebírat dopravní policisté malý „techničák“ přímo při kontrole. Ve Studiu Blesk to řekl šéf dopravní policie plk. Tomáš Lerch. Do zákona se tato možnost vrací po patnácti letech kvůli tlaku policistů.
Novela zákona o silničním provozu platí již od února letošního roku, možnost zabavovat malý technický průkaz ale policisté zatím nemají. Čeká se totiž na schválení již hotové prováděcí vyhlášky. „Podle informací, které máme z ministerstva dopravy, se její účinnost předpokládá zhruba od začátku měsíce května,“ řekl šéf dopravních policistů Tomáš Lerch ve Studiu Blesk.
Vyhláška, jejíž část má Blesk.cz exkluzivně k dispozici, definuje okruhy závad, které v případě zjištění zapříčiní odebrání malého technického průkazu policisty přímo na silnici. „Budou to tzv. nebezpečné závady, které už dnes legislativa zná, konkrétně je to vyhláška 302 z roku 2001, kde jsou uvedeny jak kontrolní úkony, tak i jednotlivé závady a jejich klasifikace,“ řekl Lerch. Bude se jednat o výběr závad, které kontrolují stanice technické kontroly a Blesk.cz ho exkluzivně v plné podobě přináší:
„Tyto závady jsou navázány na kontrolní úkony a na klasifikaci závad, to znamená, že policista bude přesně vědět, jak se projevují a za jaké závady bude moci zadržet osvědčení o registraci vozidla,“ řekl ředitel. V praxi budou mít tak dopravní policisté po ruce příručku s konkrétními body závad u každého okruhu. K odebrání „techničáku“ stačí nemít v pořádku jen jednu z několika desítek konkrétních náležitostí.
„Policisté nejsou automechanici“
Vyhláška ještě ani nezačala platit a už teď se ozývají kritici, podle kterých nejsou dopravní policisté dostatečně kvalifikování na určování technických nedostatků vozidel. Lerch ale uklidňuje, policisté podle něj budou dostatečně vyškoleni. „Je na to nastaven systém vzdělávání, začali jsme v minulosti s kontrolou užitkových vozidel, tak jak nám stanovily evropské směrnice, a dnes jsme samozřejmě přizpůsobili vzdělání i na kontrolu běžných vozidel silničního provozu,“ uvedl ředitel.
Velkou změnou, kterou novela přináší, je i nutnost absolvovat kompletní technickou kontrolu po vážnější dopravní nehodě. „Bude se jednat zejména o deformace karoserie, deformaci kol, řízení. To znamená, že to budou ty případy, kdy vozidlo z místa nehody fyzicky nemůže odjet, je tak poškozené. Tedy to bude vždy na té odtahovce,“ řekl ředitel dopravní policie a hned prozradil, že právě kvůli nehodám zákon dopravní policisté protlačili.
„Právě to poškození vozidel po dopravních nehodách bylo hlavní motivací prosazení tohoto oprávnění policie, protože jsme se stále častěji setkávali s případy, kdy se vozidlo po dopravní nehodě chovalo velmi nestandardně, jelikož bylo zřejmě neodborně opraveno,“ dodal Lerch.
Že přičmoudlí dělají bordel je jedna věc, ale vezmi si, kolik z nich k autům nemá techničák, STK a nebo zaplacený zákoný pojištní!! A co se jim stane, když jsou na dávkách? Co jim zabaví? Velký kulový a ještě se jim vysmějou!!