„Vypuštění motorkářů začátečníků do provozu je poprava,“ varuje kaskadér

Autor: Daniela Soukalová - 
15. ledna 2016
05:00

Nezvládají techniku sedu ani náklonu, neumějí pořádně brzdit a ani neovládají stoprocentně svůj stroj. Tak taková je prý realita začínajících řidičů motocyklů. Podle kaskadéra, který se zaměřuje i na kurzy bezpečné jízdy, je jejich vypuštění do ostrého provozu poprava. Situaci prý neřeší ani nová opatření pro autoškoly. 

Dříve bylo vypuštění mladých řidičů motocyklů prý poprava. Do ostrého provozu se dostali bez samostatné zkušenosti, nezvládali krizové situace a měli i špatně naučené některé návyky.

„Přichází k nám lidé, kteří jsou čerstvě po autoškole a neumí brzdit přední brzdou, která je na motorce ta podstatná. Musíte ji umět dávkovat. Když to zmáčknete málo, tak nebrzdí, když se to zmáčkne moc, tak to kolo podklouzne a spadnete,“ uvedl pro Blesk.cz člen sportovní skupiny Crazy Day Jan Holub, která pořádá kurzy bezpečné jízdy pro motorkáře. 

Podle žáků, kteří se k nim chodí zdokonalovat, je to nejen nikdo neučil, ale navíc měli zákaz na ni i jen sáhnout. Zabrzdění motocyklu zadní brzdou je prý sice bezpečnější, ale není tak účinné jako použití přední brzdy.

O záchraně života při kolizi přitom dokážou rozhodovat i milimetry. „Další důležitá věc je ta, že v rámci hodin, co máte v autoškole povinné k získání řidičského průkazu, se všechno prostě nestačíte naučit. Mladí řidiči tak pak nezvládají techniku sedu ani naklánění,“ vysvětluje Holub. Učitelům i inspektorům navíc údajně chybí dostatečné proškolení.

Samostatná jízda v autoškole je plus 

Problém momentálně mají ale i autoškoly. Od loňského listopadu totiž začala platit pro výuku jízdy na motocyklu nová pravidla. Nově musí autoškoly například dokládat i to, že mají plochu, kde se mohou začátečníci učit jezdit. „Například v Praze mi ukažte plochy, kde může autoškola trénovat. Ty tam prostě nejsou. Pražské autoškoly prostě nemají místo, kde trénovat ty žáky,“ upozorňuje Holub. 

Problémem je podle něj i to, že žákům už instruktoři nesedí za zády, ale jen je sledují z doprovodného vozidla. „Tenhle princip je fajn. V Německu je to normální praxe. Ostatní účastníci jsou na to připravení a reagují na to. Tady je ale momentálně velká mezera v tom, kdo zodpovídá nejen za škody na motorce, ale i za žáka,“ dodává Holub. Majitelé autoškol v jeho okolí proto prý ani momentálně nepřijímají nové uchazeče o řidičský průkaz na motocykl.

Ministerstvo: Řidičák není módní doplněk

Podle ministerstva dopravy platí spousta předpisů už více než deset let. Dokud nemá učitel jistotu ve schopnosti žáka, probíhá i nadále výuka na motocyklu s dvojím řízením. Jakmile ale učitel usoudí, že žák je připraven, může na cvičné ploše jet samostatně. V tomto případě nese odpovědnost vyučující.

„Odpovědnost u zkoušky pak závisí na konkrétní situaci a posuzuje se vždy individuálně, uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Pro nácvik pak autoškoly mohou používat buď autocvičiště, cvičební dráhu nebo řidičský trenažér. Mnoho provozovatelů tak řeší situaci tím, že si plochy pronajímají mezi sebou.

„Každopádně naším cílem je, aby řidičský průkaz nebyl jen módním doplňkem, ale aby jeho vlastníci znali předpisy a svá vozidla opravdu uměli ovládat, tím víc v případě obtížněji řiditelných motocyklů,“ upřesnil Neusar.

U některých se diví, že vůbec na kurz přijedou bez zranění 

Podle kaskadéra Holuba si však mnoho začátečníků zkrátka myslí, že když dokončí autoškolu, tak už jezdit umí a přesvědčit je o opaku je mnohdy nelehký úkol. „V kurzu, který jsme pořádali ve spolupráci s Besipem, jsme řidiče, kteří už měli řidičský průkaz, poslali na slalom, abychom viděli, jak umí ovládat motocykl. Bylo nás tam sedm instruktorů a všichni jsme jen kroutili hlavami, jak je možné, že k nám ti lidi přijeli bez nehody,“ diví se Holub. 

Když chtěl pak pořídit fotodokumentaci z bezpečné vzdálenosti od jezdících řidičů, tak jedna z účastnic kurzu přidala plyn a rozjela se přímo proti němu. „Normálně z ničeho nic mě srazila. Měl jsem prasknutý loket a tak. Nešel jsem jí do dráhy ani jsem ji ničím nevylekal, aby mohla zpanikařit, prostě jsem byl jen vedle ní. Takoví lidi ale jezdí normálně v provozu,“ konstatuje Holub s tím, že se pak už ani nediví počtu obětí mrtvých motocyklistů. Jen za minulý rok jich na silnicích zemřela stovka. 

Podle něj má pořád společnost v Česku vžité heslo, že kaskadéři jsou lidé, kteří bezmyšlenkovitě riskují, a proto nejsou ani dobří učitelé. „Já vůbec nevím, kde se to tady vzalo. My jsme vždy na všechno museli trénovat, aby se nám nic nestalo. Takže i kluci, kteří se mnou učí, znají motocykl do poslední součástky a ví přesně, jak zareaguje,“ dodal Holub.

Slavek ( 15. ledna 2016 07:59 )

No to samozrejme neni pravda - s tema transplantacema. Uz jen proto, ze se na sal k odberu musi to telo dostat funkcni (coz pro vetsinu smrtaku neplati, nezive mrtvoly se zastavou se opravdu nerozebiraji) a organy musi byt pouzitelne, coz po nehode taky neplati.

Slavek ( 15. ledna 2016 07:54 )

To jsem mel kamarada pred 25 lety, na kole padal, na fichtlu padal a kdyz presedl na 350, tak taky padal. Jeho posledni pad v mirne zatacce na ceste kterou znal ho vynesl do protismeru pod auto... myslim ze rodice si tu 350 dodnes vycitaji, protoze ten pad z fichtla tak maximalne bolel. To same plati pro auta, ja zacinal na stare 120l, ta v 60 dokazala ulitnout a clovek to vetsinou prestal s boulema, ridic dostal varovani. Dnesni mladi si mysli, ze ty gumy jsou samolepky, co udrzi vsechno. Pak ty karamboly z diskotek konci hromadnym umrtim.

deratizater ( 15. ledna 2016 07:51 )

nechat je povinně jezdit dva roky na motorkách o obsahu do 50 kubických centimetrů ať se trochu otrkají protože když sednou hned na silné stroje tak je to doopravdy sebevražda .Jediný prospěch z toho mají ti co čekají na transplantaci orgánů z jejich mrtvých těl.

Zobrazit celou diskusi