Svatomartinské víno je na pultech dřív než obvykle. Proč? Tradice neporušujeme, říká šéf vinařů Chlad

Video se připravuje ...
Autor: Kateřina Vavřínová, hol - 
10. listopadu 2025
15:00

Blíží se svátek svatého Martina. Den, který je spojovaný se svatomartinskou husou a stále častěji také se Svatomartinským vínem. Kde se vzala tato tradice, pojící se právě k 11. listopadu? Kolik letos zaplatíme za litr a je ve hře, že by se časem s ohledem na trendy objevilo Svatomartinské nealkoholické víno? O víně se v Epicentru na Blesk.cz rozpovídal prezident Svazu vinařů Martin Chlad.

Bílá, červená i růžová, svěží, ovocná, první vína nového ročníku. Zrála pouhých několik týdnů. Taková jsou Svatomartinská vína. Otevřít by se měla podle tradice na Svatého Martina, tedy 11.11., přesně v jedenáct hodin a jedenáct minut. Jenže na pultech se objevují už o několik dnů dříve a věřte, má to svůj důvod a podle prezidenta Svazu vinařů Martina Chlada nejde rozhodně o porušování tradic.

„Udělali jsme jakýsi vstřícný krok jak ke konzumentům, tak trhu jako takovému, protože díky posunu kalendáře se samozřejmě stává, že někdy ten datum vyjde na čtvrtek, na pátek, jindy na pondělí, někdy se trefí do víkendu,“ vysvětlil Chlad s tím, že právě nedílnou součástí těchto dnů je i košt těchto vín.

Snoubení se svatomartinskou husou

A protože by se s husou v úterý dělal asi málokdo, vinaři uhnuli ze zajetých tradic. 

„Proto v momentě, kdy ten svátek vychází na první polovinu týdne, pondělí, úterý, eventuálně středu, tak jsme vyšli vstříc, tím rozhodnutím, že uvádět to víno na trh je možné už od pátku toho týdne předešlého,“ říká šéf vinařů.

Kolik se prodá Svatomartinského vína?

Svatomartinská vína se každý rok těší velké obliby a i letos tomu nebude podle objednávek jinak. I když pro tento rok vinaři zaznamenali mírný pokles a na trh se dostane tentokrát o 23 050 tisíc láhví mladého vína méně.

„Letos se jich na trh dostane 1,9 milionů. Přibližně, nevím to přesně na kus. Je to o něco méně, než v loňském roce, ale pravidelně v posledních letech nám to číslo osciluje někde kolem hranice 2 milionů láhví,“ podotkl v Epicentru Martin Chlad, podle kterého faktorů, proč tomu tak je, může být hned několik.

„Jednak ty vinařské subjekty si alokují nějaký počet láhví s ohledem na to, jaký mají plán celkové produkce, jaký mají prodejní záměr ostatních láhví, kolik z té úrody chtějí věnovat do mladých vín, respektive do svatomartinského oproti tomu, kolik třeba mají nakontraktováno, ať už s jednotlivými prodejci,“ vysvětlil Chlad s tím, že v neposlední řadě záleží i na tom, kolik toho jsou vinaři schopni vyrobit.

Značka „Svatomartinské“ byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Ten ve spolupráci s Národním vinařským centrem organizuje propagaci těchto vín pod jednotným logem.

Svatomartinské se může prodávat pouze v lahvích a ty musí být označeny známým logem svatého Martina na koni jednak na etiketě, jednak na kapsli nebo šroubovém uzávěru na hrdle. Na lahvi kromě symbolu sv. Martina najdete ještě sklenku v národních barvách, která garantuje původ vína z České republiky.

baracuda Vlček ( 10. listopadu 2025 15:39 )

Svatomartinské víno? To je ta kyselá voda, co si o ní pražáci myslí, že je to víno? A moraváci se jenom smějí.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa