Inspekce dala šmejdům milionové pokuty. Důchodce „dárkové“ poukázky vyšly draho

Autor: bud - 
8. června 2016
18:05

Na čtyřech z pěti převáděcích akcí pořadatelé porušují pravidla daná zákonem. Při svých kontrolách to zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI), která za první tři letošní měsíce udělila pokuty ve výši téměř pěti milionů korun. Zákony sice před časem zpřísnily pravidla pořádání těchto akcí, mnozí organizátoři je však ignorují nebo přicházejí s novými praktikami. Třeba seniorům nabízejí přivýdělek.

Celkem 36 pokut za téměř pět milionů korun kvůli klamání na předváděcích akcích. Pořadatelé se tu snažili podvést nebo zmanipulovat seniory, aby si koupili předražené zboží. Nejvyšší pokutu – dva miliony – dostala firma Astena Group, která účastníky svých akcí klamala tím, že jim nabízela dárkové poukazy na zboží. Podmínkou však bylo, že za jejich použití museli zaplatit, nejčastěji 5000 korun.

Zákaz plateb do 7 dnů od smlouvy

„Výsledky provedených kontrol opět potvrdily, že na trhu stále působí společnosti, které svoje podnikání postavily na klamání seniorů a porušování příslušné legislativy. Nové praktiky poškozování spotřebitelů souvisejí převážně s obcházením zákazu přijímat platby za nabízené zboží nebo služby před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy,“ řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Podle něj se inspektoři právě na tyto praktiky při dalších kontrolách více zaměří. Přísnější legislativa z roku 2014 zakazuje obchodníkům požadovat na místě akce peníze, a pořadatelé navíc musí své akce dopředu hlásit přímo přímo ČOI.

V prvním čtvrtletí provedli inspektoři celkem 113 kontrol po celé republice a porušení povinností zjistili u 93 převáděcích akcí. V Jihočeském, Plzeňském, Královéhradeckém, Pardubickém, Jihomoravském, Olomouckém kraji a na Vysočině byly problematické úplně všechny kontrolované akce.

Klamání seniorů a agresivní praktiky

„Nejčastěji se jednalo o klamání spotřebitelů tím, že prodávající například uváděli ve smlouvách nepravdivý údaj o tom, že smlouvy či závazné objednávky jsou uzavírány v obchodních prostorách prodávajícího, případně opomněli uvést důležitý údaj týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy,“ uvedli inspektoři ve své zprávě. Někdy dokonce zvali seniory na konání organizované akce jménem jiné známé společnosti nebo využívali agresivní obchodní praktiky.

Organizátoři navíc stále vymýšlejí nové způsoby, kterými zákony ohýbají nebo přímo obcházejí. Jedním z těch nových je například zakládání personálních agentur, které seniorům nabízejí přivýdělek. Podmínkou získání práce je však nákup zboží, které potom budou v rámci své brigády nabízet. Odůvodňují to tím, že mají produkty svého potenciálního zaměstnavatele lépe poznat.

pelagie ( 9. června 2016 09:13 )

A důchodci stále jako OVCE na takové předváděčky chodí a chodí s vidinou oběda zadarmo... všude se o tom píše, mluví, ale jsou nenapravitelní a proto je nelituji ,mohou si za to sami...

ad-ga ( 9. června 2016 08:26 )

Proč stále důchodci lezou na předváděčky,když se o tom mluví už tolik let.A stále se nechávají nachytat.

Zobrazit celou diskusi