ODS chce kamioňákům stopnout předjíždění. „Řidiči nemohou jinak,“ varuje expert

Autor: Matěj Smlsal - 
26. května 2016
05:17

Jedním z témat, kterými nyní vábí ODS voliče, je zakázat kamionům na dálnicích se dvěma pruhy předjíždět jiná nákladní auta. Tento „nešvar“ totiž zdrží řidiče za nimi i na několik minut. Expert na nákladní dopravu ale upozorňuje, že náklaďáky se předjíždět musí.

Tu situaci zná asi každý. Kamion začne předjíždět jiný kamion, který se ale nechce nechat, a tak náklaďáky jedou i několik minut vedle sebe. Auta za nimi nervózně čekají, než jeden z nich ustoupí.

Vzájemné zdlouhavé předjíždění kamionů na dálnicích musí skončit. Jde o velmi nebezpečný manévr, který brání plynulé jízdě. Proto zakážeme nákladním autům předjíždění na dálnicích, kde jsou dva pruhy,“ tvrdí odborník ODS na dopravu Zbyněk Stanjura.

Expert na nákladní dopravu ale upozorňuje, že řidičům kamionů nezbývá nic jiného než pomalejší kolegy předjíždět.

Řidič kamionu jede svou rychlostí, kterou se snaží udržet. Když totiž zpomalí, už se v kopci jen těžko zpátky rozjíždí, náklad mu to nedovolí. Nezbývá mu tedy než držet nohu dál na plynu a předjet svého o něco pomalejšího kolegu,“ říká školitel bezpečné jízdy nákladních automobilů a krajský koordinátor BESIP Irenej Štalmach.

Ten zároveň prosí ostatní řidiče, aby kamionům předjíždění tolerovali. „Příliš je to přece nezdrží,“ dodává.

Stanjura z ODS si uvědomuje, že kamiony se někdy předjíždět musejí. „Proto prosazujeme rozšíření tříproudových úseků,“ dodal.

„Osobáky“ bohužel školí kamioňáky

Řidiči osobních automobilů by si ale měli podle BESIP uvědomit, jak složitá práce řidiče kamionu je. Musí dopravit náklad v co možná nejkratším čase z jednoho místa do druhého, předtím náklad naložit, po dojetí vyložit, stát denně v dopravních zácpách, riskovat na cestách svůj život nebo zdraví, dodržovat na silnici předpisy, maximální rychlosti, povinné přestávky.

Navíc se musí neustále potýkat i s neukázněnými řidiči osobních aut. „Typické je, že se auto zařadí těsně před kamion. To je velice nebezpečné, protože naložený kamion má daleko delší brzdnou dráhu než osobní auto. Řidič v autě, které předjíždí, nezkoumá, že by to kamion za ním nemusel ubrzdit,“ varuje Štalmach.

Podle něj se také často najde na dálnici řidič osobního auta, který hodlá kamioňáky vychovávat. „Například právě když se dva kamiony dlouho předjíždějí a auta za nimi musí zpomalit. Když mohou opět přidat, uprostřed kopce dupnou před kamionem na brzdu a pak odjedou. To je klasika. A těžký kamion se musí ztuha znovu rozjíždět a blokuje další auta za sebou,“ dodává expert.

bizon_pepa ( 26. května 2016 11:03 )

Proč máš nutkavý pocit se vyjádřovat k problematice, které nerozumíš?

jarecka69 ( 26. května 2016 09:21 )

TO muze rict jenom hnup, ktery si vzivote nezkusil co to je ridit kamion

moiaza ( 26. května 2016 09:16 )

 Četli jste slova boží. Ámen.

Zobrazit celou diskusi