„Bez aut je náměstí ošklivější,“ tvrdí poslanec. Stropnický zuří: Nenasytnost

Autor: Jaroslav Šimáček - 
16. 2. 2016
15:00

Za vypuzení aut z pražského Malostranského náměstí bojuje řada politiků i aktivistů už delší dobu. Metropole dokonce vypsala soutěž, jak by náměstí bez aut mohlo vypadat, která zná svého vítěze. S návrhem ale nesouhlasí poslanec Roman Váňa (ČSSD). Tvrdí, že poslanci tu parkoviště potřebují a že je ostatně náměstí s auty hezčí. A bez nich ošklivější a nelidské. Šéfa Strany zelených Matěje Stropnického to naštvalo. Mluví o poslanecké nenasytnosti. 

„My toto parkoviště prostě potřebujeme,“ řekl poslanec ČSSD Roman Váňa Aktuálně.cz, proč by se z Malostranského náměstí neměla stát zóna bez parkoviště. Poslanecká sněmovna tam má pronajatých zhruba 30 míst, upozornil server. A poslanci je na Malé Straně využívají společně s podzemním parkovištěm.

Malostranské náměstí se nachází v těsné blízkosti sněmovních objektů, ale také v oblasti plné historických budov včetně kostela svatého Mikuláše. Projíždí přes něj auta i tramvaje a v současné době je z něj skutečně jedno velké parkoviště – v horní i dolní části.

Váňovi to nevadí. „S auty je to náměstí hezčí, smysluplnější, živější, prázdné bez aut mi to přijde podle návrhů, co jsem viděl, ošklivější, nelidské,“ dodal poslanec Váňa.

„Mě ten jeho výrok docela překvapil, až trochu pobavil, že s auty je hezčí. Ačkoli tam sama parkuji, tak jsou jiná řešení i pro poslance a to náměstí by mělo být bez aut. Podporuji to, aby byla uskutečněna jeho revitalizace s tím, že při ní bude zrušeno parkoviště, které tam nyní je,“ reagovala pro Blesk.cz místopředsedkyně TOP 09 Markéta Adamová, která má poslaneckou kancelář přímo na tomto náměstí.

Stropnický: Nepřiměřená poslanecká nenasytnost

Váňova slova nepřehlédl ani šéf Strany zelených Matěj Stropnický. Prý se to ani přehlédnout nedalo. „Je to další nenasytnost poslanců, kteří vyžadují ten nejdokonalejší servis, jaký žádní jiní občané v republice nemají,“ řekl Blesk.cz Stropnický. 

„Aby někdo pokaždé věděl, že má místo a může zaparkovat 10 metrů od své kanceláře, to prostě nikdo nemá v této republice. Tak proč by to měli mít poslanci? Mají garáže a mají navíc náhrady, kterými jim daňoví poplatníci přispívají na benzin. Opravdu jim má být zajištěno fixní parkovací místo s výhledem na jejich automobil? To je prostě nepřiměřená nenasytnost,“ míní Stropnický.

K samotné problematice přeměny Malostranského náměstí do podoby bez aut Stropnický uvedl: „Malostranské náměstí je významný veřejný prostor, jeden z nejvýznamnějších v Praze. Proč by měl takový významný prostor být parkovištěm, to prostě není zřejmé.“

Podle něj to není vhodné místo pro automobilovou dopravu a parkoviště náměstí naopak hyzdí. „Přece chceme, aby si lidé mohli sednout na lavičku, aby si tam dali kávu, svačinu a mohli se koukat, jak radnice Prahy 1 opravila Malostranskou radnici do její renesanční podoby. Navíc město na ten prostor vyhlásilo veřejnou soutěž. Je to prostor, který má ve správě hlavní město, tudíž o podobě toho prostoru rozhodne hlavní město,“ poznamenal pro Blesk.cz Matěj Stropnický.

Vítěz soutěže: Nejmalebnější prostranství Prahy

Praha již zná i vítěze této architektonické soutěže. Stal se jím návrh Ateliéru Hájek, Václav Hájek, Petr Horský. „Malostranské náměstí je jedním z nejvýznamnějších a bezesporu i nejmalebnějších prostranství Prahy. V současné době jsou však jeho hodnoty narušeny zejména nadměrnou automobilovou dopravou. Cílem návrhu je proto celkové zklidnění dopravy a zkvalitnění prostoru, což je předpokladem pro vytvoření veřejného reprezentativního prostranství, které by se stalo místem pro setkávání a pořádání kulturních a jiných akcí,“ uvádí autoři návrhu.

Vítězný návrh na revitalizaci Malostranského náměstí. Vyhrál Ateliér Hájek, Václav Hájek, Petr Horský.Vítězný návrh na revitalizaci Malostranského náměstí. Vyhrál Ateliér Hájek, Václav Hájek, Petr Horský. | 

Autoři návrhu na svých stránkách poznamenávají, že v první etapě realizace návrhu by bylo v horní části náměstí navrženo 40 stání pro Poslaneckou sněmovnu, ale jen dočasných. Po nalezení vhodnější alternativy by byla parkovací místa pro poslance zrušena.

Návrhy posuzovala odborná porota pod vedením architekta a profesora Miroslava Šika. „Porota vycházela z předpokladu, že u tohoto prostoru bude nezbytná určitá redukce dopravy a parkovacích míst, aby tak vznikl příjemný městský prostor. Nezbytnou kvalitou tohoto prostoru se má stát civilnost a respekt k tradici a historii jeho užívání. Určité formy tramvajové i automobilové dopravy se musí do úpravy náměstí realisticky zapracovat, důraz by se však měl klást na pěšího návštěvníka náměstí,“ uvedla porota a u vítězného návrhu prý ocenila, „jak respektuje historické prostředí a celý prostor sjednocuje“.

Doporučujeme
ruprecht286 ( 17. února 2016 13:43 )

 Výbornej nápad. Fontána skvělá. Chtělo by to je přidat pár vzrostlých stromů, aby v horkých dnech dávaly více stínu. Poslanci by mohli zvednout své masité zadky a popojít k autu nebo popojet kousek tramvají k vhodnějšímu parkovišti. Nejsou českou elitou.. Byť se v předvolebních kampaních dušují, co všechno dobrého udělají pro běžné voliče !!

jarypadlo ( 17. února 2016 09:48 )

Trochu zvrácený je ten strýček Váňa a asi zapomněl že má nohy a není zrovna nejstarší a tudíž může kousek doběhnout.Dřív než ho doběhne těžká nadváha,dna,platfuss a infarkty.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa