Mobilní signál ve vlaku „hapruje“. Dopravci: Pomohou zesilovače i střešní antény
Cestujícím ve vlacích v Česku často vypadává mobilní signál. Podle zjištění Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) za to kromě špatného pokrytí mohou i „nepropustné“ moderní vagony. Mobilní operátoři i dopravci už mají řešení, jak zajistit lepší příjem signálu. Ovšem na dokonalé si počkáme několik let.
Kvalitu signálu ovlivňuje konstrukce vagonů. Například pendolina snižují jeho výkon až stonásobně. Moderní vozy druhé třídy Bmz241 až 10 000krát. Ztuha totiž propouštějí elektromagnetické vlny.
České dráhy proto už testují repeatery, které signál uvnitř vlaku zesílí. „Aktuálně připravujeme první realizaci instalace repeateru do rychlovlaků pendolino. Ta by se mohla uskutečnit v letech 2017 a 2018. Zřejmě půjde o první realizaci repeateru zesilujícího signál mobilních operátorů u nás a prakticky ve střední Evropě na drážním vozidle,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Musí se ještě vyřešit, kdo bude repeatery provozovat, protože jde o telekomunikační zařízení, a ČD na jeho provoz tedy nemají právo.
Podle mluvčího Šťáhlavského ale nejmodernější typy vozidel, které ČD pořizují, tlumí signál podstatně méně než starší typy z 90. let. Za příklad uvádí Regio- a InterPanter nebo RailJet. „Nová, v současnosti zaváděná vozidla, mají o polovinu lepší parametry oproti starším, což je jistě významný příspěvek ke zlepšení situace při telefonování a dostupnosti signálu GSM,“ tvrdí Šťáhlavský.
Zároveň ale dodává, že repeatery zesilují signál, který je vně vozů. A v místech, kde pokrytí jednoduše není, není co zesílit. Je tedy na operátorech, aby zajistili lepší pokrytí železničních koridorů. Ti se zavázali, že do roku 2019 musí pokrýt polovinu tratí a do roku 2021 všechny.
RegioJet: S příjmem signálu větší obtíže nemáme
RegioJet zesilovače kupovat neplánuje. „Na našich vlacích používáme vozy klasické stavby s dostatečným podílem zasklených a propustných ploch, nemáme větší obtíže s příjmem mobilního a datového signálu,“ uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
Co se týče wi-fi, všechny vozy jsou vybaveny soustavou vnějších drážních antén, které přijímají datový signál – a to kombinovaně od více operátorů tak, aby byl příjem co nejsilnější.
„S ohledem na vnější umístění antény pro příjem dat nemá na toto stavba vozu a použitý materiál žádný vliv. Navíc technologie jsme aktuálně upgradovali, takže připojení je silnější. Obtíže a zpomalení nastávají pouze tam, kde není trať dostatečně pokrytá signálem mobilních operátorů,“ dodal Ondrůj.
Takovým úsekem je například Choceň – Ústí nad Orlicí nebo Česká Třebová – Zábřeh na Moravě, kudy trať prochází oblastí s menší hustotou osídlení a také tunely.
Společnost Arriva, která vypravuje spoje z Prahy do Benešova a do Trenčína, také projíždí místy, kdy cestující signál nemají. Co se týče wi-fi, signál přijímá na stanovištích strojvedoucího. „Abychom kvalitu internetového připojení ještě trochu vylepšili, plánujeme umístění menší antény přímo na střechu soupravy,“ uvedl vedoucí provozu Arriva vlaky Jindřich Vlčínský.
S e r u Pendolino-ostuda a problém kam se podíváš