Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Ženy za volantem zmatkují, muži divočí. Známe čísla o smrti na silnicích

Autor: sou - 
8. března 2016
14:55

I přes pomalejší nebo zbrklé reakce tvoří ženy pouze čtvrtinu obětí dopravních nehod v rámci Evropské unie. A podobné je to i v Česku. Podle dopravního experta Romana Budského nicméně ženy nadprůměrně bourají v křižovatkách kvůli špatnému vyhodnocení situace. Muži jsou oproti nim mnohem agresivnější, častěji porušují dopravní předpisy a končí v nemocnicích s vážnějšími zraněními.

Žen je v populaci Evropské unie 51 procent a tvoří téměř polovinu osob s řidičských průkazem. Při smrtelných dopravních nehodách je jejich podíl ale jen čtvrtinový. Vůbec nejméně ženských obětí je na Kypru a v Itálii, a to zhruba 21 procent. Naopak nejvíc jich pak je v Dánsku, Irsku a Nizozemsku, kde je počet usmrcených žen při dopravních nehodách 44 procent.

Nejvíce umírají malá děvčata

Nejohroženější skupinou jsou dívky do 9 let, které tvoří v celkovém počtu ženských obětí dopravních nehod zhruba dvě pětiny. S rostoucím věkem úmrtnost klesá, až od věku 60 let podíl usmrcených žen začíná opět citelně narůstat. 

„Ženy se v průměru dožívají vyššího věku než muži. Jejich podíl na populaci seniorských ročníků tak vzrůstá. Seniorky méně často usedají za volant, spíše se pohybují jako chodkyně či cyklistky,“ řekl Blesk.cz expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Ženy oproti mužům mnohem častěji umírají v automobilech. Ne jako řidičky, ale jako pasažérky. Také podíl usmrcených chodkyň je oproti mužům zřetelně vyšší. Na motorkách se ale tento podíl mění a v případě kol je u obou pohlaví vyrovnaný.

„Podíl žen usmrcených jako řidičky, chodkyně a spolujezdkyně je vyrovnaný, vždy dosahuje přibližně jedné třetiny. U mužů je situace výrazně odlišná. Nejvíce jich umírá za volantem či řídítky (70 procent), výrazně méně jako chodci (18 procent) a spolujezdci (12 procent),“ upřesnil Budský.

Problémy mužů? Alkohol a drogy za volantem

Obecně podle něj platí, že ženy řidičky mnohem častěji reaguji buď pomalu, či naopak zbrkle na hrozící nebezpečí. Častěji než muži opomenou provést nějaký ze série potřebných úkonů. Nadprůměrně navíc bourají na křižovatkách kvůli špatnému vyhodnocení situace. U mužů jsou pak jejich jednoznačnou doménou dopravní nehody způsobené nepřiměřenou rychlostí, jízdou v nesprávném pruhu.

„Ve srovnání se ženami jezdí rychleji a agresivněji. V důsledku toho častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění,“ doplňuje Budský. Problémem mužů je také jízda pod vlivem alkoholu a drog.

Ženy mnohem méně porušují bezpečnostní předpisy a méně bourají. Bezpečněji se chovají i jako chodkyně. I když byl ke konci roku 2015 podíl mužů a žen na celkovém počtu řidičů v poměru 44:56, na body“ byl výsledek 82:18 v neprospěch mužů.

Muži se častěji než ženy léčí s frakturami, otevřenými ranami, otřesem mozku, vymknutím kloubu nebo odřeninami. „To vše vypovídá o tom, že nehody mužů bývají závažnější, a to v souvislosti s jejich tendencí jezdit rychle a nejednou i agresivně, dodal Budský.

Podívejte se, jak končí nehody na silnicích:

cantre ( 8. března 2016 19:22 )

kurzové sázení, velmi spolehlivé informace : http://dampres.blogspot.cz/

Zobrazit celou diskusi