Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno 18°C

Vědci vyvinuli test určující biologický věk

Vědci vyvinuli test, který pomůže s určením biologického věku. To se hodí například při transplantaci orgánů.  (Autor: archiv Blesku)
Autor: ČTK -
26. září 2015

Jednoduchý krevní test postačí, aby bylo možno určit, jak rychle dotyčná osoba stárne, jaký je biologický věk orgánů určených k transplantaci a jaká jsou případná rizika během tohoto zákroku. Podle vědců z King's College v Londýně může test, který vyvinuli, také pomoci dopředu určit, komu hrozí větší nebezpečí, že onemocní Alzheimerovou chorobou, i když se u něho zatím neobjevují žádné příznaky. Toto předvídání Alzheimera je zatím poněkud kontroverzní, neboť možná odchylka je stále ještě spíše vysoká. Píše o tom italský deník Corriere della Sera.

"Rok narození osoby, čili její chronologický věk, se využívá při posuzování různých aspektů života této osoby," vysvětluje profesor James Timmons ve studii zveřejněné v časopise Genome Biology. "Přestože se mnozí shodují v tom, že šedesát let neznamená u každého totéž, před naším testem neexistovala jiná reálně věrohodná zkouška, která by umožňovala stanovit biologický věk jedince."

Britští vědci spolupracovali v týmu se švédskými kolegy z Karolinska Institute a americkými vědci z Dukeovy univerzity. Aby potvrdili svou teorii, sledovali 700 sedmdesátiletých zdravých dobrovolníků. Zjistili, že se jejich biologický věk může pohybovat mezi šedesáti a osmdesáti lety. Rozlišili 150 genetických znaků přítomných v krvi, které použili jako vzorek, jenž jim umožnil vytvořit jakési "skóre" stárnutí pro typického pětašedesátníka, kdy vyšší hodnoty značily osobu biologicky mladší než je její chronologický věk, a naopak nižší "skóre" platilo pro osobu starší než je její skutečný věk.

"Tento jedinečný krevní test prokázal, jak jsou dvě oblasti mozku spojené s demencí regulovány stejnou skupinou molekul. To může přispět k urychlení diagnózy nemoci a může nám to pomoci lépe pochopit důvod, proč jsou někteří jednotlivci více než jiní náchylní k takovým zdravotním předpokladům, které jsou spojeny se stárnutím," uvedl profesor Timmons ve své analýze.

Je však třeba zdůraznit, že test je zatím v počáteční fázi a že by mohl být dán k dispozici dalším badatelům v příštím roce. Všeobecní lékaři a nemocnice, kteří by podle britských vědců měli mít volný přístup k těmto testům, by měli dostávat k testům povolení od státních zdravotnických úřadů. Ty by měly ještě jednat o etických otázkách spojených se sdělováním tak delikátních a osobních informací.

Aktuální dění

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.