Názor experta: Jak může zmizet letadlo? Pátrání po malajském boeingu pokračuje

Autor: Petr Šour - 
11. března 2014
06:10

Jak je možné, že se v dnešní době, plné nejkvalitnějších technických vychytávek, ztratí beze stopy dopravní letadlo s 239 lidmi na palubě? Udivuje to i české odborníky.

Uběhly už víc než tři dny od chvíle, kdy Boeing 777 zmizel z radarů během první hodiny letu z malajsijského Kuala Lumpuru do čínského Pekingu. Od Francie po Austrálii a Čínu rodiny a přátelé procházejí obdobím mučivého čekání na zprávy o osudu letu MH370. Po troskách letadla pátrá 34 letadel a 40 lodí s posádkami z 10 zemí. Jenže zcela bezvýsledně.

Jak je to možné? „Sám si nad tím lámu hlavu a vůbec to nechápu...,“ kroutí hlavou Bleskem oslovený šéf vojenské části Řízení letového provozu v pražské Ruzyni David Bidlo (45).

Záleží na pokrytí

„Vysílače, které má každé letadlo na palubě, v případě havárie vysílají nouzový signál. Takže nechápu, proč ho nikdo dosud nezachytil. Záleží ale také na tom, jaké je v té oblasti pokrytí a jak kvalitně jsou záchranné jednotky vybaveny, aby byly schopny signál zachytit. Tísňový signál, který by mělo to letadlo vysílat, by měly monitorovat i lodě, které po něm pátrají,“ řekl Blesku Bidlo.

Neobstojí ani stále častěji nabízené vysvětlení, že letoun roztrhala masivní exploze nastražené bomby vysoko nad zemí.

Co černé skříňky?

„Černé skříňky jsou vyrobeny tak, aby přežily i výbuch bomby. Musí vysílat stále. Signál by možná nedosáhl z hloubky 11 km, ale tak hluboké moře v místech zmizení toho letu není,“ dodal odborník.

6 nejčastějších teorií

Turbulence: Extrémní turbulence vzduchu by udělaly letadlo neovladatelným. V době a na místě zmizení letu ale panovalo perfektní počasí. Nicméně i za pádem letu Air France v roce 2009 byly turbulence.

Únos: Nejnovější varianta vyšetřovatelů. Navedla je k ní zpráva, že se letadlo nad oceánem začalo otáčet a zřejmě se chtělo vrátit na místo odletu.

Poškození/porucha letounu: Dvanáct let starý boeing měl před dvěma lety nehodu při pojíždění v Šanghaji, kde se spodní částí stroje srazil s airbusem. Roztrhl se od špičky křídla a musel být dlouze opravován.

Teroristický útok: Pokud jde o letecké havárie, vždy se bere v úvahu možnost terorismu. Jedním z ukazatelů by mohlo být, že dva cestující byli na palubě s pasy, které byly dříve ukradené.

Selhání dvou motorů: V roce 2008 šel jiný Boeing 777 na nouzové přistání, když oba motory ztratily tah. Od té doby byly motory důkladně revidovány a takové selhání by jistě ponechalo dostatek času na tísňové volání.

Sebevražda pilota: Pilot mohl cestující záměrně vrhnout do náruče smrti. Vysoce nepravděpodobný scénář, ale stejná věc se stala loni v listopadu v Namibii.

Co je zatím jisté?

Poslední kontakt pilota: Po hodině letu asi 120 mil od malajsijského Kota Bharu. Letělo ve výšce 10 668 m.

Změna kurzu: Zprávy z radarů naznačují, že se letadlo mohlo odklonit od plánované trasy a vracet se do Kuala Lumpuru. O to větší území se prohledává.

Záhadní pasažéři: Nejméně dva, ale možná až čtyři pasažéři cestovali s kradenými doklady. Je možné, že šlo o teroristy.

Nemají trosky: Jak se ukázalo, olejová skvrna na moři a několik plovoucích předmětů nemají se ztraceným letem souvislost.

Pátrání pokračuje: Pátrají týmy 10 zemí, od Austrálie po USA. „Budeme hledat, dokud letadlo neobjevíme,“ slibují Malajsijci.

Video Přelet nad vietnamským mořem: Do pátrání po malajsijském letadlu se zapojilo i vietnamské námořnictvo - Reuters
Video se připravuje ...

rolpa ( 11. března 2014 09:46 )

Pádem na mořskou hladinu se ocitlo v trychtýři který ho vtáhnul ke dnu.

rolpa ( 11. března 2014 09:07 )

Letadlo mohl vcucnout ke dnu podmořský vír poté co se stalo neovladatelné .

zlymikes ( 11. března 2014 08:53 )

Výsledkem bude,že ho sestřelil KIM

itartas ( 11. března 2014 08:40 )

Jak může zmizet letadlo? Co toto má zase znamenat...

sevgili ( 11. března 2014 08:02 )

Mas pravdu...u kramnyho 4 veze a zitra jich bude mozna jeste vic

Zobrazit celou diskusi