Pátek 25. září 2020
Svátek slaví Zlata, zítra Andrea
Zataženo, déšť 16°C

Bída a děs: To jsou billboardy českých kandidátů na prezidenta

Autor: simao, ČTK - 
6. prosince 2012
18:39

11. a 12. ledna poprvé vyjdeme k prezidentským volbám. Přímá volba, to tu ještě nebylo! Kdo by ale čekal nějaké velkolepé kampaně prezidentských kandidátů, musí být zklamán. A to i při pohledu na předvolební billboardy.

Při pohledu na americké prezidentské volby mohou čeští voliči blednout závistí. Takhle pompézní kampaně opravdu čekat nemůžeme. Na druhou stranu Obamu jeho druhá prezidentská kampaň přišla skoro na 900 milionů dolarů a jen polovina z toho padla na nákup inzertního prostoru.

Na českých kampaních je však zatím snaha ušetřit patrná více, než dost. Zlaté české ručičky sice mnohdy dokážou vytvořit více muziky i za málo peněz (s výjimkou předražených státních zakázek), jenže v prezidentských kampaních se zatím projevuje v řadě případů značná dávka nezkušenosti, amatérismu a mnohdy i nedostatku tvůrčí invence.

A šetří se i sliby. Vybrat si budoucí hlavu státu jen na základě dosavadních kampaní by však byl pořádný oříšek.

Sliby, chyby. Zvlášť ty předvolební

Kampaně se totiž zatím omezily především na nic moc neříkající, uniformní billboardy a reklamy, na kterých se kandidáti bojí říct cokoli zavazujícího.

Nabubřelých předvolebních slibů, na jaké jsme zvyklí od politických stran, jsme se zatím (naštěstí) nedočkali. Ale ani jakýchkoli jiných zajímavých sloganů.

Jistou omluvou může snad být, že český prezident má přece jen poněkud omezené pravomoci. Přesto to vypadá, jako by se kandidáti báli sami sebe výrazněji prezentovat.

"Spravedlivý stát je možný," hlásá třeba kandidát opoziční ČSSD Jiří Dienstbier. Ano, možný je, ale kudy k němu cesta vede, to nikdo netuší. A Dienstbier radu nepřináší. Svými slogany neoslnili ani Vladimír Dlouhý ("Respektovaný ekonom, prezident do nepohody"), či Přemysl Sobotka ("Naše země, naše svrchovanost"). Nic neslíbili, nic moc vlastně neřekli...

Fischer jako komunista

To je ostatně problém i jednoho z hlavních favoritů volby Jana Fischera. "Podpořte mou kandidaturu," říká otevřeně, ale také značně opatrně. Jeho slogan tak alespoň působí jako apel a snaží se burcovat lidi, aby k volbám vůbec dorazili.

Fischerovi však přidělal vrásky na čele jeho neoficiální billboard, který "ozdobil" pražské ulice. Na něm stojí: "Ti nejschopnější byli v KSČ." Poukazuje na Fischerovu komunistickou minulost, kdo za ním stojí, není jasné.

Kde domov můj? Zde! Ale Zeman se polepšil

"V politice nejvíce postrádám zdravý selský rozum," hlásá oproti tomu Karel Schwarzenberg. A není sám, kdo si to myslí. Kníže však zapomíná, že i on je součástí české politické scény a současné vládní garnitury - a jeho TOP 09 se podílí na vládních rozhodnutích, nad kterými zůstává opravdu rozum stát.

"Zde domov můj," pak vykřičel do světa Miloš Zeman s pozadím své Vysočiny. A příliš kladných bodů za tuhle slovní hříčku ani podobu billboardu také nesklidil.

Protože by však Zeman rád vyměnil klid své pastoušky za hradní komnaty, Zemanův tým zapracoval a přišel s novou verzí: "Váš hlas bude vždy slyšet," říká nyní Zeman a svým poněkud hůře čitelným psacím písmem dodává: "Neskloním hlavu před mocnými." Za sebou má tentokrát místo milované Vysočiny dav lidí, což však trochu připomíná nápad, se kterým před ním přišel Dienstbier.

Okamura na billboardech není, kampaň platí ze svého

Zemana a Dienstbiera však kromě podobných billboardů spojuje i jedna věc. Vyrazili požádat vedení KSČ, aby je podpořilo. Komunisté nemají oficiálního kandidáta, zato mají poměrně dost věrných voličů. To si ostatně uvědomuje i Tomio Okamura, který se možná právě proto pustil nedávno do obhajoby komunismu.

Okamura však také musel řešit jistý problém. Česká pobočka neziskové organizace Transparency International (TIC) ho uvedla jako kandidáta, který má nejméně transparentní kampaň ze všech. Tedy že není jasné její financování.

"Nezveřejnili téměř nic, nebo informace byly velmi špatně dohledatelné," prohlásil šéf TIC na adresu kampaní Okamury a Jany Bobošíkové, která se umístila hned za ním. Reakce vedení Okamuraova volebního týmu na sebe nenechala dlouho čekat.

Okamura si prý svou předvolební kampaň platí tařka celou z vlastní kapsy. "Tomio hradí 99 % nákladů ze své kapsy. A placená kampaň v podstatě není - nemáme ani bilboardy, ani letáky, ani inzerci," uvedl šéf Okamurova volebního štábu Jaroslav Novák Večerníček. A vysvětlil tak i to, proč Okamura na rozdíl od jiných kandidátů není na billboardech pro jistotu vůbec.

tomik007 ( 7. prosince 2012 02:30 )

Dinsbira je v podstate jakysi pretreny Marek Benduj...

vary ( 6. prosince 2012 21:03 )

Prezident= přeplacená hvězda.

vary ( 6. prosince 2012 21:01 )

 Koho zajímají nějaký billboardy? Seru na ně. Kdo jim to zaplatí? No lidi.

moiaza ( 6. prosince 2012 20:22 )

Přesně tak. To nejsou kandidáti na prezidenta. Je to opravdu banda zoufalců toužících po moci.

tomik007 ( 6. prosince 2012 19:53 )

presne tak: vydela miliony - ale odejde s miliardami... lepsi nezli kouzelnik zhito

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud