Audio: Volání o pomoc z letadla, ve kterém zemřel pilot

Pilot Jaroslav Váňa (†58) zemřel při cestě z Varšavy, toto je archivní snímek
Pilot Jaroslav Váňa (†58) zemřel při cestě z Varšavy, toto je archivní snímek  (Autor: facebook.com)
Autor: Sandra Apostolidisová - 
16. února 2012
18:03

Mayday, mayday, mayday! Těmito slovy začíná poslední hlášení z kokpitu letounu ATR během středečního letu z Varšavy. Poté, co kapitán letadla Jaroslav Váňa (†58) upadl do bezvědomí, oznámil druhý pilot řídicí věži stav nouze, aby mohl na ruzyňském letišti přistát přednostně. Váňu se ale ani přesto zachránit nepodařilo.

Blesk.cz získal nahrávku komunikace mezi pilotem a řídicí věží. Ta ukazuje, že druhý pilot postupoval přesně podle předpisů a dramatickou situaci zvládnul na výbornou, takže bezpečnost cestujících nebyla ani na moment ohrožena. Šéfredaktor informačního serveru pro piloty Aeroweb.cz Vojtěch Novotný pro Blesk.cz vysvětlil, co jednotlivé repliky znamenají.

Druhý pilot říká: „Mayday mayday mayday CSA77E I have captain incapacitation now holding above ARVEK“.

Znamená to: MAYDAY – tím se zahajuje zpráva o stavu nouze. CSA seven seven echo – volací znak letadla. Captain incapacitation – fráze vyjadřující, že kapitán má problém a nemůže řídit letadlo, v letadle je jen jeden pilot, který může pilotovat.

Druhý pilot říká: "Now holding above ARVEK."

Znamená to: Právě „holdujeme“/vyčkáváme nad bodem ARVEK.

Řídicí věž mu odpovídá: „Rozumím, pokračujte pravou zatáčkou a klesejte do letové hladiny 120“.

Video  Komunikace mezi letadlem a letovým dispečerem po kolapsu kapitána  - Reprozáznam Facebook
Video se připravuje ...

 

 

 

12356 ( 16. února 2012 22:16 )

Aha, ja jsem myslela, ze ji zavreli, protoze v te podobne, diskutovali primitivove.

hofihofi ( 16. února 2012 19:42 )

Nikam, je zde, jen neni o cem diskutovat, to jsou fakta nic jineho a smutne, to se stava, delal co mohl.

12356 ( 16. února 2012 19:12 )

 kam se podela diskuze?

Zobrazit celou diskusi