Pilot hrdina: To on zachránil 231 lidí!

Autor: šim, vk - 
2. listopadu 2011
16:42

Po úterním mistrovském přistání Boeingu 767, který měl nefunkční podvozek, má Polsko nového hrdinu. Stal se jím pilot Tadeusz Wrona, podle nějž bylo dokonce vytvořeno i nové heslo pro piloty: Lítej jako orel, přistávej jako vrána! (wrona v polštině znamená vrána).

Poklidný let z New Yorku se stal bojem pilotů o záchranu životů 230 cestujících na palubě. Stroj aerolinek LOT musel kvůli komplikacím s podvozkem dosednout »na břicho«. Pilot Tadeusz Wrona více než hodinu kroužil nad Varšavou, než vůbec mohl tento riskantní manévr za doprovodu dvou stíhaček F-16 provést.

„S Boeingem 767 jsem letěl více než 500krát. Nikdy jsem s ním neměl žádné problémy,“ řekl Tadeusz Wrona ve středu na tiskové konferenci. „Až do konce jsem věřil, že se podaří podvozek nakonec vysunout,“ dodal pilot, který skvělým manévrem a zachováním naprostého klidu zachránil přes dvě stovky lidí.

Dcera pilota: Jsem na otce hrdá

Nouzové přistání obřího dopravního letadla sledovala s napětím v televizi v přímém přenosu také jeho dcera Natálie (21). "Jsem na svého otce hrdá. Neměla jsem pochyby, že by to táta nezvládnul. Věděla jsem, že lidé jsou v jeho rukou v bezpečí," nechala se slyšet dojatá Natálie.

Slova chvály zazněla i z úst cestujících. „Všichni mu moc děkujeme, jsme mu vděční za své životy. Odvedl skvělou práci. Modlila jsem se za něj, aby v té chvíli neztratil kontrolu. Bylo to děsivé,“ řekla Teresa Kowalik s tím, že během manévru pilot s pasažéry několikrát hovořil, aby je uklidnil.

Hladké přistání k nerozeznání od přistání s podvozkem

Pocity úzkosti lidí na palubě se mísily se strachem. Když stroj dosedl na plochu, podle výpovědi některých pasažérů téměř nebylo znát, že je s letadlem něco v nepořádku. Jiskry, které způsobilo tření železného kolosu o asfalt na ranveji, a plameny, které vyšlehly z jednoho z motorů, většina cestujících skoro nezaznamenala.

Během přistávacího manévru museli cestující následovat pokynů letušek, sklopit hlavu mezi kolena. Když stroj dosedl do speciální pěny, která pokrývala přistávací plochu, na potlesk pilotům nebyl téměř čas. Cestující museli okamžitě nouzovými východy opustil letoun. Na ploše čekali záchranáři i hasiči, kteří měli plné ruce práce se zlikvidováním požáru pravého motoru, který se vznítil třetím o ranvej.

Podobný husarský kousek se povedl před dvěma lety i americkému pilotovi Chesleymu Sullenbergerovi. Ten svou duchaplností zachránil 155 lidí na palubě poté, co se strojem nouzově přistál na newyorské řece Hudson.

evita2 ( 3. listopadu 2011 09:20 )

Kdyby se všichni ti lidi v letadle uškvařili, tak by se urputně zjišťovalo, kdo za tu technickou závadu může. Když to pilot zvládl, což vůbec nemusel, je ticho po pěšině. Jen doufám, že se věc vyšetří a nezamete se to pod koberec.

vivienne ( 2. listopadu 2011 23:12 )

Přečtětě si, jak se vyjádřil k tomuto přistání "Sully." Řekl, že by si asi neporadil a měl štěstí, že to přistál na řece Hudson.Že se tohle nedá vůbec důkladně naučit na trenažérech! Kpt.Wrona si tuto situaci na nich vyzkoušel 10x. Podle něj byla nejtěžší poslední fáze - v důsledku tření a vysoké teploty mohlo dojít k nebezpečné situaci. Oddechl si teprve, kdy mu bylo sděleno, že lidé byli evakuováni.

lynx ( 2. listopadu 2011 21:50 )

Jak vidno zříti, někteří polští piloti opravdu umí létat a dokonce i přistávat. To, co předvedl pa Wrona, byl mistrovský kousek.

arapa ( 2. listopadu 2011 20:29 )

nevím kdo z vás kdy řídil letadlo že se tak odborně vyjadřujete. chápu že výtky k řízení reketoplánu taky budete uměšt. nevím, zda jste vy komentátoři řídili něco složitějsího ne trakař. pochybuju!, jinakb byste tak debilní komenty neměli

jman ( 2. listopadu 2011 20:04 )

Pilot si zasluzi obdiv, ale porovnavat sa to neda to s tym co dokazal Sullenberger pred 2 rokmi. On stratil po starte oba motory a pokym plachtil sa musel rozhodnut kde a ako pristane a vybral si rieku Hudson. Pristavanie bez podvozku na pene je oproti tomu skoro rutina.

Zobrazit celou diskusi