Blesk to spočítal: Karlův most stojí 1,5 miliardy!
Nedávné zablokování majetku hlavního města Prahy exekutorem ještě spousta lidí nerozdýchala. Opravdu mohl Karlův most či Staroměstská radnice a spousta dalších nemovitostí skončit v dražbě? A byl exekutor, který historické památky nezměrné hodnoty zablokoval pro pouhých 163 tisíc dluhu, při smyslech?
Exekutor Ondřej Hanák (38) zablokoval hlavnímu městu miliardový majetek. Kdoví, kdyby magistrát nenapravil chybu své úřednice a okamžitě neuhradil dlužných 163 tisíc, mohl skončit velký kus české historie v dražbě.
Jak to bylo?
Městský soud v Praze vydal usnesení zavazující magistrát k úhradě dluhu už v říjnu loňského roku. Protože ale jistá úřednice nepracovala, jak měla, převod peněz se nekonal. Bytové družstvo z Prahy 6 se tedy obrátilo – kvůli vymožení dlužné částky – na doktora práv Hanáka a ten nařídil majetek Prahy 4. ledna zablokovat. První krok k možné exekuci byl učiněn.
Dnes je Hanákova kancelář nedobytná. Nechává za sebe hovořit sekretářku. „Pan doktor by si zcela jistě nepřál s vámi hovořit a informace o ničem podávat nebude,“ tvrdí buď jasnovidná, nebo Hanákem instruovaná dáma v jeho předpokoji.
Ona i její zaměstnavatel musí mít v těchto dnech nejspíš hroší kůži. Jak ale řekl jeden z Hanákových kolegů, který ho dobře zná: „Za prachy, které má z každé nařízené exekuce, mu to určitě stojí.“ Minimální odměna exekutora je 3000 korun, pokud má zabavený majetek cenu do tří milionů, dostane z něj už patnáct procent. V případě vyšších, i miliardových částek se podle tiskové mluvčí Exekutorské komory Petry Báčové odměna snižuje až na setiny procenta. Mluvčí zároveň tvrdí, že exekutor Hanák fakticky zafungoval jen jako pošťák. „Jeho povinností bylo doručit rozhodnutí exekučního soudu všem institucím – včetně katastru. K ničemu dalšímu nedošlo.“
Peníze za dějiny?
Jak se vlastně dá vyjádřit hodnota Karlova mostu, který exekutor Hanák, spolu s dalším majetkem Prahy, tzv. zablokoval a z jehož teoreticky hrozící dražby by mohl profitovat?
Řečeno jasně – hodnota Karlova mostu se nijak vyčíslit nedá. Zdeněk Chudárek ze Státní památkové péče, Petra Hoftychová z Galerie hl. m. Prahy, soudní znalec v oboru historických památek Jiří Musálek i Pavel Reis ze Sdružení pro ochranu a rozvoj historického dědictví Česka odmítli byť jen spekulovat o peněžité částce.
Shodli se na tom, že to je ve vztahu k této národní kulturní památce naprosto nemožné. „Hodnota Karlova mostu přece není jen v materiálu, z něhož byl postaven,“ řekl Zdeněk Chudárek. „Je nadčasová, neměřitelná, je to součást našich dějin. Leda že by došlo k jeho vydražení, pak by se nějaká suma asi objevila. Ale to je natolik fantasmagorické, že o tom mluvit odmítám.“
Něco přece jen lze
Jistým vodítkem, které by mohlo pomoci při pokusu o stanovení ceny Karlova mostu, mohou být jeho opravy. Když ho v roce 1890 poničila povodeň, financoval jeho obnovu známý mecenáš Josef Hlávka. V archivu Prahy jsou dodnes doklady o částkách, které za dva roky oprav vynaložil. „Tři pobořené oblouky postavili fakticky znovu za 334 411 zlatých,“ říká archivář Václav Ledvinka. „Zabezpečení starých pilířů včetně základů přišlo na dalších 110 000 zlatých. Jiné údaje neexistují.“ V tom není zahrnuta cena lidské práce, v té době mimořádně laciná. Kvalifikovaný kameník vydělal zlatku denně a pohodlně z ní vyžil. Průměrný plat dnešního zručného kameníka je zhruba 25 000 korun. V dnešních poměrech by tedy – při přepočtu spotřebního koše a dodržení tehdejších i nynějších cenových relací – mohla cena Karlova mostu (teoreticky a velmi přibližně) činit půldruhé miliardy korun. Pokud by exekutor získal na odměně za jeho exekuci pouhou setinu procenta, přišel by si na sto padesát tisíc korun.
A to už – rovněž teoreticky a velmi přibližně – zřejmě exekutorovi Hanákovi stálo za to, udělat ze sebe hlupáka před celým národem. I když nic protizákonného neprovedl. Tak už to u nás chodí.
Jak jsme došli k ceně mostu
Tři mostní oblouky postavené po povodni v roce 1890 znovu stály 334 441 zlatých. Karlův most jich má šestnáct, stály by tedy 1 783 685 zlatých. Kameník tehdy bral zlatku za den, což by dnes bylo cca 830 korun. Při porovnání tehdejších a dnešních relací, ceny práce, materiálu apod. by se cena Karlova mostu mohla - bez jeho historické, kulturní a jiné hodnoty - přiblížit půldruhé miliardě korun. Vždyť jen oprava mostovky této památky od srpna 2008 do října 2009 přišla Prahu na 299 708 977, 57 korun, včetně DPH.
ve Zlate ulicce se vybira vstupne? Si delas ze me kozy. Od kdy????