Neděle 15. září 2024
Svátek slaví Jolana, zítra Ludmila
Zataženo, déšť 14°C

Jak se jezdí žlutým RegioJetem a jak s Českými drahami

Autor: Sandra Apostolidisová, Kbali - 
24. září 2011
14:03

Šedivé pražské hlavní nádraží v pátek ráno zežloutlo. Na první cestu pro veřejnost vyjel RegioJet Radima Jančury. Vlak na trase Praha–Havířov byl už několik dní předem beznadějně vyprodán. Blesk se společně s prvními cestujícími svezl do Pardubic. A zpátky to pro porovnání zkusil s »osvědčenými « Českými drahami. Nutno říct, že ty ze srovnání nevycházejí zrovna nejlépe…

Společně s redaktory Blesku nastoupilo do zářivých vagonů několik desítek lidí, včetně školáků, kteří měli první oficiální jízdu s RegioJetem zdarma. Širokým úsměvem všechny přivítaly pohledné »vlakušky « v sytě růžových stejnokrojích. Ve stejném odstínu měl košile i pánský personál, a dokonce i samotný Jančura, který nám během cesty dělal společnost.

Proč zrovna růžová?

„Vlaková nádraží jsou hrozně pochmurná. Řekli jsme si, že je potřeba to prostředí nějak rozsvítit. Navíc růžová slečnám sluší a ani pánové v ní nevypadají špatně,“ vysvětloval nám.

Místa jsme dostali v prvním vagonu. „Tyhle vagony jsou naše nejhorší, za tři měsíce půjdou do šrotu. Používat se budou maximálně pro posilové spoje. Ve výrobě už máme vagony nové,“ upozorňoval šéf RegioJetu. My jsme ale žádné nepohodlí nezaznamenali. Stejně jako ve žlutých autobusech Student Agency, tak i ve vlacích je samozřejmostí denní tisk a káva zdarma.Novinkou je čaj z čerstvé máty – i ten dostane jako pozornost každý cestující.

Cesta z Pardubic zpět do metropole už tak příjemná nebyla. Malá kupé pro osm lidí, posprejované sedačky a o záchodech škoda mluvit. Naštěstí byl v ranních hodinách vlak poloprázdný, takže s nedostatkem místa jsme problém neměli. Otestovat jídlo ve vlaku ČD se nám ale nepodařilo, v našem spoji zcela chyběl jídelní vůz i bufet, nemohli jsme si proto dát ani nic k pití.

Kávu jsme naštěstí v RegioJetu »nafasovali« s sebou. Ačkoliv i Jančurovy vlaky jsou stroje staré a z druhé ruky, po rekonstrukci by to do nich člověk neřekl. U ČD je bohužel na první pohled vidět, že do vlaků dlouho nikdo neinvestoval ani korunu.

Za plus se dá považovat nulové zpoždění, dráhy z Pardubic vyjely přesně na čas a ani na trase nedošlo k žádnému zdržení. Za hodinku a čtvrt jsme tak opět vystupovali na nádraží v Praze. Ano, České dráhy vás do cíle dovezou taky, jen je to o poznání horší zážitek.

Kupé

ČD

k k | Pavel Hofman

Typické kupé ČD – neoddělené sedačky, minimum prostoru pro osm cestujících. Sedí-li někdo proti vám, šťoucháte do sebe koleny. Koš v našem kupéčku se neustále místo svrchu otevíral zespodu, takže z něj odpadky padaly na zem.

RJ

k k | Pavel Hofman

V »nejhorším« kupé RegioJetu najdou cestující šest prostorných kožených sedaček s opěrkami na ruce, výsuvné stolky, úložný prostor a velká zrcadla. I když sedí pasažéři naproti sobě, mezi koleny jim zbývá ještě pohodlných zhruba 60 centimetrů místa.

Otevřený vagon

ČD

k k | Pavel Hofman

Sedačky stojí naproti sobě. Měly by sloužit dvěma cestujícím, tato představa je ale velmi ambiciózní. Pokud nejste vyloženě štíhlí, budete mít s minimem místa problém. Kožené polstrování je místy poškozené, pokreslené. Na podlaze linoleum.

RJ

k k | Pavel Hofman

Stejné kožené sedačky jako v kupé – většina po dvou nebo jednom za sebou. Některé jsou i naproti sobě. Před každou sedačkou je k dispozici výklopný stoleček s držákem na pití. Podlahu pokrývá koberec v černé barvě.

Toalety

ČD

k k | Pavel Hofman

Klasické vlakové WC, jak ho zná asi každý. Stísněný prostor, keramická mísa i umyvadlo. Papírové ubrousky jsou zde také, ale místo vedle umyvadla visí nesmyslně vedle záchodu. A vůbec tu všechno působí tak nějak ošuntěle.

RJ

k k | Pavel Hofman

Na to, že jde o vlak, je toaleta nečekaně prostorná. Záchod i umyvadlo z nerezu, samospouštěcí kohoutek na fotobuňku a papírové ubrousky na ruce. Nechybí skleněná váza s umělou orchidejí. Od pondělí tu prý bude hrát i hudba.

Občerstvení ve vlacích a jejich ceny najdete ZDE

mim33 ( 25. září 2011 16:34 )

Kdyby autor článku vyzkoušel všechny vlaky ČD, tak by zjistil, že v katastrofálním stavu je jich před devadesát procent.

mim33 ( 25. září 2011 16:28 )

Jančura měl zájem i o ztrátové (= vysoce ziskové, protože dotované) krajské spoje. Na to, proč tu dál budou mít monopol ČD, které si pletou převoz lidi a dobytku, se zeptejte krajských hejtmanů.

mim33 ( 25. září 2011 16:25 )

Okénka jsou otevřít, pokud nejsou zaseklá - v rozpadajících se vlacích ČD nic výjimečného. I když se náhodou podaří otevřít, často se samy při prvním drncnutí vlaku zase zavřou. A tak bývá ve vlacích ČD v létě nesnesitelné vedro, v zimě občas taky, protože bývá přetopeno nebo jind naopak člověk mrzne, protože nefunguje topení vůbec. A úchylná záliba v počmáraných léty zašlých sedačkách? Asi budete mít podobnou i doma na ubytovně.

mim33 ( 25. září 2011 16:16 )

Většímu počtu vlaků zase odpovídají větší příjmy a v případě ČD taky obrovské dotace. Bohužel místo obnovy vozového parku se desetiletí jen rozkrádaly. Proto jsou ČD tam, kde jsou.

mim33 ( 25. září 2011 16:09 )

Ocení to naopak každý, kdo na tvého psa není zvědavý.

Zobrazit celou diskusi