D8 se letos měla otevřít, někde se ještě nekoplo!
Letos se mělo začít jezdit po dokončené dálnici D8 z Prahy do Drážďan. Už teď je ale jasné, že zbývající šestnáctikilometrový úsek spojující Lovosice a Řehlovice na Ústecku hotov nebude. Zpoždění stavba nabrala kvůli několika desítkám žalob ekologických aktivistů.
Nestaví se na 4730 metrech. Někde, jako například pod Lovošem, kvůli biotopu. Je tam starý sad, k jehož vykácení udělilo ministerstvo výjimku. „Děti země se odvolaly a u soudu uspěly. Ředitelka CHKO vydala další výjimku, musíme ale čekat, až nabude právní moci,“ vysvětlil Pavel Lány z Ředitelství silnic a dálnic, proč mezi Vchynicemi a Opárnem nemohou stavbaři nic dělat. „Stavět načerno si nedovolíme. Jinde by šlo o přestupek. V chráněné krajinné oblasti je to ale trestný čin. Hnal bych do toho své stavbyvedoucí jen tehdy, kdyby všichni dostali předem od prezidenta milost,“ řekl s nadsázkou.
Je proto jasné, že stavba nebude hotova dřív než v roce 2013. Dosud se totiž nezačala stavět klíčová křižovatka v Řehlovicích, na kterou chybí stavební povolení. „Měli jsme ho, Děti země ho ale opět napadly. Stavba přitom bude trvat minimálně třicet měsíců,“ řekl Lány.
Podle Miroslava Patrika z Dětí země je ale chyba jinde. „Nekvalitní projektová dokumentace a pomalé rozhodování úředníků jsou stále hlavními důvody, proč nebude dálnice na konci roku hotova,“ uvedl. Podle něj je viníkem také ten, kdo nereálný termín dostavby D8 určil.
na rozum, že existují lidé, kteří jsou schopni kvůli vlastnímu sebepropagování a ukájení vlastního ega pocitem moci zastavit nebo aspoň zablokovat veřejně prospěšnou stavbu, promrhávat další a další miliardy kvůli zpoždění nebo případným náročnám úpravám. Žiju ve městě na jednom z našich hlavních tahů. Tisíce kamionů denně, nekonečné pomalé kolony osobních aut a nějaký jediný člověk může zastavit stavbu, která by nám strašně ulevila. Když už takoví lidé existují a není jim hanba, pak by se měly změnit zákony.