Vánoce ovládnou plyšáci a pantofle. Větší dárky se hůř skládají do kontejnerů, přístavy nestíhají
Pandemie koronaviru a další faktory letos divoce zamávaly zaoceánskou přepravou. Přístavy nezvládají, chybějí kamioňáci, dopravné mnohonásobně zdražilo. Dovozci tak musejí kalkulovat, jaké zboží nejsnáze nacpou do nedostatkových kontejnerů, takže spíše než pohorky přinese Ježíšek pantoflíčky, tablet místo velké televize, plyšáka namísto dětské kuchyňky, píše Washington Post.
Nábytkářský gigant IKEA proslul nápaditostí, jak stoly, židle, skříně, ba i postele složit do kompaktních krabic, které se vejdou do běžného kombíku nebo SUV. Letos její manažeři využívají tuto expertizu k podobnému úkolu, ale výše v logistickém řetězci: Namísto v osobních autech počítají prostor v ocelových bednách dvacet či čtyřicet stop na délku (6,1, resp. 12,19 metru).
Pro nadcházející zimu tak prioritu dostávají polštáře, přehozy, nádobí, hračky… Zkrátka co zabere málo místa nebo to lze zmačkat. Zato psací stoly, židle a kancelářské potřeby, které se za pandemie hodně prodávaly, mají prozatím červenou. „Je to kalkulace – co potřebujeme právě teď?“ vysvětluje pro Washington Post šéf IKEA USA Javier Quiñones.
Obchod rozhozený pandemií
Lodní kontejner byl donedávna jedním z mnoha koleček ve stroji globálního obchodu, ale letos se stal nedostatkovou položkou. Dovozci musejí revidovat, co skutečně potřebují z Číny a odjinud objednávat – a zda se jim vyplatí si za dopravu připlatit.
Napřed se mezinárodní obchod zasekl covidovými lockdowny, které zastavily výrobu. Čína se ale rychle vzpamatovala a začala zase vyrábět, zatímco Evropané a Američané najednou trávili spoustu času doma. Místo na dovolené, do kin a restaurací se vydávali na internet – nakupovat zboží. Poptávka narostla.
A tak se očekává, že za letošek do USA dorazí 26 milionů dvacetistopých kontejnerů – o 18 % víc než loni. Přitom se nedostává přístavních dělníků, skladníků ani šoférů kamionů, kontejnery i celé lodě tak nabírají zpoždění. .
A v tom fofru není čas nakládat opačným směrem prázdné kontejnery. Například kolem největšího kontejnerového přístavu Británie Felixstowe to vypadá, jako kdyby si obří děcka skládala dvanáctimetrové kostky – kontejnery se tu vrství do několika pater.
„Přístavy jsou stále zahlcenější dovozem a nemají kapacitu posílat prázdné kontejnery zpátky do systému,“ vysvětlila pro BBC Eleanor Hadlandová z dopravně analytické firmy Drewry. „A dovozci chtějí být včas na další zastávce, takže nečekají na tu velkou spoustu prázdných kontejnerů, které je potřeba vrátit do Asie.“
Lodě čekající před přístavem Los Angeles:
V měsících před Vánoci jsou logistické špičky v USA i Evropě samozřejmostí, ale podle Hadlandové letošní extrém s Novým rokem jen tak neskončí. „Lidé si začínají objednávat věci s daleko větším předstihem, než dělali před covidem,neboť si nemohou být jistí, jak dlouho to zboží do země poputuje. Příští rok uvidíme spoustu tradičních letních produktů, jako třeba grily a zahradní nábytek, daleko dříve,“ vysvětluje s tím, že problémy v dopravě očekává po celý příští rok.
Podle Nielse Larsena z vedení globální logistické firmy DSV se pro nynější nedostatky pracovníků po celém světě zasekly tři miliony kontejnerů. Začátkem listopadu čekaly po celém světě na vyložení tři stovky velkých kontejnerových lodí, odhadoval Soren Skou, šéf Maersku, největší firmy v branži – přepravuje skoro pětinu všech kontejnerů světa. Jen před Los Angeles, kudy do USA proudí velká část čínského dovozu, kotvilo osm desítek kontejnerových obrů, uvedl pro BBC Skou. Jedna loď pobere 10-15 tisíc kontejnerů, ty největší až 24 tisíc. Přístav Los Angeles tedy nasadil nonstop provoz, ale dostatek pracovníků není snadné zařídit.
Ještě nedávno nebyl obchod mezi Čínou a USA tak nevyvážený, pokud jde o množství zboží. Nazpátek do Asie putoval tříděný odpad k recyklaci, jenže tento dovoz Peking roku 2018 zakázal, a tak se daleko víc kontejnerů musí vracet prázdných, uvádí Financial Times. Kalifornské přístavy už za jejich hromadění začaly udělovat mastné pokuty.
Problémy byly znát už v létě. Americký prezident dokonce v srpnu jmenoval speciálního zmocněnce pro zacpané přístavy, několik ministrů a dalších představitelů se kvůli problému formálně schází. „Některé věci nebudou k dostání,“ varoval podle Reuters v říjnu Bílý dům před vánočními nedostatky.
Zdražená doprava
„Když se kontejner zdraží ze dvou tisíc na dvacet tisíc dolarů, už to prostě pro velké, objemné věci nevychází. Některé oblíbené položky jsem nemohla objednat, jejich doprava je teď příliš drahá,“ řekla Washington Postu Magi Raibleová, majitelka firmy LiteGear BAgs zaměřené na kabelky, zavazadla a módu. A tak nyní z Číny dováží raději látkové tašky přes rameno a pláštěnky než kufry.
V obchodech s elektronikou teď dávají před velkými televizory přednost kompaktním dárkům jako sluchátka či tablety.
Podobné rovnice propočítávají američtí hračkáři, asi 85 % jejich sortimentu se vyrábí v Číně, jak uvádí svaz hračkářů. Šéf firmy Basic Fun Jay Foreman přibližuje svou kalkulaci: Měkkých sběratelských figurek Mash'ems se do jednoho kontejneru nacpe náklad za 150 tisíc dolarů, plyšáků Cutetitos za sto tisíc dolarů – zato hodnota plného kontejneru náklaďáčků je jen 40 tisíc. „Radši teď prodám méně kamionů, než abych musel exponenciálně zdražovat, kamiony prodám zase příští rok,“ vysvětluje Foreman pro CNN. V normálním roce by takové úvahy vůbec nevedl: „Je to automatické, prostě objednáte a přestanete to řešit.“
Dalším řešením je zmenšování balení – byť normálně v hračkářstvích platí, že čím větší krabice, tím lépe se artikl prodává, letos se obaly musí přizpůsobovat drahému dopravnému, vysvětluje Joshua Loerzel, šéf Sky Castle Toys. Někdy též dovozci omezují příslušenství svých hraček. „A o co si já píšu Santa Clausovi?“ uzavírá Loerzel. „Kontejnery, kontejnery, kontejnery!“