Pochyby ve vyšetřování tragického pádu Boeingu: Chyba pilotů či technická závada?

Autor: aste - 
9. listopadu 2025
11:00

Pět měsíců po tragickém pádu letu Air India, při němž zahynulo 260 lidí, si lidé stále kladou otázku, jak to tenkrát vlastně bylo, a tak nyní vyšteřování spíše připomíná spor mezi vinou a odpovědností. Zatímco oficiální zpráva z místa nehody naznačuje chybu pilotů, rodiny obětí debatují spíše o možných technických závadách letounou Boeing 787, uvádí BBC. Do případu se nyní vložil i indický nejvyšší soud, který se právě zesnulého kapitána zastal a vyzval k nezávislému šetření. 

Vyšetřování vede indický úřad pro šetření leteckých nehod (AAIB), zároveň se do něj zapojují ale i americké úřady, protože letadlo a jeho motory byly vyrobeny ve Spojených státech. Zpráva, jenž byla zveřejněna v červenci, vyvolala obrovskou vlnu kritiky, zejména kvůli závěru zprávy, že piloti mohli vypnout přívod paliva do motorů, a tím měl letoun ztratit výšku, tah a zřítit se.

Záznam z kokpitu naznačuje, že krátce po vzletu letounu se jeden z pilotů zeptal toho druhého: „Proč jsi to vypnul?“ Načež druhý odpověděl: „Já ne.“ Spekulace o možné chybě či dokonce o úmyslu se začaly šířit ihned po zveřejnění. Někteří indičtí experti naznačili i možnost sebevraždy.

Proti tomu se ale ostře postavili jiní odborníci a rodiny obětí. Americký právník Mike Andrews, který zastupuje pozůstalé, prohlásil, že piloti byli „neférově a předčasně obviněni“ bez dostatečných důkazů. Podle něj je absurdní vyvozovat závěry z několika nejasných vět z nahrávky. „Letoun takto složitý může selhat na stovkách míst a zjednodušit příčinu na chybu člověka je nespravedlivé,“ uvedl.

Kritika vyšetřování a reakce Air India

Generální ředitel Air India Campbell Wilson trvá na tom, že předběžná zjištění neukazují na žádnou závadu letadla ani motorů. Zdůraznil, že společnost spolupracuje s úřady, ale do vyšetřování nezasahuje přímo.

Naopak Ed Pierson, bývalý manažer společnosti Boeing a zakladatel Foundation for Aviation Safety (FAS) tvrdí, že indičtí vyšetřovatelé se příliš rychle zaměřili na piloty, aby odvedli pozornost od možných technických problémů Boeingu.

„Chtěli co nejrychleji zveřejnit první výsledky, ale tím se dopustili chyb. Osobně si myslím, že pravděpodobnější je technická nebo počítačová závada, ne lidský úmysl,“ uvádí bývalá inspektorka amerického ministerstva dopravy Mary Schiavo a připouští, že zpráva byla uspěchaná, ale zároveň se domnívá, že vyšetřovatelé čelili obrovskému tlaku veřejnosti a médií.

Podle mezinárodních pravidel má být konečná zpráva zveřejněna do 12 měsíců od nehody, v praxi se však často zpožďuje. Do té doby zůstává otázka, zda za tragédii mohou piloti, nebo skrytá technická porucha, stále otevřená.

Video  Fiongal a Jamie Greenlaw-Meekovi se před tragédií s Indií rozloučili v dojemném videu.  - X/@WahChoudhary
Video se připravuje ...

Mirek Dušín ( 9. listopadu 2025 11:41 )

Normál , když jsou mrtví , tak je to vždy chyba pilotů ... 😕

Zobrazit celou diskusi