Pilot vypnul přívod paliva úmyslně? Poslední slova před odchodem z domova a smrtí 260 lidí
Tragická havárie Boeingu 787 Dreamliner společnosti Air India, při níž 12. června v indickém Ahmedábádu zahynulo 260 lidí, vyvolává další otazníky. Vyšetřovatelé zkoumají možnost, že kapitán Sumeet Sabharwal úmyslně nebo omylem vypnul palivové ventily krátce po startu. Přátelé a kolegové se ho však zastávají jako zkušeného a obětavého pilota. Rodiny obětí mezitím viní leteckou společnost i úřady ze zatajování pravdy. Informuje o tom britský deník Daily Mail. Podle něj se ukázalo, že se pilot trápil po smrti matky.
Zkušený indický pilot je momentálně předmětem vyšetřování kvůli podezření, že vypnul palivové ventily letadla, což způsobilo ztrátu energie. Přátelé a kolegové však odmítají, že by byl Sumeet Sabharwal za nehodu odpovědný.
Kapitán Kapil Kohal označil Sabharwala za „hrdinu“ s „jemnou duší.“ „Nikdy jsem ho neviděl zvýšit hlas nebo ztratit trpělivost.“ Navzdory přezdívce „Sad Sack“ (smutný týpek), kterou dostal kvůli melancholickým očím, byl podle něj charismatický a vždy ochoten pomoci.
Podle Daily Mailu přitom pilot slíbil, že se vrátí domů jen několik hodin před odletem na nešťastný let. Vyšetřovatelé nyní zkoumají, zda vypnul palivové spínače, což způsobilo ztrátu motoru, úmyslně, nebo udělal fatální chybu.
Těžce nesl smrt matky
Sabharwal podle přátel těžce nesl smrt své matky v roce 2022. Po její smrti se rozvedl a odstěhoval se z Dillí do Bombaje, aby byl blíž svému 90letému otci.
Přemýšlel i o odchodu z aerolinií, aby o něj mohl pečovat. Podle strážného jeho bytového komplexu, ve kterém Sabharwal žil, Sunila Lokhanda, pilot často navštěvoval otce. Brával ho na procházky a nakupoval pro něj ovoce a zeleninu. Často se o jídlo podělil i se strážným nebo mu dával i peníze na jídlo.
„Prosím, postarej se o tátu,“ byla prý poslední slova pilota před odchodem v osudný den. „Brzy se vrátím,“ měl dodat jen několik hodin před nehodou.
Vypnutí palivových spínačů
Palivové přepínače se běžně zapínají a vypínají během letu, ale tentokrát byly vypnuty hned po startu a podvozek nebyl zatažen. Spínače byly opět přepnuty zpět do polohy „zapnuto“ pár sekund po výpadku, ale jen jeden motor se začal opět rozbíhat a druhý získával výkon pomaleji.
Letadlo do Londýna vyrazilo z Ahmedábádu v 13:38, ve vzduchu však strávilo jen zhruba 30 vteřin, než ztratilo výkon, zřítilo se do obydlené části a změnilo se v obří ohnivou kouli.
Na místě havárie byly přepínače nalezeny v poloze „zapnuto“. Před letem měli oba piloti dostatečný odpočinek a prošli dechovou zkouškou. Na palubě nebyl žádný nebezpečný náklad a letadlo nebylo přetížené. Vzorky paliva byly v pořádku a v okolí nebyl zaznamenán žádný výskyt ptactva.
Letecký analytik pan Ranganathan uvedl, že manipulace s palivovými přepínači musela být manuální a úmyslná – jsou totiž chráněny proti náhodnému přepnutí. Podle něj „neexistuje jiné vysvětlení“, proč by byly oba přepínače přepnuty do polohy „vypnuto“ těsně po startu.
Rodiny obětí obviňují Air India i vládu
Také zdroje blízké vyšetřování se nyní domnívají, že nahrávky rozhovoru z černé skříňky Boeingu podporují názor, že kapitán přerušil přívod paliva do motorů letadla.
Rodiny obětí ale obviňují společnost Air India a vládu z toho, že chtějí svalit vinu na piloty. Ameen Siddiqui (28), jehož švagr, švagrová a jejich čtyřletá dcera zahynuli, řekl: „Tato zpráva je špatná. Neakceptujeme ji. Je to zamlžování pravdy, aby se ochránila Air India a vláda.“
Vinu kapitána mezitím odmítají další bývalí kolegové. Pilot Neil Pais (61) řekl deníku The Telegraph: „Byl to jeden z nejmilejších lidí, se kterými jste mohli letět. Byl skromný, respektující a vždy se usmíval. Nikdy jsem ho neviděl zvýšit hlas nebo se rozčílit. A přesto nikdy neslevoval z práce ani z bezpečnosti. Pokud se vyskytl nějaký problém, poukázal na něj, ale vždy tím nejmilejším možným způsobem.“
Zajimave je, że piloti jsou dost vzdelani lidi z velkou predstavivosti...
Mēl by chápat, że umyslné vypnuti tahu motoru, se definitivne driv,ći pozdeji prokáże...