Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Díra v Boeingu 737 MAX: Mohlo být hůř. Pro nový model to je další velká rána

Aktualizováno -
9. ledna 2024
13:21
Autor: mav - 
9. ledna 2024
12:00

Problémy se množí u předního výrobce letadel Boeing – a to u nového modelu 737 MAX. Ke dvěma velkým smrtelným nehodám z let 2018 a 2019 se nyní přidal šok, když se v trupu za letu náhle objevila díra.

Páteční let 1282 společnosti Alaska Airlines z Portlandu do Ontaria dopadl ještě relativně dobře. Nedlouho po startu – stroj byl ani ne v polovině stoupání, v pětikilometrové výšce – na cestující vypadly dýchací masky. V šoku zjistili, že v trupu zeje velká díra. Piloti ihned zase klesli a stroj bezpečně nouzově přistál zpátky v Portlandu, jen tři lidé potřebovali ošetřit lehčí zranění.  

Štěstí bylo, že v řadě přímo u díry nikdo neseděl – přitom bylo letadlo skoro plné, 171 pasažérů. Ztráta tlaku doslova vysála dvě hlavové opěrky a jiné části sedadel. „Lidem, co seděli v blízkosti, to vzalo sluchátka z uší,“ popsal pro CNN Nick Hoch. Jednoho chlapečka zase tlak vzduchu svlékl z trička; máma ale synka udržela.

Video Boeing 737 Max po vzletu z Portlandu přišel o zadní dveře. Piloti museli nouzově přistát. - Twitter
Video se připravuje ...

Další štěstí: Díra se otevřela ještě brzy. Čím výše by letadlo vystoupalo, tím nižšímu tlaku, ale i teplotám (cca 57 Celsiových stupňů pod nulou) by lidé náhle čelili. A hlavně byli všichni cestující ještě připoutaní, než stroj dosáhl letové výšky.

„Nepřipoutaní cestující na bezprostředně sousedících sedadlech nebo na dalších sedadlech v blízkosti by mohli být z letadla vysáti,“ popisuje černější scénář Tim Atkinson, letecký konzultant a bývalý vyšetřovatel leteckých nehod. „Myslím, že v nejhorším případě byste mohli přijít o řadu plnou lidí a pár dalších, kteří by stáli poblíž,“ uvedl pro BBC.

Něco takového se stalo roku 2018 na starší verzi Boeingu 737 americké společnosti Southwest Airlines. Porouchal se motor a úlomky rozbily okno; náhlá ztráta tlaku v plné výšce napůl vysála Jennifer Riordanovou (†43). Spolucestující a letušky ji vtáhli zpět do letadla, ale později v nemocnici zraněním podlehla.

V pátek díra v novém letounu nevznikla sama od sebe. Boeing 737 MAX 9 za křídly může a nemusí mít další pár nouzových východů. Dveře tam jsou, pokud má tento kus aerolinka v nahuštěné konfiguraci pro 220 cestujících. Když je sedadel méně, stačí ostatní nouzové východy a ty za křídly jsou místo dveří jen zaslepené panely. Jeden se nyní uvolnil.

Šlo o velice nový stroj, poprvé vzlétl 15. října a Alaska Airlines ho převzaly o dva týdny později. Za onen čtvrtrok měl na kontě 145 letů. Opotřebení tak nejspíš příčinou nehody nebylo. Aerolinky rychle uzemnily všechny své stroje tohoto typu a záhy totéž nařídil i všem ostatním v USA Federální úřad pro letectví (FAA). Na zemi tak zůstalo 171 letounů. Varianta 9 je nejméně častá ze všech vyrobených 737 MAX. „Může to být konstrukcí, mohl to být defekt ve výrobě či kombinace obojího,“ spekuluje předběžně Atkinson. Víc ukáže až podrobnější vyšetřování.

Asi ale nešlo o ojedinělou potíž. „Od soboty, kdy jsme zahájili předběžné inspekce, jsme našli případy, které zřejmě souvisejí s problémy s instalací záslepky dveří - například šrouby, které bylo třeba dodatečně dotáhnout," informovala společnost United Airlines. Jen za pondělí musela náhle zrušit dvě stovky letů, cituje z jejího prohlášení televize ABC News.

Koncem prosince dal FAA pokyn všem provozovatelům zkontrolovat kormidla všech maxů – u dvou se totiž zjistilo, že se uvolnila, respektive úplně ztratila, matka. Horší byla situace roku 2019, kdy byly všechny 737 MAX uzemněny na 20 měsíců na celém světě (někde i déle). A to kvůli novému letovému softwaru, respektive jeho špatné dokumentaci od výrobce.

Napřed se 29. října 2018 zřítil let Lion Air 610 z Jakarty, 10. března 2019 pak Ethiopian Airlines 302 z Addis Abeby. V obou případech pár minut po startu, zahynulo všech 189 a 157 lidí.

Stamiliardy ztrát

Dvacetiměsíční uzemnění maxů stálo firmu Boeing odhadem přes 20 miliard dolarů (447 mld. Kč) na pokutách, kompenzacích a právních nákladech, zhruba třikrát tolik tratila na zrušených objednávkách 1200 strojů. 

Navzdory pošramocené pověsti se zákazníci zase našli: Skoro 1400 maxů je dnes podle firmy Boeing ve službě a dalších 4500 je objednáno.

„Od doby, kdy byl letoun 737 MAX znovu uveden do provozu, se však v programu objevila řada závažných problémů, včetně závad na elektroinstalaci a problémů s kontrolou kvality,“ uvádí BBC. „Aktivisté za bezpečnost rovněž vyjádřili znepokojení nad počtem hlášených závad na palubách těchto letadel.“ 

Šéf Boeingu David Calhoun opakovaně ujišťoval, že se firma z fatálních nehod poučila a dnes je někde jinde. Ne všichni tomu však věří. Ed Pierson dříve byl vysoce postaveným manažerem ve firmě, přímo v programu 737, a už před smrtelnými pády varoval před problémy s výrobou nové generace MAX.

Továrna byla podle něj „zamořená“ problémy: „Přepracovaní zaměstnanci, chronické nedostatky součástek, problémy s kvalitou i nepolevující tlak dodávkového kalendáře,“ píše na svém webu.

Dnes stojí Pierson v čele Nadace za bezpečnost létání. Podle něj se podmínky v továrnách nezlepšily a FAA nezvládá je patřičně kontrolovat. „Nynější takto prominentní incident může být požehnáním, mohl by je donutit uznat, že mají jisté závažné problémy,“ cituje ho nyní BBC.

Soliter56O ( 9. ledna 2024 16:01 )

Ti lidé se znova narodili ...

krapotkin ( 9. ledna 2024 15:30 )

To mají z toho, že nenakupují Aerbusy, ale us létající rakve. Když takhle v US pytlíkují velká letadla, jak potom slepují vojenské předražené stíhačky.

katule ( 9. ledna 2024 15:23 )

Ctou to vubec redaktori po sobe??

Odstavec zacinajici slovem
NAPRED se .........

Mozna chteli napsat NEJDRIVE? A potom tedy mel nasledovat odstavec, ktery je predchozi.

Totalni slatanina.

Zobrazit celou diskusi