Pátek 24. března 2023
Svátek slaví Gabriel, zítra Marián
Oblačno 17°C

Suchý únor: Macron pije víno každý den, ve Francii se však rozmáhá nealko „chlast“

Autor: mav, inf - 
3. února 2023
19:32

Víno, šampaňské, koňak, cidre, calvados, absint… Francie je tradiční alkoholovou velmocí, ostatně nejbohatším člověkem planety je aktuálně Bernard Arnault, který zbohatl na módním a alkoholovém impériu LVMH. Přesto ve Francii stoupá popularita nealkoholického vína, piva i kořalky.

Zatímco v Česku se uchytila spíše varianta Suchej únor (protože má jen 28 či 29 dní), na západě včetně Francie spíše funguje Suchý leden (Dry January/Janvier sec), tedy hned po vánočních svátcích a Silvestru. Někteří ale vynechali promile už na novoroční oslavy.

„Něco je v těchto časech ve vzduchu,“ popsala pro The Guardian důchodkyně Nicole (71), zatímco si na silvestrovskou oslavu kupovala láhev nealkoholického ginu. „Mladí dvacátníci, třicátníci pijí daleko méně než my. Naše generace, to byl rock’n’roll, chlastali jsme hodně, kouřili hodně. Doba se změnila. Mladí lidé hledají alternativy - a prospívá to i nám starouškům, když se chceme zbavit starých zlozvyků,“ uznává seniorka.

„Piji víno každý den, k obědu i večer,“ prohlásil francouzský prezident Emmanuel Macron loni. Vinařský magazín La Revue du vin de France ho proto jmenoval osobností roku. „Víno je srdcem naší historie, našeho zemědělství, našeho hospodářství a bez sebemenší pochyby naší civilizace,“ děkovali vinaři Macronovi za reklamu.

Pití bez opíjení

Zas tak dobře zřejmě nefungovala. Alespoň ne pro tradiční výrobce. Na francouzském trhu s nápoji se nyní daří novým firmám vytvářejícím pivo, víno, koktejly i pálenky bez alkoholu. Mladí technologové hledají způsoby, jak etanol z nejrůznějších nápojů dostat.

Pařížský sklípek Le Paon qui boit (Pijící páv) nabízí stovky různých drinků - a všechny nealko. „S víc než 400 originálními nápoji, zdravými a chutnými, tento jedinečný obchod uchvátí ty z vás, kteří a které hledají pestrou a kvalitní alternativu alkoholu, příležitostně i dlouhodobě,“ láká na svém webu. A aby přesvědčil pochybovače, nabízí zdarma ochutnávky s výrobci. Pohled do kalendáře těchto ochutnávek ilustruje pestrost nabídky: japonské saké klasicky z fermentované rýže, koktejl Suze Tonic, destiláty…

Ale i nápoje, které nemají alkoholickou předlohu, třeba kefíry, kombuchu, pití s CBD (kanabidiolem z konopí). To vše obchůdek prezentuje jako „třetí cestu“ mezi alkoholem na jedné straně a přeslazenými limonádami na druhé, což je vedle vody zdaleka nejčastější repertoár barů a restaurací, co se nealka týče.

Sklípek se otevřel ani ne před rokem, blížící se Silvestr každopádně znamenal velký nápor. Ostatně v repertoáru má padesátku nealko „bublinek“, s nimiž si lze připít jako s šampaňským - a neriskovat ranní bolehlav. A nejen pro abstinenty, jak známo, míchání „šampusu“ s dalším alkoholem nedělá dobrotu, takže můžete popíjet svůj alkohol dle libosti, ale připít si bezpečněji.

Zakladatel podniku Augustin Laborde dřív pracoval v oblasti mezinárodních lidských práv. Ke změně kariéry i životního stylu ho přivedly lockdowny za pandemie covidu - přestal pít. Ale nabídku má pro širší spektrum zákazníků. „Je to o nové flexibilitě v myšlení. Kolem 80 % našich zákazníků stále pije alkohol, ale zajímají se o střídání s nealkem. Na začátku lidé čekali, že naši zákazníci budou hlavně muslimové a těhotné ženy, ale těch je jen dvacet procent,“ řekl Guardianu.

„Často si dávám suchý měsíc. Dřív se to bralo jako fakt divná věc, ale už se to mění,“ svěřuje se Anna (29), manažerka digitálních projektů. „Pít celý večer vodu byla otrava. Nové drinky jsou inovativní. Když byla jedinou další možností kola, bylo to, jako by z nás dělali děti.“ Právě generace nejmladších dospělých ve Francii zahrnuje docela dost abstinentů.

Nealko má další výhodu: Nejde tolik na váhu. „Každý produkt má 2-3× méně kalorií než klasické víno,“ ujišťuje výrobce vína Moderato. Nabízí jak čistě nealko, tak se sníženým obsahem, například bílé s 5 % místo 12 - i to má polovinu kalorií proti normálnímu. Cena? To i to vychází mezi deseti a dvanácti eury (cca 240-290 Kč) za lahev.

Něco jsou malé, nezávislé start-upy, jiné značky patří do nabídky velkých impérií. Pernod Ricard, který se za staletí výroby likérů propracoval do druhého největšího prodejce alkoholu na světě (mj. ovládl značky Absolut, Ballantine’s, Jameson, Becherovka…), nabízí švédský nealko destilát Ceder’s. „Recept se provádí destilací klasických rostlin užívaných ve výrobě ginu, jako jsou jalovcové bobule, i exotičtějších rostlin jako roobos a buchu z Cedrových hor v Jižní Africe, odkud má značka své jméno,“ uvádí web. Půllitrová láhev má doporučenou maloobchodní cenu 23 eur, i na českých eshopech s alkoholem ho lze sehnat kolem 450 Kč. Bez alkoholu, bez cukru, bez kalorií a bez lepku - to je slušná kombinace pro nejrůznější diety, dá se kombinovat do řady „panenských“ koktejlů.

Cenu pro nejlepší nealko rum si z Londýna a také ze San Franciska v uplynulém roce přivezla francouzská značka Sober Spirits. Vyrábějí ho ze skutečného rumu, a totéž s ginem. Alkohol extrahují experti ve městě Grasse - hlavním městě francouzských parfémů. Následují další komplexní destilační techniky.

„Ve Francii jsme v rané fázi, ale příležitosti jsou ohromné. Dřív lidé nechtěli přiznávat, že nepijí, teď v obchodech žádají nealkoholické produkty,“ uvedl pro Guardian zakladatel Sober Spirits Calixte Payan . „Ještě je tu spousta práce, ale lidé jako my se snaží nabídnout zákazníkům co nejlepší zážitek.“

Video  Suchý únor: Co udělá s tělem měsíc bez alkoholu  - Videohub
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa